ایران در ایران




صادرات، عامل اصلی افزایش قیمت گوجه فرنگی در خوزستان

اهواز - معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: آزاد شدن صادرات گوجه فرنگی و رب گوجه باعث افزایش قیمت این کالا در سطح بازار خوزستان شده است.
به گزارش ایرنا، عبدالرحمان ناصریان بیان کرد: در چند روز گذشته شاهد افزایش قیمت گوجه فرنگی در سطح بازار هستیم که صادرات این کالا به کشور عراق مهم‌ترین عامل این گرانی است. وی افزود:برای تعدیل عرضه این محصول در بازار و کاهش قیمت آن، سازمان جهاد کشاورزی باید ورود کند. وی گفت: صادرات رب گوجه فرنگی نیز باعث شده تا شرکت‌های تولید رب گوجه نیز تقاضای بیشتر تأمین گوجه داشته باشند و این مورد نیز در افزایش قیمت گوجه مؤثر است. در چند روز گذشته قیمت گوجه در بازار خوزستان تا چهار برابر افزایش یافته است و با توجه به اینکه خوزستان از استان‌های تولید کننده گوجه فرنگی است، این افزایش قیمت کم سابقه است. در سال زراعی جاری حدود ۱۰هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان در مناطق دزفول، شوشتر، شوش، دشت آزادگان، اهواز و گتوند به کشت گوجه‌فرنگی اختصاص یافته و پیش‌بینی شده حدود ۷۰ هزار تن محصول از این میزان سطح کشت برداشت شود.

تالاب صالحیه البرز به امکانات گردشگری تجهیز می‌شود

کرج - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز اعلام کرد که طرح تجهیز و ساماندهی تالاب صالحیه شهرستان نظرآباد به‌عنوان یک جاذبه گردشگری در دستور کار قرار گرفته است.
به ‌گزارش ایرنا، فریدون محمدی اظهار داشت: به‌دنبال بررسی‌های کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز مبنی بر ساماندهی تأمین امکانات برای حضور گردشگران داخلی و خارجی، طرح تجهیز این تالاب به امکانات رفاهی و گردشگری انجام می‌شود. وی ادامه داد: بر این اساس طبق هماهنگی به عمل آمده با وزارت کشور، استانداری البرز و دستگاه‌های اجرایی شهرستان نظرآباد، امکانات گردشگری و رفاهی در تالاب صالحیه پیش‌بینی شده است. محمدی خاطرنشان کرد: مقرر شد در گام نخست بیش از یک میلیارد ریال اعتبار از محل منابع درآمدی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با هماهنگی استانداری البرز به این امر اختصاص یابد. مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز گفت: همچنین دهیاری روستای صالحیه ملزم شد اقدامات لازم را برای تأمین مبلغی از بودجه در نظر گرفته شده، انجام دهد. وی افزود: طبق برنامه‌ریزی امکاناتی مانند رستوران، آلاچیق، نمازخانه، پارکینگ و سرویس بهداشتی در محدوده تالاب صالحیه احداث می‌شود ضمن آنکه کاشت نهال و ایجاد فضای سبز از جمله این برنامه‌ها است.

شهرک خرما در دشتستان احداث می‌‎شود

بوشهر-استاندار بوشهر گفت: با توجه به ظرفیت سنجی صورت گرفته شهرک خرما در شهرستان دشتستان این استان احداث می‌شود.
عبدالکریم گراوند در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر افزود: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی این استان برای تأمین زمین مورد نیاز برای احداث شهرک خرمایی پیگیری کند تا زمینی که بخش خصوصی برای احداث پتروشیمی در محدوده بخش آبپخش دشتستان خریداری کرده بود به عنوان محل احداث این شهرک انتخاب شود. وی بیان کرد: احداث شهرک خرمایی در شهرستان دشتستان به عنوان قطب تولید این میوه گرمسیری می‌‎تواند این محصول را در عرصه‌‎های مختلف تولید، بسته بندی، صادرات و بازار فروش متحول کند. گراوند ادامه داد: مدیریت ارشد استان بوشهر همواره در بحث نخل ها موضوع را با حساسیت و ظرافت دنبال می‎کند که در همین ارتباط طرح آبیاری نوین این درختان در سطح برخی از نخلستان‎‌های این استان عملیاتی شده‌است. استان بوشهر با ۶ میلیون اصله نخل سالانه حدود ۱۶۰ هزار تن خرما  تولید می‌کند که از این میزان چهار میلیون اصله نخل با ۱۲۰ هزار تن تولید  مربوط به شهرستان دشتستان است.

هشت درخت در  قزوین در فهرست آثار ملی ثبت شد

قزوین –  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از ثبت هشت اثر طبیعی قزوین در فهرست آثار ملی و ابلاغ مراتب ثبت آنها در نامه‌های جداگانه از سوی علی اصغر مونسان وزیر میراث ‌فرهنگی به استاندار قزوین خبر داد.
به گزارش ایرنا، علیرضا خزائلی  با اعلام این خبر افزود: درخت چنار کهنسال روستای دهک الموت شرقی پس از تشریفات قانونی لازم به شماره ۶۰۲ مورخ ۶ شهریورماه سال ۹۸ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید. خزائلی گفت: این اثر ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر به عهده این وزارتخانه است. وی اضافه کرد: طبق این موضوع، هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود، ممنوع است. این مسئول گفت: وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی همچنین در هفت نامه‌ جداگانه، مراتب ثبت ملی هفت میراث طبیعی دیگر استان را به استاندار قزوین ابلاغ کرده است. خزائلی افزود: درخت چنار کهنسال روستای بوزلین در بخش مرکزی شهرستان قزوین، درخت زیتون کهنسال روستای نهران در طارم سفلی، درخت چنار کهنسال فیشان در بخش الموت شرقی، درخت گردوی کهنسال محل نوبن بالاروچ در بخش الموت شرقی، درخت داغداغان کهنسال روستای موشقین در بخش الموت غربی، درخت چنار کهنسال آفتابدر در بخش الموت شرقی و درخت ارس کهنسال شورستان در بخش الموت شرقی، هفت اثر ثبت شده با انجام تشریفات قانونی هستند. استان قزوین حدود هزار و ۳۰۰ اثر ثبت شده ملی دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7483/11/559260/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها