سوء‌استفاده فروشندگان مواد مخدر از زنان آسیب دیده

راه دشوار زنان کارتن خواب اصفهان برای بازگشت به زندگی عادی




حمیرا حیدریان
خبرنگار
 کارتن خوابی در میان زنان که در سال‌های اخیر در استان اصفهان نمود پررنگی به خود گرفته است معضلی است که به اعتقاد کارشناسان عوامل متعددی از جمله اعتیاد در بروز چنین آسیبی نقش دارند. عاملی که به گفته مسئولان بهزیستی، چنین افرادی که در بند این معضل قرار گرفته‌اند حاضرو گاهی قادر به قبول یا پذیرش تغییر سبک زندگی تحت حمایت‌های این سازمان نیستند. اگرچه مسئولان سازمان بهزیستی معتقدند که برخی زنان کارتن خواب به دلایل مختلف از جمله اعتیاد حاضر نیستند تحت حمایت بهزیستی قرار گیرند اما کارشناسان اجتماعی معتقدند که این موضوع نباید بهانه‌ای برای شانه خالی کردن از ساماندهی معضل کارتن خوابی زنان باشد.
مجتبی ناجی معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: ورود به بحث کارتن خوابی زنان موضوعی است که باید به‌صورت همه جانبه به آن پرداخته شود. به عبارتی تیمی متشکل از کارشناسان و مددکاران به طور خاص، فعالان اجتماعی و بومی مورد اعتماد در منطقه‌ای که بیشتر این افراد در آن متمرکز هستند، باید باشند که ساماندهی این افراد به‌صورت جدی‌تر و پررنگ‌تر صورت گیرد. زمانی که زنان کارتن خواب در «سامان سرا» و مراکز خدمات حمایتی اقامت می‌کنند به ناچار سبک زندگی شان را تغییر می دهند اما از آنجا که این زنان گرفتاری‌هایی نظیر اعتیاد و ارتباط با باندهای فروش مواد مخدر دارند قادر به پذیرش تغییر اساسی در زندگی نیستند چرا که افرادی که در باندها قرار دارند این زنان را معتاد می کنند تا آنان را به عناوین مختلف مورد بهره کشی قرار دهند. حتی اگر آنان تمایل به پذیرش تغییرداشته باشند از آنجایی که مورد تهدید جانی قرار می‌گیرند از این حمایت‌ها سر باز می‌زنند. به  عبارتی عمده کسانی که به‌عنوان ساقی و توزیع کنندگان مواد مخدر از این زنان سوء‌استفاده می‌کنند هرگز نمی‌گذارند که آنان براحتی رها شده و به زندگی عادی بازگردند.
وی با بیان اینکه بیشتر زنان کارتن خواب، اختلالی را با خود به همراه دارند، افزود: اکثر این افراد آسیب دیده اختلالاتی همچون بهداشتی، توهم، اعتیاد و... همراه دارند که کار را برای همکاری برای بازگشتن به زندگی عادی سخت می‌کنند. چرا که این آسیب‌ها چند بعدی بوده و یک تیم شامل اورژانس مددکاری، بهزیستی، روانپزشکی و درمان و... را می‌طلبد که نیازمند زمان و صرف هزینه زیادی است و از آنجایی که منطق و اقتصاد سلامت مطرح می‌کند اصولاً هزینه و صرف زمان بیشتر باید روی افرادی انجام شود که از سلامت بیشتری برخوردار بوده و با کمک کمتر می‌توان آن را به زندگی عادی و جامعه باز گرداند.
این مسئول بهزیستی با اشاره به اینکه اولویت با زنان کمتر آسیب دیده است تا افرادی که از هرلحاظ آسیب اجتماعی دیده‌اند، اظهار داشت: فردی که دچار آسیب اجتماعی شده است بسیار کار دشواری است که بتوان آن را به زندگی سالم و جامعه بازگرداند. چرا که آسیب‌های اجتماعی همیاری و کمک همه جانبه دستگاه‌ها از ستاد مبارزه با مواد مخدر تا نیروی انتظامی، بهزیستی، تیم پزشکی و... را می‌طلبد تا در نهایت بتوان یک فرد را به اجتماع بازگرداند. بنابراین اینکه انتظار داشته باشیم این گونه آسیب‌ها در جامعه به صفر برسد یکی از فرضیات محال است. وقتی یک زن کارتن خواب کودک خود را پیش فروش کرده است و بعد در مراکز بهزیستی مورد خدمات حمایتی قرار می‌گیرد دیگر قادر نیست شیوه زندگی خود را تغییر دهد چون از بیرون، باندهای قاچاق مواد مخدر او را تهدید می‌کنند و می‌بینید که کار کردن روی چنین افرادی چقدر دشوار است.
معاون بهزیستی اصفهان بازسازی و توانمند‌سازی از سوی اقوام و خیرین را از جمله مواردی دانست که می‌تواند تا حدی در هدایت این افراد آسیب پذیرمؤثر باشد.
وی گفت: در بهزیستی طبق برنامه‌های مدونی که وجود دارد اقدام به ایجاد مراکزی همچون مراکز اقامتی شبانه، مرکز گذری کاهش آسیب و مرکز اجتماع درمان مدار کرده‌ایم که هر کدام خدمات حمایتی را به این افراد ارائه می‌دهند. به عبارتی در مراکز شبانه همان‌طور که از اسم آن مشخص است افراد امکان اقامت برای خواب در این مراکز را دارند یا در مراکز گذری کاهش آسیب خدمات بهداشتی به این افراد ارائه می‌شود. همچنین در مراکز اجتماع درمان مدار این افراد حداکثر به مدت 3 ماه می‌توانند به طور شبانه روزی در آن اقامت داشته و از تمامی خدمات حمایتی بهره‌مند شوند تا بتوانند به زندگی عادی و تغییر نحوه زندگی باز گردند اما این زمانی مثبت خواهد بود که زنجیره ارتباطی میان این مرکز و فرد آسیب دیده قطع نشود اما ما شاهد هستیم که این افراد بعد از خارج شدن از این مراکزبا ما قطع ارتباط کرده و حتی با وجود پیگیری از سوی مددکاران امکان برقراری ارتباط وجود ندارد.این در حالی است که حدود 80 درصد این افراد در این مراکز بعد طی کردن این مدت رفتارشان تغییر می‌کند اما از آنجایی که به هر دلیل ارتباط خود را قطع می‌کنند دوباره در دام آسیب‌های اجتماعی می‌افتند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7483/11/559257/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها