گفت‌و‌گوی متخصصان نظامی ایران و اوکراین درباره علت اشتباه پدافند




محسن بهاروند معاون وزیر امورخارجه خبرداد که در جریان مذاکره هیأت‌های ایرانی و اوکراینی برای روشن شدن ابعاد علت حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، متخصصان نظامی ایران و طرف اوکراینی درباره علت اشتباه سامانه دفاعی با همدیگر صحبت کردند.
او در گفت‌و‌گو با ایرنا، با بیان اینکه در دوره اخیر مذاکرات با اوکراین، از کلیات فاصله گرفتیم و وارد مسائل جزئی‌تر شدیم، اظهار کرد: در این مرحله مذاکرات را به سه کمیته تخصصی فنی و حقوقی، مسائل کیفری و کمیته نظامی تقسیم کردیم. در این راستا ما احساس کردیم نیاز است متخصصان نظامی ما و طرف اوکراینی در مورد اینکه این سامانه دفاعی چطور دچار اشتباه شده، می‌توانند با همدیگر صحبت کنند و ابعاد این موضوع را روشن‌تر کنند. وی ادامه داد: بعد از اینکه کمیته‌های تخصصی مذاکرات خود را انجام دادند رؤسای هیأت‌ها، من و معاون وزارت خارجه اوکراین در جلسات حضور پیدا کردیم و بعد از بررسی گزارش‌هایی که کمیته‌های فنی تهیه کرده بودند، تصمیم گرفتیم قدم‌های بعدی چگونه باشد.
بهاروند زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات را وابسته به اراده طرفین دانست و تصریح کرد: از جانب ایران آمادگی وجود دارد مذاکرات خیلی سریع‌تر انجام و جمع‌بندی شود. در طرف‌های مقابل، بجز کانادا، فکر می‌کنیم بقیه کشورها هم بعد از طی مراحلی، آمادگی دارند که مذاکرات با سرعت بیشتری پیش برود.
او درباره پرداخت خسارت به جانباختگان هم گفت: کمیته حقوقی ما آماده بود وارد بحث پرداخت خسارت به خانواده‌های جانباختگان شده و درباره آن مذاکره کند، اما طرف اوکراینی فعلاً آمادگی نداشت وارد این موضوع شود. فکر می‌کنم طرف کانادایی هم ظاهراً تمایلی ندارد که فعلاً وارد مذاکره درباره جانباختگان شود. هرچند خیلی از اینها اتباع خود ما هستند و ما می‌توانیم خودمان در این مورد تصمیم بگیریم.
بهاروند افزود: طرف اوکراینی در مورد پرداخت خسارت هواپیما مطالبات دیگری می‌کند که ما ندیدیم در رویه‌های بین‌المللی در مورد آن بخش‌ها صحبتی شده باشد. در واقع رویه بین‌المللی از درخواست‌های طرف اوکراینی حمایت نمی‌کند، اما باب مذاکره را نبستیم و در حال مذاکره هستیم و زمانی که به نتیجه برسیم، اعلام خواهیم کرد.
معاون وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه گزارش تهیه شده از سانحه از سوی ایران، کاملاً مستقل و بی‌طرفانه بوده و هیچ نهادی در ایران سعی یا حتی فکرهم نکرده است که در گزارش تیم بررسی سوانح دخالت بکند، درباره مجازات خاطیان هم گفت: طبق قانون چون این افراد در حوزه نظامی قرار می‌گیرند، سازمان قضایی نیروهای مسلح مسئول این کار هست و این سازمان با طرف اوکراینی جلساتی داشتند. این مسأله‌ای است که همه ما در مورد آن جدی هستیم و خود دادستان و قاضی هم در مورد آن جدی هستند که حتماً باید کسانی که خاطی هستند، مجازات شوند و این چیزی نیست در مورد آن ابهامی داشته باشیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7478/2/558727/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها