به نام تاریخ




8 آبان
تولدها
باب راس: نقاشی که با برنامه‌های تلویزیونی آموزش نقاشی شناخته می‌شد سال 1942 در چنین روزی به دنیا آمد. باب راس به نقاشی علاقه داشت و آن را یاد گرفت اما شیوه کند کشیدن تابلوها حوصله‌اش را سر برد و تصمیم گرفت با روشی به‌نام «مرطوب روی مرطوب» تحولی در نقاشی ایجاد کند و بسرعت نقاشی بکشد؛ در روشی که باب راس آن را جهانی کرد از زیر رنگ‌گذاری استفاده نمی‌شود و رنگبندی نهایی از ابتدای کار مشخص است؛ با این روش یک ساعته می‌توان یک تابلوی نقاشی کشید و همین هم باعث شهرت باب راس شد. برنامه تلویزیونی او که «لذت نقاشی با باب راس» نام داشت از سال 1983 آغاز شد و میلیون‌ها بیننده در سراسر جهان داشت. این برنامه 11 سال از شبکه پی بی‌اس امریکا پخش شد. باب راس سال 1995 درگذشت.
وینونا رایدر: بازیگر امریکایی پر حاشیه سال 1971 به دنیا آمد. وینونا رایدر از 12 سالگی در تئاتر کنسرواتوار سان فرانسیسکو بازیگری را یاد گرفت و سال 1986 اولین نقشش را در فیلم «لوکاس» بازی کرد، پس از آن در فیلم‌های «رقص میدان»، «بیتل جوس»، «1969»، «ادوارد دست قیچی»، «پری‌های دریایی»، «عصر معصومیت»، «در جست و جوی ریچارد»، «بیگانه: رستاخیز»، «جان مالکویچ بودن»، «پیشتازان فضا»، «قوی سیاه»، «آیسمن» و «آزمایشگر» بازی کرد. او در تلویزیون هم در سریال‌هایی مانند «نمایش لری ساندرس»، «دوستان»، «چیزهای عجیب» و «توطئه علیه امریکا» حضور داشت. وینونا رایدر برای «عصر معصومیت» و «زنان کوچک» نامزد جایزه اسکار شد و جایزه گلدن گلوب را برای «عصر معصومیت» گرفت.
سالروز تولد امیرحسین صدیق بازیگر، آیدین آغداشلو نقاش، لویی مال فیلمساز فرانسوی، رسول پرویزی داستان نویس، حسین پیرتاج شاعر و محمدرضا کاتب داستان نویس هم امروز است.
درگذشت ها
قیصر امین پور: شاعر معاصر و محبوب سال 1386 در چنین روزی درگذشت. قیصر امین‌پور متولد سال 1338 بود و در رشته ادبیات فارسی تحصیل کرد. او در سال 1358 و همراه سیدحسن حسینی نقش زیادی در شکل‌گیری بخش شعر حوزه هنری داشت و پس از آن هم مسئول صفحه شعر هفته نامه سروش شد. اولین مجموعه شعر امین‌پور با نام «در کوچه آفتاب» در سال 1363 منتشر شد و «آیینه‌های ناگهان»، «گل‌ها همه آفتابگردانند»، «دستور زبان عشق» دیگر مجموعه شعرهای او بودند. او در زمینه ادبیات کودکان و نوجوانان هم فعال بود و مجموعه‌های «ظهر روز دهم»، «مثل چشمه، مثل رود» و «به قول پرستو» اشعار امین‌پور برای نوجوانان بود. شعرهای امین‌پور رباعی و غزل و دوبیتی بودند و او با تلفیق شعر کلاسیک و شعر نیمایی در این زمینه نوآوری کرد و ماندگار شد.
   مصطفی اسکویی کارگردان، مظاهر مصفا شاعر و انتان لاوی موسیقیدان و نویسنده امریکایی هم در چنین روزی درگذشتند.
  9 آبان
تولدها
سعید عقیقی: فیلمنامه نویس و منتقد که با فیلم «شب‌های روشن» شناخته می‌شود سال 1349 در چنین روزی به دنیا آمد. سعید عقیقی به‌عنوان منتقد سینما در مجله‌ها و نشریه‌های سینمایی مانند ماهنامه فیلم و دنیای تصویر می‌نوشت و سال 1379 اولین فیلمنامه‌اش با نام «هفت پرده» توسط فرزاد مؤتمن ساخته شد. دو سال بعد مؤتمن براساس فیلمنامه‌ای از عقیقی «شب‌های روشن» را ساخت که بسیار مطرح و عقیقی هم به‌عنوان فیلمنامه نویس متفاوت سینمای ایران بیشتر شناخته شد. «صداها» و «سایه‌های موازی» دیگر فیلم‌هایی بودند که با فیلمنامه‌های سعید عقیقی ساخته شدند؛در این سال‌ها او کتاب‌هایی مانند «نقد سینمای ایران»، «سینمای آزار»، «رازهای جدایی؛ سینمای اصغر فرهادی» و «فریدون گله، زندگی و آثار» را نوشته و منتشر کرد و کتاب‌های «داست آدل.ه» و «روکو و برادرانش» هم با ترجمه او منتشر شدند.
   مهری مهرنیا بازیگر، کلود للوش فیلمساز فرانسوی، اندرو ساریس منتقد امریکایی، سهیلا استخری شاعر و دانیال حقیقی داستان نویس هم در چنین روزی متولد شدند.
درگذشت ها
سلمان هراتی: شاعر معاصر و متعهد ایران سال 1365 در چنین روزی درگذشت. سلمان هراتی متولد سال 1338 بود و هم در زمینه شعر نوجوان فعال بود و هم برای بزرگسالان شعر می‌گفت. او در 27 سالگی بر اثر تصادف درگذشت و به همین دلیل آثار زیادی از او به جا نمانده که در مجموعه‌های «آسمان سبز»، «دری به خانه خورشید» و «از این ستاره تا آن ستاره» منتشر شده‌اند. هراتی با اشعارش درباره دفاع مقدس شناخته می‌شود و جزو 15 شاعر برگزیده 20 سال شعر جنگ است.
   ابراهیم آبادی بازیگر و اولین باغچه بان مدرس آواز و بنیانگذار اپرا در ایران هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7478/20/558707/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها