زیرزمینی‌ها مهاجرت نمی‌کنند؟



ندا انتظامی
دبیر فرهنگی
خبر مهاجرت یک خواننده ایرانی - که به‌تازگی مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را گرفته بود - برای کار در سایت‌های شرط‌ بندی، خبر پیش‌پاافتاده‌ای بود که از سوی برخی رسانه‌ها بسیار جدی گرفته شد. دلیل مطرح شدن نام این خواننده تازه‌کار، البته تبلیغات تلویزیونی بود، اما نوک پیکان انتقاد به‌ سمت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت که به او مجوز داده بود.
آبان سال 1392 برای خانواده فرازمند روزهای تلخ و سختی بود. آن سال آرش و سروش فرازمند دو ایرانی ساکن نیویورک و از اعضای گروه موسیقی «سگ‌های زرد» به همراه دوست‌شان، علی اسکندریان، با شلیک گلوله کشته شدند و سپس قاتل، علی‌اکبر محمدی رفیع، به زندگی خودش پایان داد. خبر تلخ بود و تلخ‌تر اینکه سال‌ها قبل و در دولت نهم برادران فرازمند سال‌های سال پشت در دفتر موسیقی وقت مانده بودند اما نتوانستند مجوز بگیرند، بنابراین مجبور به ترک کشورشان شدند.
آنها پس‌از تلاش بسیار، مسیر مهاجرت را در پیش گرفتند تا شاید امکان فعالیت در کشور دیگری پیدا کنند. اما متأسفانه این مسیر پایان خوشی نداشت. کشته‌ شدن‌شان داغ جانکاهی بر دل خانواده‌های‌شان گذاشت و البته حسرت و پرسشی برای اهل موسیقی؛ اگر این جوانان مجوز داشتند و می‌توانستند در کشورشان کنسرت برگزار کنند، آیا چنین سرنوشت غمباری داشتند؟ شاید امروز آنها هم از مهاجرت خواننده جوان تعجب می‌کردند و فکر می‌کردند وقتی در سرزمین خودشان امکان فعالیت دارند، چرا باید مهاجرت کنند.
مهاجرت هنرمندان اتفاق تازه‌ای نیست، اگرچه عده بسیاری هم در ایران ماندند و سعی کردند در کشور خودشان فعالیت کنند. اما نباید فراموش کنیم متهم اصلی مهاجرت یک خواننده جوان و بی‌تجربه، مجوز دولتی نیست چون این مجوز اساساً حق هر هنرمندی است. شاید امروز دوباره و چندباره باید این پرسش را مطرح کرد که مگر هنرمند ایرانی خود به شرایط کشور و قوانینش آشنا نیست که باید پشت سد مجوز بماند؟ باید بپذیریم که مجوز اصلی از سوی مردم و مخاطبان با استقبال یا عدم استقبال‌شان صادر می‌شود و وقتی کسی، مانند همین هنرمند جوان، نتواند از این آزمون سربلند بیرون بیاید، شاید مهاجرت هم نتواند کمکی به احوالش کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7478/20/558706/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها