«رنگین کمون»ی از دنیای کودکانه


ندا  سیجانی
خبرنگار
دنیای کودک حال وهوای دیگری دارد ودر روزگار امروز که  پر ازتنش و هیاهو است، موسیقی حتی برای کودکان  و نوجوانان هم از یک سرگرمی  و هیجان فراتر رفته  و نقش مهمی در افزایش توان ذهنی و مهارت‌های حرکتی کودکان  دارد. موسیقی هنری شنیداری است و این ارتباط و شنیدن اصوات از طریق  رادیو، تلویزیون، مکان‌های عمومی و... حتی با استفاده از ابزارهای بازی که اغلب موزیکال هستند برای کودک و نوجوان قابل دسترس و شنیدنی است. اما نکته مهم، تولید آثار موسیقایی با محتوا  و قابل درک و استفاده برای این گروه سنی است که  کمتر مورد توجه بوده و هست و  متأسفانه در کشور ما جایگاه موسیقی کودک در کنار دیگر ژانرهای موسیقی چندان محسوس نیست. به همین سبب، امروز هشتم آبان ماه که مصادف است با  روز نوجوان  و نهم آبان سالروز درگذشت اِولین باغچه‌بان (بنیانگذار گروه کر کودک)، انگیزه‌ای شد تا به یکی از آثار موسیقایی بسیار ارزشمند و کم‌نظیر در موسیقی کودک و نوجوان بپردازیم. مجموعه‌ای با عنوان« رنگین کمون»  به آهنگسازی  و شعرهای ثمین باغچه‌بان  که اِولین باغچه‌بان خواننده «متزوسپرانو»  این اثر بوده است.
اِولین باغچه‌بان نهم آبان ماه سال ۱۳۸۹ درکشور ترکیه درگذشت، او موسیقیدان و خواننده اپرا بود و در دهه چهل، نخستین گروه کر کودکان ایران را بنیانگذاری کرد که هنرمندان این گروه کر، 200 کودک بی‌سرپرست از شهرها و روستاهای ایران بودند، کودکانی که با مهر مادری «اِولین» توانستند اجراهای بی‌شماری در تالار رودکی تهران اجرا و برگزارکنند اما بعد از تشکیل این گروه کر و اشتیاق وانگیزه سبب ساخت آلبوم «رنگین کمون» به آهنگساز و ترانه‌سرایی ثمین باغچه‌بان (همسرش)  شد. «رنگین کمون» با شرکت اعضای ارکستر سمفونیک رادیو وین و به رهبری توماس کریستین داوید و رهبری اِولین باغچه‌بان اجرا گردید و بعد آن سال ۵۷ ضبط  و پس از انقلاب همراه با کتابی با تصویرگری  پرویز کلانتری از سوی انتشارات ماهور منتشر شد. این آلبوم شامل 10 قطعه است که هر تِرک آن به مضامین شیرین و جذابی چون نوروز، برف بازی و مفاهیمی مانند آهو، گربه، عروسک، باغ و مادر  اشاره شده است.
البته توجه و فعالیت اِولین باغچه‌بان تنها به موسیقی کودک و گروه‌های آوازی خلاصه نمی‌شود. او بعد از بازگشت به ایران به همراه همسرش در سن ۲۲ سالگی نخستین کلاس تخصصی آواز را در هنرستان عالی موسیقی تهران بنیان گذاشت که ثمره آن پرورش شاگردان بزرگی همچون حسین سرشار، محمد نوری، سودابه تاجبخش، پری ثمر، پری زنگنه، سودابه صفاییه و عنایت رضایی است.


رنگین کمون
سال انتشار: 1357
آهنگساز:
ثمین باغچه بان
خواننده متزوسپرانو: اِولین باغچه‌بان

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7478/19/558697/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها