اخبــــار




دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات:
 دوران کرونا می تواند گسست چند ساله الکترونیکی کردن خدمات را جبران کند

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با اشاره به عقب ماندگی چند ساله در حوزه الکترونیکی کردن سرویس‌ها و خدمات، دوران کرونا را فرصتی دانست که می‌توانیم این عقب ماندگی را جبران کنیم.
 به‌گزارش «ایران»، رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات و رئیس گارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیک در نشست خبری آنلاین درگزارشی به روند شکل‌گیری این شورا و مأموریت‌های آن اشاره کرد و گفت: هم اکنون این شورا به‌عنوان نهادی مستقل عمل می‌کند و در این دوره جدید فعالیت شورا، نظارت‌ها، هماهنگی و تعامل‌پذیری دستگاه‌ها بیشتر شده است.
وی به برگزاری 17 جلسه کارگروه تعامل‌پذیری اشاره کرد و افزود: این کارگروه در ذیل شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی فعالیت می‌کند.
رئیس کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیک با اشاره به چالش‌های این حوزه، گفت: چالش‌های اصلی این حوزه در لایه‌های فنی، معنایی، بین سازمانی و سیاستگذاری مشاهده می‌شد که این کارگروه نقش پررنگی در رفع این چالش‌ها داشته و با ایجاد هماهنگی و کمک به دستگاه‌ها برای رفع این مشکلات تلاش کرده است.
باقری اصل با اشاره به اینکه 5 جلسه آخر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شده است، گفت: در ابتدای سال‌جاری 10 پروژه اولویت دار از طرف رئیس جمهوری ابلاغ و برخی از پروژه‌ها که در زمان کرونا اولویت بیشتری داشت هدف‌گذاری شد و به‌صورت هفتگی و ماهانه درباره این پروژه‌ها به مسئولان گزارش ارائه شده است.
وی با اشاره به اینکه رویکرد جدید شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه واقعی خدمات و سرویس‌ها به مردم است، افزود: دبیرخانه این شورا زمانی از اجرای پروژه‌ای قانع می‌شود که نتیجه آن برای مردم ملموس شده باشد.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با بیان اینکه برخی از این پروژه‌ها در حال اجرایی شدن و برخی نیز به موانعی برخورده، گفت: دبیرخانه شورا با همکاری دستگاه‌های متولی، به‌صورت ویژه در حال بررسی این موانع و رفع آنها است.
وی استعلام مدارک تحصیلی و گواهی اشتغال به تحصیل را یکی از محورهای موفق در این حوزه عنوان کرد و افزود: بسیاری از پایگاه داده‌ها مانند پایگاه داده مدارک تحصیلی باید مرجع و درباره صحت داده نیز پاسخگو باشد و هم اکنون نیز با همکاری وزارت علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد امروز یک پایگاه اطلاعات از مدارک تحصیلی تشکیل شده که دامنه اطلاعات آن  در حال افزایش است.
باقری اصل تصریح کرد: با این پروژه ثبت‌نام برخط دانشجویان نیز انجام می‌شود و تاکنون بیش از 90 دانشگاه امکان ثبت‌نام آنلاین را ایجاد کرده‌اند.
وی پروژه دیگر این حوزه را برگزاری الکترونیکی مجامع شرکت‌های بورسی، توزیع سود سهام و ثبت‌نام سجام اعلام کرد و افزود: پرتفوی سهام عدالت اتفاق بزرگی بود که مردم بدون نیاز به مراجعه، وضعیت سهام عدالت خود را مشاهده می‌کردند.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات از واریز 13 میلیون سود سهام بدون مراجعه حضوری سهام داران خبر داد.
وی گام بعدی این حوزه را سلامت الکترونیک بیان کرد و افزود: برای نخستین بار پایگاه بیمه‌ای کشور به‌صورت یکپارچه درآمد و با این کار امکان اجرای نسخه الکترونیک و حذف دفترچه‌های بیمه نیز میسر می‌شود.
باقری اصل تأکید کرد: 80درصد مراکز درمانی به بیمه سلامت و تأمین اجتماعی متصل شدند و برای حذف کامل دفترچه‌های کاغذی نیاز به اقداماتی در حوزه داروخانه‌ها داریم که با انجام آن با اخذ کد ملی تمام این مراحل به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود.
وی افزود: با تصویب شورا در جلسه آینده، این پروژه در ابتدا به‌صورت آزمایشی در 4 استان و تا پایان سال نیز در تمام کشور اجرایی می‌شود.

سایت انتخاباتی ترامپ هک شد

هکرها با نفوذی کوتاه مدت به سایت انتخاباتی دونالد ترامپ توانستند کنترل آن را در اختیار بگیرند و طی این مدت تهدید به افشای اسناد طبقه‌بندی شده کردند.
به‌گزارش مهر، در شرایطی که کمتر از یک هفته به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا باقی مانده، هکرها توانستند نیم ساعتی کنترل سایت DonaldJTrump.com را در اختیار بگیرند.
البته هکرها تنها توانستند به بخش درباره یا About سایت دونالد ترامپ نفوذ کنند و در آن متنی تهدیدآمیز را به نمایش بگذارند. در این پیام اعتبار ترامپ برای ریاست جمهوری زیر سؤال رفته و تصریح شده بود که اسرار زیادی از ترامپ و خانواده‌اش در دست است که برخی از آنها نشان می‌دهد دولت ترامپ در تولید ویروس کرونا دست داشته است.
در بخش دیگری از پیام، هکرها تصریح شده که جهان به اندازه کافی اخبار و پیام‌های جعلی منتشر شده توسط رئیس‌جمهوری امریکا را دریافت کرده است.
در ادامه این پیام افزوده شده که چند سیستم رایانه‌ای برای دسترسی کامل به ترامپ و نزدیکانش هک شده است. هنوزهیچ شخص یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

روبات آسفالت کار طراحی شد

یک استارتاپ خلاق موفق شده است با حمایت بخش خصوصی یک روبات چرخشی جدید به‌نام Robotiz۳d را طراحی کند که خیابان‌ها را آسفالت می‌کند. این روبات جذاب هنوز در مرحله آزمایشی است، اما می‌تواند بسیار کارآمد باشد.
به گزارش انتخاب تحقیقات ثبت اختراع این محصول نشان می‌دهد، روبات مذکور می‌تواند نقایص جاده‌ای را شناسایی کند، چاله‌ها و شکاف‌های جاده‌ها را نیز تعمیر کند.
گفتنی است این محصول برای تجاری‌سازی به حداقل یک میلیون پوند هزینه نیاز دارد. از جمله بنیانگذاران این طرح می‌توان به پائولو پائولتی و سباستینو فیچرا اشاره کرد که دارای سابقه گسترده‌ای در زمینه تحقیقات در حوزه روباتیک دارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7478/17/558675/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها