سرچشمه، چشمه خون

ملت بیدارتر شد*






محمد گرشاسبی/ حزب جمهوری اسلامی روز ۲۹ بهمن 1357 اعلام موجودیت کرد. نام حزب برگرفته ازمهمترین شعارانقلاب «جمهوری اسلامی» بود. موسسین حزب عبارت بودند از آیت الله سید علی خامنه ای، اکبرهاشمی رفسنجانی، سید محمد بهشتی، محمد جواد باهنر و سید عبدالکریم موسوی اردبیلی. در این حزب بسیاری از مبارزین انقلابی، بازاریان، دانشگاهیان، روحانیت و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.
سه‌شنبه اول اسفند 1357 عضوگیری حزب آغاز شد و داوطلبان برای ثبت‌نام به دفتر موقت حزب در ساختمان کانون توحید در میدان کندی(توحید)، خیابان پرچم مراجعه می‌کردند. برای ثبت‌نام معیار خاصی وجود نداشت و هرفردی می‌توانست به حزب بپیوندد. مثل محمدرضا کلاهی عضو سازمان مجاهدین خلق، پذیرفته شد و به دبیرخانه حزب راه یافت. در طول سال 1358 امثال کلاهی و مسعود کشمیری و دیگر نفوذی سازمان منافقین در حزب توانستند وارد کادر تشکیلاتی شوند و این نفوذ در نهایت به تعبیر سازمان به «حذف رأس هرم رژیم» منجر شد. محمدرضا کلاهی با اعتمادسازی توانست برای جلسه شامگاه هفتم تیر 1360 بیشتر اعضای حزب را که شامل آیت‌الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور، 4 وزیر، ده‌ها نماینده مجلس و مقامات دولتی که قریب به  100 نفر می‌شدند در سالن اجتماعات حزب در دفتر اصلی در سه‌راه سرچشمه جمع کند. در این جلسه آیت‌الله سید علی خامنه‌ای در پی حادثه بمب‌گذاری روز قبل مسجد ابوذر راهی بیمارستان شده بود و حضور نداشت. از دیگر غایبان جلسه می‌توان به آقایان محمدعلی رجایی، محمدجواد باهنر، سیدحسن آیت و اکبر هاشمی رفسنجانی اشاره کرد.
موضوع جلسه حزب جمهوری اسلامی در روز 7 تیر ماه تورم و انتخابات ریاست جمهوری آینده بود و برای همین هم اعضای اصلی حزب در این جلسه شرکت کرده بودند. بعد از تلاوت قرآن کریم و اعلام برنامه، آیت‌الله بهشتی به‌عنوان اولین سخنران جلسه پشت تریبون رفت:«ما بار دیگر نباید اجازه دهیم استعمارگران برای ما مهره‌‌سازی کنند و سرنوشت مردم ما را به بازی بگیرند. تلاش کنیم کسانی را که متعهد به مکتب هستند و سرنوشت مردم را به بازی نمی‌گیرند انتخاب شوند.…» این جمله شهید بهشتی به پایان نرسید که صدای انفجاری عظیم تا چندین خیابان آن طرف‌تر از دفتر حزب را به لرزه درآورد.
محمدرضا کلاهی لحظاتی پیش از انفجار به بهانه خرید بستنی از دفتر حزب بیرون رفت و ساعت 21:30 در انفجاری مهیب 73 نفر از افراد حاضر در جلسه به شهادت رسیدند. به باور سازمان منافقین، دیگر کار نظام تمام شده بود. اما امام خمینی در پیامی خطاب به رهبران سازمان فرمودند: «بکشید ما را، ملت بیدارتر می‌شود.»
* برگرفته از پیام امام خمینی


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7478/16/558669/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها