ایران در ایران



آژیر زرد آلودگی هوا در کلانشهرها به صدا در آمد

گروه ایران زمین: کرونا همه راهکارهایی را که پیش از این مسئولان برای کاهش آلودگی در کلانشهرها به‌کار می‌بستند، اجرایی کرد. هم مدارس را تعطیل کرد، هم بخشی از کارمندان را دورکار کرد اما آلودگی نه تنها کاهش نیافت که به هشدار سازمان هواشناسی نسبت به افزایش غلظت آلاینده‌ها در شش کلانشهر تهران، اراک، کرج، اهواز، تبریز و اصفهان انجامید. این سازمان آژیر زرد آلودگی‌ هوا را به صدا درآورد و از پایداری هوا از صبح امروز تا ۱۱ آبان خبر داد که به افزایش غلظت آلاینده‌ها در کلانشهرها می‌‌انجامد. سازمان هواشناسی وقتی هشدار زرد رنگ صادر می‌کند که پدیده‌ای جوی رخ داده، در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد می‌کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند. چون آلودگی از حالت معمول، شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند. البته این بار کرونا تمهیدات مسئولان را روی میز اجرا برد.
با‌ وجود این «صادق ضیائیان» مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» کاهش بار ترافیکی در کلانشهر‌ها را نکته مثبت دورکاری‌ها و برگزاری کلاس‌های آنلاین مدارس و دانشگاه‌ها می‌داند و می‌گوید: «اگر در شرایط جوی موجود بار ترافیک در کلانشهر‌ها بالا می‌رفت شرایط جوی برای همه افراد ناسالم بود و شاخص آلایندگی‌ها از۱۵۰ بالاتر می‌رفت اما الان ترافیک کم است و هوا تنها برای گروه‌های حساس ناسالم است.» او می‌گوید: «البته آلودگی هوا در مناطق پرتردد برای تمام گروه‌ها در حد ناسالم است. بنابراین توصیه می‌شود افراد مسن، بیماران قلبی و تنفسی، بویژه کودکان از ترددهای غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند.»
ضیائیان در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود تعطیلی مدارس و دورکاری نیمی از کارمندان دولتی باز هم کلانشهر‌ها با آلودگی هوا رو‌به‌رو شده‌اند؟ می‌گوید: «شرایط جوی به‌گونه‌ای است که پایداری شدید هوا، روی جو کشور حاکم شده و این موضوع سبب شده است تا میزان پایداری آلایندگی‌ها بالا باشد، بنابراین کوچک‌ترین آلودگی، انباشت پیدا می‌کند و افزایش آلایندگی‌ها پیش می‌آید.»
او درباره تأثیر بلندمرتبه‌سازی‌ها در افزایش انباشت آلایندگی‌‌ها در کلانشهری مثل تهران نیز می‌گوید: «تهران به‌دلیل شرایط توپوگرافی دارای یک جریان نسیم دائمی از شمال به شرق است. این جریان هوایی از سمت کوه به‌دشت و از دشت به‌کوه می‌وزد. اما بلندمرتبه‌سازی‌ها باعث شده‌اند تا این جریان بی‌تأثیر شود و تا دو متری زمین تهویه هوا صورت نگیرد.» این بلندمرتبه سازی‌ها و عدم تهویه هوا بیش از هر کسی شهروندانی را که در روزهای آلوده پیاده روی می‌کنند در معرض خطر قرار می‌دهد. او بلندمرتبه‌سازی در کلانشهرها را یکی از دلایل پایداری تراکم آلودگی هوا می‌داند ولی متهم ردیف اول آلودگی‌ها را خودروها معرفی می‌کند.
محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط‌ زیست تهران هم درباره آلودگی پایتخت با‌ وجود تعطیلی‌ها و دورکاری‌ها به «ایران» می‌گوید: «درست است که مدارس تعطیل شده است و بخشی از کارمندان دورکار هستند اما وضعیت زیستی تهران بویژه شهر تهران پاسخگوی جمعیت آن نیست. میزان منابع ایجاد کننده آلودگی‌ها از جمله خودروها و صنایع همچنان بیشتر از تحمل شهر است. تردد‌ها همچنان در شهر ادامه دارد و پایداری هوا وضعیت را بدتر می‌کند.»
او آلودگی کلانشهرها را نتیجه عدم رعایت اصول آمایش سرزمین در کشور بویژه در تهران می‌داند و می‌گوید‌:«نزدیک به ۱۶ درصد از جمعیت کشور در کمتر از یک درصد از وسعت کشور زیست می‌کنند که به ایجاد این ناپایداری جوی می‌انجامد.» او این وضعیت را هم باعث آلودگی هوا می داند و هم باعث آلایندگی منابع آبی و خاکی. رستگاری می‌گوید: «تهران در موضوع پسماندها نیز به همین دلیل مشکلات زیادی را تحمل می‌کند.»
به‌گفته رستگاری استفاده از تکنولوژی‌های نوین در حمل‌ونقل می‌تواند تبعات زیست محیطی را کم کند ولی به معنای آن نیست که می‌توان مشکلات آلودگی هوا، آب و خاک را در کلانشهرها به همین راحتی حل کرد. او حل معضل آلودگی‌ها در کلانشهرها را نیازمند یک برنامه‌ریزی بلندمدت می‌داند و می‌گوید: «در ابتدا باید جلوی بارگذاری بیشتر جمعیت را در کلانشهرها از جمله تهران گرفت و بعد هم برای مدیریت وضعیت موجود برنامه‌ریزی بلند مدت کرد.»

تعطیلی ۳۰درصد هتل‌ها و بیکاری دو سوم شاغلان

گروه ایران زمین- رئیس جامعه هتلداران ایران از تعطیلی ۳۰درصد هتل‌ها و بیکاری دو سوم نیروی شاغل در بخش هتلداری کشور خبر داد.
به گزارش ایسنا، جمشید حمزه‌زاده در تشریح وضعیت هتل‌های کشور به‌دنبال رکود بزرگ گردشگری با شیوع ویروس کرونا گفت: در وضع موجود که هتل‌ها مسافر ندارند، حدود ۳۰ درصد از این واحدهای اقامتی ترجیح داده‌اند تعطیل بمانند. بقیه هم با اعمال تخفیف‌های ویژه تا ۷۰ درصد باز مانده‌اند. میزان خسارت و زیان مالی واردشده به هتل‌ها تا پایان شهریورماه نیز ۸۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
او افزود: هتل‌ها ماه‌ها است که مسافر ندارند و میانگین اقامت در کل کشور زیر ۲۰ درصد است. حتی هزینه‌های آب و برق را نمی‌توان تأمین کرد. ترجیح بسیاری بر تعطیلی هتل‌ها است، چون هزینه نگهداری حتی نسبت به قبل از کرونا بیشتر شده است. با این حال در برخی شهرها امکان تعطیلی وجود ندارد، اگر آن هتل بسته شود، دیگر جای مناسبی برای اقامت وجود ندارد.
او ادامه داد: برای حل مسأله آب و برق هتل‌ها حدود یک ماه است که به وزیر نیرو نامه نوشته و درخواست همراهی کرده‌ایم اما هنوز جوابی نداده‌اند. با آنکه ستاد کرونا مصوب کرد هزینه آب و برق به تعویق بیفتد اما کماکان شاهد تهدید و قطع آب و برق هتل‌ها هستیم.
حمزه‌زاده اضافه کرد: اداره مالیات به نسبت وزارت نیرو همراه‌تر بوده است، هرچند ما دنبال معافیت مالیاتی سال‌های ۹۸ و ۹۹ هستیم اما تاکنون نتیجه نگرفته‌ایم.
رئیس جامعه هتلداران درباره بیکاری گسترده‌ای که در این بخش اتفاق افتاده است، گفت: دو سوم نیروی شاغل در صنعت هتلداری بیکار شده است. سازمان تأمین اجتماعی هم بیمه بیکاری آنها را کامل پرداخت نکرده است. چند ماه وقت رسیدگی داده‌اند اما بسیاری از نیروهای تعدیل شده هنوز پول کامل را دریافت نکرده‌اند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7478/6/558628/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها