سکه ولیعهدی امام رضا(ع) با ضرب نیشابور در فهرست ملی ایران ثبت شد


مشهد - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: ثبت سکه ولیعهدی حضرت رضا(ع) ضرب نیشابور در فهرست آثار ملی ایران مورد موافقت شورای ملی کشور قرار گرفت.
ابوالفضل مکرمی فر با اعلام این خبر افزود: مطالعات کارشناسی در مورد این سکه انجام و پس‌از اینکه از نظر ویژگی‌های فرهنگی، تاریخی و هنری واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی تشخیص داده شد فرآیند ثبت آن  در فهرست آثار ملی ایران را طی کرده و به ثبت رسید.
وی با بیان اینکه همکاری سازنده و مؤثری بین موزه آستان قدس رضوی و میراث فرهنگی استان شکل گرفته است، افزود: این اثر ارزشمند در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود و دستورالعمل و آیین‌نامه‌های مرتبط با نگهداری و حفظ آثار تاریخی به رئیس موزه‌ها و اسناد آستان قدس رضوی ابلاغ شده است.
مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی– فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز در این باره اظهار کرد: پس ‌از انتصاب علی بن‌موسی‌الرضا(ع) به ولیعهدی مأمون عباسی (خلافت: ۱۹۴ تا ۲۱۸ق.) در تاریخ هفتم ماه رمضان سال ۲۰۱ق، سکه‌های نقره (درهم) به این مناسبت و به ‌نام آن حضرت در اصفهان، محمدیه، فارس، مرو، نیشابور و سمرقند ضرب شد.
محمود طغرایی ادامه داد: متن روی این سکه‌ها عبارت است از در مرکز «لا اله الا ‌الله / وحده لا شریک له/ المشرق»، در حاشیه داخلی «بسم‌الله ضرب هذا الدرهم (محل ضرب/سال ضرب)»، در حاشیه خارجی «الله الامر من قبل و من بعد و یومئذٍ یفرح المؤمنون بنصرالله» (بخشی از آیه ۴ سوره مبارکه روم). متن پشت این سکه‌ها هم به این شرح است، مرکز «لله/ محمد رسول‌الله/ المأمون خلیفه‌الله/ مما امر به الامیر الرضا/ ولی عهد مسلمین علی بن موسی/ بن علی بن ابیطالب/ ذوالریاستین» و حاشیه «محمد رسول‌الله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی‌الدین کله و لو کره المشرکون» (بخشی از آیه ۳۳ سوره مبارکه توبه).
وی تصریح کرد: گنجینه سکه موزه رضوی در حال حاضر ۱۲ عدد از این سکه‌های تاریخی را که در اصفهان، محمدیه، فارس، مرو، نیشابور و سمرقند در فاصله سال‌های ۲۰۲ تا ۲۰۴. ق
 ضرب شده‌اند ، در اختیار داشته و به نمایش گذاشته است. براساس گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، وی گفت: به استناد اطلاعات مذکور در صفحه ۵۵ کتاب مرجع سکه شناسی اسلامی تألیف استیون آلبوم با عنوان «فهرست سکه‌های اسلامی» ویرایش سوم، نوامبر ۲۰۱۱، ضرب این سکه‌ها، در سه شهر اصفهان، محمدیه و فارس یک الی دو سال پس‌ از شهادت حضرت‌رضا(ع) در سال ۲۰۳.ق نیز ادامه داشت.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7478/6/558627/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها