آغاز بررسی‌ها برای شناسایی عاملان برگزاری جشن پر‌حاشیه در شرایط قرمز کرونایی

استانداری خراسان رضوی: گزارش نحوه برگزاری بدون مجوز جشن 1000 نفره را به مردم می‌دهیم




زهره توکلی
خبرنگار
با وجود اینکه از مدت‌ها قبل مسئولان بهداشتی کشور و استان خراسان رضوی، وضعیت بحرانی را برای این استان و شهر مشهد به لحاظ شرایط کرونایی، اعلام کرده بودند اما در چند روز اخیر فیلم‌ها و تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که حاکی از برگزاری جشن بیعت با امام زمان(عج) در روز دوشنبه هفته جاری در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد، آن هم با حضور تعداد کثیری از مردم این شهر بود که انتقادهایی را از سوی مردم و بویژه مسئولان بهداشتی استان به‌دنبال داشته است.
در این باره با هر کدام از مسئولانی که گمان می‌رفت ارتباطی با برگزاری این مراسم داشته باشند صحبت‌هایی انجام شد. مسئولان شهرداری مشهد در این خصوص اطلاعی نداشتند چرا که اعلام کردند این جشن ارتباطی به شهرداری نداشته چون مکان برگزاری این جشن که ورزشگاه امام رضا(ع) بوده زیر نظر شهرداری نیست.
برخی مسئولان برگزارکننده نیز عنوان کرده‌اند که موافقت ضمنی و «مجوز شفاهی» از مرکز بهداشت مشهد برای برگزاری این جشن بزرگ را اخذ کرده بودند به‌طوری که علی کریم‌پور، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مشهد در گفت‌و‌گویی اعلام کرده که این جشن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شده و مجوز هم در این خصوص داشته‌اند.
اما سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در استان خراسان رضوی درباره چگونگی برگزاری این جشن در وضعیت بحرانی شهر مشهد به‌ لحاظ شرایط کرونایی در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: به دستور استاندار، قرار شده معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری در خصوص اینکه چطور این جشن برگزار شده است، بررسی‌های دقیق را انجام دهد و گزارش دهد تا پس‌از آن به اطلاع عموم برسد.
دکتر محمدحسین بحرینی افزود: نکته اساسی در این باره، این است که هیچ مجوزی، چراغ سبز یا حتی اطلاعی از ناحیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به هیچ فردی بابت برگزاری چنین مراسمی داده نشده است لذا اگر عنوان می‌کنند که در این در خصوص مجوز گرفته‌اند باید برای ما مستند بیاورند. اگر برگزارکنندگان، برای برگزاری این جشن سندی دارند براحتی می‌توانند آن را به ما، رسانه‌ها و عموم مردم نشان دهند.
وی تصریح کرد: آنچه مسلم است اینکه به‌نظر می‌آید یکسری فعالیت‌ها سلیقه‌ای بوده و شاید هم این وسط، سخنان تعدیل شده‌ای هم از این طرف و آن طرف گفته شده باشد و این برنامه برگزار شده باشد. به هرحال این مسأله از طریق استانداری در حال پیگیری است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به نکته ای دیگر، ادامه داد: در مصوبه‌ای که در فرمانداری مشهد با حضور سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شده و این سازمان آن را امضا کرده، قرار بوده که هرگونه مراسمی با اجازه ستاد استانی مقابله با کرونا برگزار شود و عنوان نشده که با اجازه دانشگاه علوم پزشکی برگزار شود یعنی حتی اگر بنده اشتباه کرده باشم و به کسی مجوز داده باشم آن مجوز فاقد اعتبار است لذا این مسأله به طور کل به ستاد کرونای استان واگذار شده است و به دانشگاه ربطی ندارد.
وی اضافه کرد: تا جایی که اطلاع دارم، هیچ کدام از ستاد مقابله با کرونای استانی، استانداری، معاونت سیاسی اجتماعی استانداری و مدیر سیاسی اجتماعی استانداری در این خصوص مجوزی نداده‌اند.
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در استان خراسان رضوی گفت: بنده روز دوشنبه در جلسه‌ای در مدیریت عالی حوزه علمیه مشهد حضور داشتم و پس از جلسه که عکس‌ها و فیلم‌های منتشر شده از این مراسم را در فضای مجازی مشاهده کردم از برگزاری این مراسم مطلع شدم در حالی که مراسم رو به اتمام بود.
وی با ابراز امیدواری از در راه نبودن موج جدید کرونا به خاطر این تجمع بزرگ، اظهار داشت: دعا می‌کنیم به حق امام زمان(عج)، برگزارکنندگان این مراسم که به این امام عزیز ارادت داشتند اما در این خصوص کج سلیقگی کردند، اتفاقی نیفتد اما اگر خدا نکرده موجی روی موج فعلی سوار شود نیز آمادگی لازم را داریم.
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در استان خراسان رضوی درباره وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این جشن گفت: در این مراسم متأسفانه بسیاری از افراد کنار هم نشسته بودند، بسیاری ماسک داشتند اما بسیاری هم ماسک نزده بودند لذا به نظر می‌رسد که برخلاف آنچه برگزارکنندگان عنوان کرده بودند، به طور کل این فضا، فضای عدم پذیرش پروتکل‌ها بوده است. به نظرم تفکر موجود، تفکر عدم پذیرش پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک باشد.
وی تصریح کرد: هم اکنون نیز در جامعه، کم نیست تعداد افرادی که ماسک زدن را در مکان‌های مختلف مثل خیابان، صحن مطهر، مساجد و... تأیید نمی‌کنند. حتی بنده در خیابان‌ها به افرادی که ماسک نزده بودند، ماسک داده‌ام که برخی ماسک را گرفتند و پاره کردند یعنی اصلاً قبول ندارند که باید ماسک بزنند.
دکتر بحرینی اظهار داشت: ما از مدتی قبل در هر جلسه‌ای یا هر ملاقاتی و در رسانه‌های مختلف دائم داریم فریاد می‌زنیم که تجمع نباشد اما بازهم دیده می‌شود. تازه اینها مواردی است که علنی است و دیده می‌شود، بسیاری از آنها غیرعلنی و مخفی برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: هم اکنون در ماه ربیع الاول هستیم و در این ماه تعداد زیادی عروسی خواهیم داشت و با وجود اینکه سالن‌ها و باغ تالارها را تعطیل اعلام کردیم بازهم برخی منزل بزرگ اجاره می‌کنند و در آنجا مراسم عروسی برگزار می‌کنند و این بسیار بدتر و خطرناک تر است.
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در استان خراسان رضوی گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، نیاز به فرهنگسازی طولانی دارد و باید خون دل خورد تا همه مردم، متوجه شرایط موجود شوند البته تعداد بسیاری متوجه شده‌اند و پروتکل‌های بهداشتی را کاملاً رعایت می‌کنند و از آنها کمال تشکر را داریم.
وی گفت: از رسانه‌هایی که به وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی برای آگاه کردن مردم و تشویق آنها به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک، رعایت بهداشت فردی، ممنوعیت سفر، حفظ فاصله اجتماعی کمک می‌کنند، تشکر می‌کنم.
از سوی دیگر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت با ابراز تأسف نسبت به برگزاری مراسمی هزار نفره در شهر مشهد بیان کرد: این موضوع باعث تعجب ما نیز شد اما با وجود پیگیری‌های صورت گرفته برای آنکه بدانیم چه کسی مجوز این کار را صادر کرده است همه اظهار بی‌اطلاعی کردند. این کار در شرایطی که همه به‌دنبال محدودیت‌های بیشتری هستیم تا بتوانیم بیماری را کنترل کنیم یک جنایت است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7478/6/558626/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها