عراقچی عازم جمهوری آذربایجان و ارمنستان شد

طرح صلح ایران روی میز دولت‌های باکو و ایروان



گروه سیاسی/ معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور رایزنی با مقامات جمهوری آذربایجان روز گذشته راهی باکو شد تا در ادامه سفر منطقه‌ای خود به مسکو، ایروان و آنکارا هم برود. سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که صبح دیروز (سه‌شنبه) به منظور بازدید از مناطق مرزی شمال استان اردبیل وارد پارس‌آباد شد، هدف از این سفر را بازدید از نقاط مرزی بویژه سد خداآفرین و بقیه تأسیساتی که در این مرزها وجود دارد و اطمینان از اینکه امنیت این مرزها، تأسیسات و سد تأمین می‌شود، برشمرد.
وی افزود: چون عازم آذربایجان هستم لازم بود از مناطق مرزی بخصوص سد خداآفرین و سد میل مغان بازدیدی داشته باشم و امنیت در این منطقه را بررسی کنیم تا ان‌شاءالله در بحث‌های سیاسی ادامه دهیم. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه سفر منطقه ای سید عباس عراقچی به عنوان فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران را  به منظور پیشبرد ابتکار ایران برای حل مناقشه قره باغ و درگیری های به وقوع پیوسته بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان دانست. سید عباس موسوی سفیر ایران در باکو هم عراقچی را فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران دانست.
این سفر پس از آن صورت می‌گیرد که از 6 مهر دور جدید درگیری‌های ارمنستان و جمهوری‌آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ آغاز شد و علیرغم سه توافق آتش‌بس هنوز درگیری‌ها بین دو کشور در جریان است. ایران در این مدت تلاش‌های زیادی را برای توقف درگیری و برقراری آتش بس انجام داد. در پی این درگیری‌ها چندین فقره راکت جنگی به مناطق مرزی ایران هم اصابت کرد که در همین خصوص مقام‌های کشورمان واکنش نشان دادند و اعتراض شدید خود را به جمهوری آذربایجان و ارمنستان ابلاغ کردند.
پیش از این، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت‌خارجه گفته بود که جمهوری‌اسلامی ایران طرحی را برای خاتمه جنگ و برقراری صلح آماده کرده که با مشورت با جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان، دولت‌های منطقه و همسایگان پیگیری خواهد شد و امیدواریم در چارچوب این طرح که در حال بررسی‌های نهایی است، بتوانیم هرچه زودتر به این جنگ خاتمه دهیم.
به گفته خطیب‌زاده «ایران از روز اول به همه طرف‌ها اعلام کرد مسیر نظامی برای حل‌وفصل این منازعه چند دهه‌ای وجود ندارد. ضمن احترام به تمامیت ارضی جمهوری‌آذربایجان و [درخواست] خروج نیروها از شهرهای اشغالی، تأکید می‌کنیم باید هرچه زودتر توقف درگیری‌های نظامی رخ دهد و برای آغاز گفت‌وگوهای سیاسی و زماندار بین دو طرف، جمهوری اسلامی ایران آماده است تمامی مساعی جمیله خود را به‌کار ببرد.»
از آنجا که ایران دارای مرزهای مشترک با هر دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان است و روابط حسنه‌ای هم با باکو و ایروان دارد، پیش‌بینی می‌شود طرح یا ابتکار عمل تهران برای پایان جنگ بتواند راهگشا باشد. پیش از این «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در گفت‌و‌گوی اختصاصی با روزنامه ایران از نقش آفرینی مثبت تهران برای برقراری صلح استقبال کرده بود. «بنیاد حسین‌اف» سفیر جمهوری آذربایجان در تهران هم در گفت‌و‌گو با «ایران» با یادآوری ناکامی‌های گروه مینسک برای نقش‌آفرینی مثبت در مناقشه قره‌باغ کشورهای همسایه و از جمله ایران را دارای ظرفیت‌های بیشتری برای میانجیگری دانسته بود. حالا سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران راهی باکو و ایروان شده تا طرح تهران برای پایان جنگ را روی میز دولت‌های دو کشور بگذارد.
وزیر امور خارجه کشورمان هم دیروز از تدوین طرح ایران برای حل دائمی مناقشه قره‌باغ خبر داد.
به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، در حاشیه حضور در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد موضوع مناقشه قره‌باغ اظهار کرد: در حال حاضر معاون وزیر خارجه به استان آذربایجان شرقی سفر کرده و از سد خداآفرین بازدید کرده و قرار است در رابطه با همین موضوع به باکو، مسکو و ایروان نیز سفر کند. این دیپلمات عالیرتبه کشورمان ادامه داد: طرح ایران برای حل دائمی مناقشه قره‌باغ تدوین شده و با تصویب مقامات عالی کشور، امروز و فردا مطرح می‌شود و آن را در مسکو و ایروان پیگیری می‌کنیم.
ظریف با تأکید بر اینکه ایران در ارتباط با موضوع قره‌باغ دیپلماسی فعالی را با تأکید بر حفظ تمامیت ارضی آذربایجان حل و فصل مناقشه از طریق صلح‌آمیز و تغییر ناپذیری مرزهای بین‌المللی پیگیری می‌کند افزود: البته یکسری نگرانی‌هایی از بابت حضور تروریست‌های تکفیری در منطقه و احتمالاً تروریست‌های دیگری وجود دارد که ما مواضع خود را در این ارتباط شفاف مطرح کردیم و تأکید داشتیم که این موضوع برای جمهوری اسلامی ایران غیر قابل تحمل است.
موضوع محرمانه‌ای با مردم نداریم
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران با بیان اینکه یکی دیگر از سؤالاتی که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از او پرسیده شده در مورد برجام و اینکه چه میزان مردم در جریان جزئیات برجام هستند گفت: پاسخ دادیم ما خدا را شاکر هستیم، ثابت شد آنچه ما می‌گفتیم واقعیت داشت و آنچه امریکایی‌ها ادعا کرده بودند توسط دیگر کشورها از جمله ۱۳ عضو شورای امنیت سازمان ملل نیز رد شد. وی با بیان اینکه ما با مردم خودمان هیچ امر محرمانه‌ای نداریم و آنچه را که اتفاق افتاده است را به مردم گفته‌ایم، ادامه داد: متأسفانه دیگرانی بودند که مطالب خلافی را برای اهداف انتخاباتی به مردم‌شان گفتند.
وزیر امورخارجه کشورمان، همچنین با بیان اینکه در این جلسه در ارتباط با حقابه ایران از آب هیرمند سؤال شد، گفت: در این زمینه تلاش و همکاری‌هایی را با دولت افغانستان داریم از جمله در قرارداد جامعی که قرار است بین دو کشور شکل بگیرد و همچنین کمیساری‌های مشترک آبی بین دو کشور. وی افزود: ما در مذاکراتمان بر حق مردم ایران و به خصوص مردم سیستان و بلوچستان بر استفاده از این منابع تأکید داریم.

بازدید فرمانده ارتش از مرزهای شمال غرب کشور

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی در بازدید و بررسی وضعیت آمادگی پدافند هوایی، با تأکید بر حفظ امنیت مردم بویژه مرزنشینان گفت: یگان‌های پدافند هوایی در منطقه شمال غرب تقویت شده و در صورت نیاز، اضافه هم خواهند شد، آرامش مردم برای ما دارای اهمیت ویژه است. به گزارش ایسنا به نقل از ارتش، امیر سرلشکر موسوی تأکید کرد: احترام به تمامیت ارضی کشورها و حفظ مرزهای رسمی بین‌المللی از اصول شناخته شده ماست و تغییر در آنها را تحمل نخواهیم کرد و با آن مخالفت داشته و داریم. وی در مورد حضور عناصر تکفیری گفت: تروریست‌های تکفیری‌، داعش و صهیونیست‌ها، عناصری مطرود در همه عالم هستند و حضور آنها در هر کجا باعث ایجاد تنفر و ناامنی است. نیروهای ما همان‌طور که بارها اثبات کرده‌اند با حضور این عناصر در نزدیکی مرزهای خود با شدت و بی‌اغماض برخورد خواهند کرد. فرمانده قرارگاه پدافند هوایی دستوراتی جهت تقویت یگان‌های پدافند هوایی در منطقه به نیروهای پدافند ارتش و سپاه و نیروی هوایی ارتش صادر کرد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7477/1/558491/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها