واعظی با اشاره به حاشیه‌سازی تعدادی از نمایندگان و تهدید روحانی به اعدام:

افکار عمومی را منحرف می‌کنند


گروه سیاسی/ «متأسفم که امروز الفاظی از افرادی می‌شنویم که در گذشته از دشمنان خود در خارج کشور می‌شنیدیم... متعجم چرا برخی سکوت کرده‌اند؟» این، تأسف و تعجب محمود واعظی از توهین‌های اخیر به رئیس جمهوری است، توهین‌هایی که تا مرز فحاشی و درخواست اعدام برای رئیس جمهوری نیز پیش رفته است، آن هم از سوی کسانی که هم به کسوت شخصی و هم شخصیت حقوقی، انتظار قانونمداری و موقع‌شناسی از آنان می‌رود. رئیس دفتر رئیس جمهوری که پس از جلسه روز گذشته هیأت وزیران در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، این را هم اضافه کرد که «رئیس جمهوری در شب شهادت امام حسن(ع)، درباره این امام صحبت کردند و به یکی از مسائلی که اشاره کرد، صلح امام بود؛ البته رئیس جمهوری این موضوع را وارد مسائل سیاسی کشور نکرد، اما اشکال جایی است که عده‌ای از این صحبت‌ها تفسیر سیاسی کردند.» به راستی سؤال هم این است که چرا در بحبوحه جنگ اقتصادی امریکا و کرونا، برخی از هر اظهارنظر دینی و تاریخی، بهانه‌ای برای حمله به رأس قوه مجریه می‌تراشند؟ در شرایطی که به گفته روحانی «با یک دست با تحریم مبارزه می‌کنیم و با یک دست هم با کرونا مبارزه می‌کنیم.» در میانه چنین شرایطی، چرا برخی از هر فرصتی برای تلخکامی بیشتر مردم استفاده می‌کنند؟
یک پاسخ می‌تواند واقعیتی باشد که سه‌شنبه گذشته علی ربیعی، سخنگوی دولت به آن اشاره کرد. او با طرح این سؤال که «در شرایطی که بیش از هر زمانی در تلخ‌ترین فشارهای بین‌المللی قرار داریم و تلخ‌ترین فشارها به زندگی مردم وارد می‌شود، چه کسانی از دولت‌زدایی نفع می‌برند؟» مخالفان جمهوری اسلامی و طیفی از معارضان داخلی دولت را جریان‌هایی توصیف کرد که برای دولت زدایی، در یک راستا حرکت می‌کنند، ولو اینکه بهانه اظهاراتی که ربیعی «محفلی» توصیف کرد، رقابت‌های سیاسی یا انتخابات 1400 باشد.
سخنگوی دولت، همچون سایر ارکان دولت، بر حق نمایندگان برای استیضاح و سؤال و نظارت تأکید کرد، اما اضافه کرد که توهین نشانه درونی نکردن فرمایشات مقام معظم رهبری از سوی برخی نمایندگان است. او حتی اظهارنظر مبنی بر اینکه رئیس جمهور نفوذی است را یک خجالت ملی و به نوعی توهین به شعور ملت و صندوق رأی دانست و گفت «نفوذ در افراط و به هم‌زدن اوضاع نهفته است.»
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری هم دیروز در دیدار با مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی علاوه بر ایفای وظایف ذاتی خود می‌تواند فضای سیاسی کشور را مدیریت کند قطعاً تریبون مجلس می‌تواند فضای آرامش و همدلی و همراهی را به جامعه القا کند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: مجلس جایگاه بالایی دارد و مورد احترام است و دولت با مجلس تعامل می‌کند، اما تعدادی از نمایندگان به جای قانونگذاری وارد مسائل حاشیه‌ای شدند و سعی در انحراف افکار عمومی دارند. به گزارش ایسنا، محمود واعظی درباره هجمه به دولت پس از اظهارات رئیس جمهور درباره صلح امام حسن (ع) اظهار کرد: کسانی که برداشت غلطی از این صحبت‌ها کردند باید خود را اصلاح کنند. رئیس جمهور در شب شهادت امام حسن(ع)، درباره این امام صحبت کردند و به یکی از مسائلی که اشاره کرد، صلح امام بود؛ البته رئیس جمهور این موضوع را وارد مسائل سیاسی کشور نکرد، اما اشکال جایی است که عده‌ای تفسیر سیاسی کردند از این صحبت‌ها.
وی ادامه داد: متأسفم که امروز الفاظی از افرادی می‌شنویم که در گذشته از دشمنان خود در خارج کشور می‌شنیدیم. طبیعی است که امریکا و اسرائیل با این ادبیات صحبت کنند، اما هیچ وقت تهدید به مرگ و اعدام رئیس جمهور یا فحاشی در ادبیات برخی مسئولان کشور اینگونه نبوده است و من متعجم چرا برخی سکوت کرده‌اند. در حالی که حتماً باید اعتراض به این صحبت‌ها نشان داده شود. وی با بیان اینکه ما در دولت این صحبت‌ها را به کلیت مجلس مرتبط نمی‌دانیم اظهار کرد: تعدادی از نمایندگان مجلس می‌خواهند موجب شکاف مجلس و دولت شوند که ما باید در این زمینه هوشیار باشیم. من به آنها توصیه می‌کنم اگر مخالف دولت هم هستند ادب و اخلاق اسلامی را رعایت کرده و فحاشی نکنند.
هاشمی طبا: ذالنور زودتر از بقیه با امریکایی ها دست می دهد
اما تنها اعضای دولت نبودند که از توهین‌ها و اظهارنظرهای خارج از عرف اخلاقی و سیاسی برخی از نمایندگان، بویژه مجتبی ذوالنوری برآشفتند. مصطفی هاشمی‌طبا، نامزد انتخابات ریاست جمهوری گذشته نیز در واکنش به توهین‌های اخیر به نامه نیوز گفت: «اگر نظام تصمیم به مذاکره بگیرد همین آقای ذوالنوری زودتر از بقیه با امریکایی‌ها دست می‌دهد. فکر نکنیم برخی‌ها خیلی انقلابی هستند، خیر این‌طور نیست. می‌گویند شاعری وام گرفت، شعرش آرام گرفت.»
هاشمی‌طبا با این مثل که «شاعری وام گرفت، شعرش آرام گرفت» می‌خواهد به اقتصاد سیاسی این رفتارها اشاره کند، اما واقعیت این است که اعضای دولت وارد این مقوله‌ها نشده‌اند و تنها با اشاره به شرایط خطیر کشور، همگان را به وحدت و همکاری و همدلی توصیف کرده‌اند، مانند آنچه روز گذشته رئیس جمهوری در جلسه دولت گفت. این همان چیزی است که واعظی نیز به آن اشاره کرد.
واکنش علمای قم به حملات غیرمنصفانه علیه دولت
تنی چند از علما و فضلای قم هم از حملات غیرمنصفانه و بی نزاکتی در نقد خدمات دولت و همچنین افراطی‌گری و استفاده از الفاظ اختلاف برانگیز و برهم زننده آرامش جامعه انتقاد کرده و همگان را به رعایت عدالت و انصاف در داوری نسبت به خدمات مسئولان نظام فراخواندند. به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید محمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه نقد دولت باید منصفانه و عالمانه باشد، نه تخریبی و دشمن شاد کن، گفت: در این شرایط، تضعیف دولت، در حقیقت تضعیف نظام است. همه مسئولان باید با وحدت وهمدلی و دوری از مناقشات سیاسی دست به دست هم داده و از فشارهایی وارد شده بر مردم بکاهند.
حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم هم گفت: متأسفانه مجلس یازدهم تاکنون نه تنها با دولت آنگونه که باید همکاری نکرده، بلکه در برابر دولت قرار گرفت و مشکلات مردم بیشتر شد و قاطبه علما و عقلای حوزه‌های علمیه از حرکت‌های افراطی اخیر استقبال نمی‌کنند، بلکه انتقاد هم دارند. طرح مباحثی مانند اعدام، قتل و وارد شدن در دعواهای سیاسی و جناحی از سوی یک روحانی آن هم در رأس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، چنین در اذهان وانمود می‌کند که راه‌های تعقل، خرد و عقلانیت در کشور بسته شده و باید به سمت جدل، حرکت‌های احساسی، افراط‌ گرایانه و عصبانیت حرکت کرد.
حجت‌الاسلام سید محمدصادق علم‌الهدی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم نیز با اشاره به اینکه همه مردم ایران سوار یک کشتی هستند، از مسئولان کشور خواست در انتقادات خود ادب را رعایت و حریم همدیگر را حفظ کنند. وی از مسئولان نظام خواست به تأسی از بزرگان دینی از حرکات احساسی در نقد و انتقادات و اظهار نظرها پرهیز کنند.
آیت‌الله سیدمحمد سجادی از اساتید برجسته و فقهای حوزه علمیه قم  هم گفت: در شرایطی که دولت به دلیل مواجهه با بیماری کرونا از یک طرف و محاصره و تحریم‌های اقتصادی دشمنان اسلام و انقلاب از سوی دیگر، در وضعیت بسیار سخت و دشواری قرار گرفته، برخی هجمه‌ها، تخریب‌ها، تهمت‌ها و اظهار نظرها، بی انصافی و به ضرر کشور است.
روایت واعظی از کاهش قیمت ارز
رئیس دفتر رئیس جمهوری همچنین در ادامه گفت وگو با خبرنگاران در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره دلایل کاهش قیمت ارز گفت: ما همواره گفته‌ایم این قیمت‌ها واقعی نیست، دولت مخالف افزایش قیمت ارز بوده و در برابر آن مقاومت کرده است. بارها رئیس جمهوری در ستاد اقتصادی دولت به رئیس بانک مرکزی دستور داده است که برای کاهش و واقعی کردن قیمت دلار تلاش کند. از اسفند سال گذشته تا خرداد امسال صادرات غیر نفتی ما متوقف شد و صادرات نفتی هم به حداقل رسیده است؛ اما خوشبختانه صادرات دوباره از سر گرفته شده و ارزهای حاصل از صادرات هم در حال بازگشت است. ارز به سامانه نیما بازگشته و پول‌های مسدود شده ما در خارج از کشور باز شده است. برخی عوامل سیاسی هم موجب شده قیمت‌ها کاهش یابد البته کالاهایی که با افزایش قیمت ارز قیمت آنها افزایش یافته هم باید به قیمت واقعی خود برگردند. اعتقاد ما این است که باید قیمت ارز و سکه به قیمت واقعی خود برگردد.
عکس‌العمل وزیر بهداشت سیاسی نیست
واعظی در باره انتقادهای وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: وزیر بهداشت خوب می‌داند که چقدر دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با کرونا همراهی کردند با وزارت بهداشت و شخص وزیر. وی با بیان این که قبول دارم وزیر بهداشت زیر فشار خیلی زیادی است  افزود: در این شرایط عکس‌العمل وزیر بهداشت و همکارانش را نباید سیاسی فرض کنیم به هر حال وقتی به کسی فشار می‌آید این فشار به گونه‌ای خود را نشان می‌دهد. من به همه دستگاه‌های دیگر توصیه می‌کنم که همکاری خود را با وزارت بهداشت ادامه دهند و به وزیر بهداشت توصیه می‌کنم آرامش بیشتری داشته باشد و موضوعات مدنظر خود را در جلساتی که هر هفته مخصوص کرونا برگزار می‌شود مطرح کند.

بــــرش
آلمان یکی از شرکای سنتی تجاری و اقتصادی ایران بوده است

محمود واعظی عصر سه شنبه در دیدار «هانس اودو موتسل» سفیر جمهوری فدرال آلمان در تهران با اشاره به خروج امریکا از برجام اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران درصورتی به تعهدات خود در برجام پایبند است که طرف‌های مقابل هم باید به آنچه تعهد کرده‌اند، متعهد باشند. به گزارش ایسنا، رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به زمینه‌های متعدد همکاری تهران-برلین در بخش‌های مختلف سیاسی، تجاری و انساندوستانه، تأکید کرد: آلمان یکی از شرکای سنتی تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بوده و تهران از گسترش همکاری‌های مشترک استقبال می‌کند. وی با اشاره به مشارکت آلمان در مذاکرات هسته‌ای، تصریح کرد: با اقدامات مخرب و کارشکنی‌های امریکا حفظ برجام از شکل گیری آن سخت‌تر شد و کشورهای باقیمانده در برجام در تعامل با یکدیگر و حمایت جامعه جهانی موجب حفظ این توافق بین‌المللی شد. «هانس اودو موتسل» سفیر جمهوری فدرال آلمان در تهران نیز در این دیدار با اشاره به تاریخ و فرهنگ غنی و نقش پررنگ جمهوری اسلامی ایران در منطقه، گفت‌وگوی میان فرهنگ‌ها و کشورها را بسیار مهم توصیف و ابراز امیدواری کرد که در زمان حضور خود در تهران، مناسبات دو کشور گسترش یابد. وی با اشاره به مشکلات منطقه، گفت‌وگو را گامی مؤثر برای برون رفت از چالش‌های موجود دانست.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7474/1/558170/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها