رئیس‌جمهوری منتخب بولیوی:

روابط با ایران را از سر خواهم گرفت


گروه سیاسی / «لوئیس آرسه»، سیاستمدار اقتصاددان بولیوی یک سال پس از ماجرای کودتای نظامی علیه «اوو مورالس» که به بهانه تقلب در انتخابات فراز و فرودهای زیادی را رقم زد، پیروز انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور شد.  یک سال پیش زمانی که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، «اوو مورالس»، رئیس جمهوری مستعفی این کشور متهم به تقلب در انتخابات شد و پس از آن به واسطه کودتایی از قبل برنامه‌ریزی شده، کشور را ترک کرد؛ رویدادی که به تشکیل دولتی موقت به ریاست «جنینه آنیس» منجر شد تا برگزاری انتخاباتی دیگر، اعتراضات حاصل از این کودتا را فرو بنشاند، هرچند که این انتخابات دوبار به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد و «جنینه آنیس» در دی ماه سال گذشته استعفای خود را اعلام کرد. این چنین بود که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روز یکشنبه گذشته به همه اما و اگرها پایان داد و «لوئیس آرسه» به عنوان میراث دار «اوو مورالس»، رئیس جمهوری مستعفی بولیوی در انتخابات اخیر توانست با پیروزی قاطع سایه امید را بر سر حزب چپگرای «حرکت به سوی سوسیالیسم» بیفکند.
«آرسه» که پیش‌تر به عنوان چهره کلیدی در دولت‌های مختلف «مورالس» شناخته می‌شد، لقب معمار اصلی اصلاحات اقتصادی این کشور را طی سال‌هایی که حزب متبوعش بر سر قدرت بود، یدک می‌کشید و حالا که قدرت را در اختیار گرفته بر تداوم سیاست‌های قبلی و احیای روابط خارجی بولیوی با کشورهایی که پیشتر در زمره کشورهای نزدیک به شمار می‌آمدند، تأکید کرده است. چه به دنبال کودتای راستگرایان علیه «اوو مورالس» بولیوی و انتقال قدرت به «جنینه آنیس» رئیس ‌جمهوری موقت این کشور، مناسبات میان بولیوی و کشورهایی همچون ایران، کوبا و ونزوئلا بشدت کمرنگ شد، چنان که در خرداد ۱۳۹۹، دولت بولیوی سفارتخانه‌ خود در ایران را به بهانه کاهش هزینه‌های مالی تعطیل کرد؛ اقدامی که هر چند رئیس جمهوری دولت موقت این کشور مدعی شد که انجام آن نشانه هیچ سوء نیتی نبوده است.
حالا رئیس جمهوری جدید در نخستین سخنان خود بعد از پیروزی در انتخابات در گفت‌وگویی با روزنامه اسپانیایی «افه» اعلام کرده است که به محض در دست گرفتن قدرت در نیمه دوم ماه نوامبر آینده (آبان ماه) روابط دیپلماتیک با کشورهای ایران، کوبا و ونزوئلا را از سر خواهد گرفت. این در حالی است که مقام‌های دیپلماتیک ایران با استقبال از برگزاری انتخابات آرام بولیوی و نتیجه آن ابراز امیدواری کرده‌اند که روابط تهران و «لاپاز» بار دیگر احیا شود. «محمدجواد ظریف» در پیامی توئیتری در واکنش به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بولیوی نوشت: «به مردم قهرمان بولیوی صادقانه‌ترین تبریکات خود را به خاطر پیروزی در برابر نقشه‌های بی ثبات کننده امپراطوری یانکی ابراز می‌کنم. تبریک به رئیس جمهوری منتخب «لوئیس آرسه» و معاونش «دیوید چوکه ئوآنکا» به دلیل این پیروزی ارزشمند مردمی.» ظریف همچنین روز گذشته تلفنی با مورالس، رئیس جمهور پیشین بولیوی، پیروزی حزب او را در صحنه سیاسی این کشور به وی تبریک گفت و با آرزوی موفقیت برای دولت جدید آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای گسترش روابط فیمابین در دولت قانونی جدید بولیوی  مورد تأکید قرار داد. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم برگزاری انتخابات بولیوی در فضایی آرام و با مشارکت چشمگیر رأی‌دهندگان را به مردم این کشور و منتخبان این رقابت‌های انتخاباتی تبریک گفت.
رئیس جمهور جدید بولیوی در حالی درباره از سرگرفتن رابطه با ایران سخن گفته است که ایران در دوره رهبری «مورالس» به دلیل فشارهای ناشی از تحریم‌های اقتصادی نتوانسته بود یک کانال مالی تأثیرگذار تشکیل دهد و به رغم جایگاهی که رئیس جمهور وقت بولیوی برای ایران قائل بود، این مناسبات اقتصادی با هدف تأمین منافع دوجانبه برقرار نشد.
حفظ نفوذ در امریکای لاتین
امریکای لاتین از جمله حوزه‌هایی است که به دلیل بهره مندی از ظرفیت بالای اقتصادی در عرصه بین‌المللی همواره مورد توجه بسیاری از کشورها از جمله ایران بوده است، هرچند این منطقه در دهه‌های گذشته به دلیل مجاورت جغرافیایی به عنوان حیات خلوت امریکا شناخته می‌شد، اما بعدها زیر سایه تحولات جدید، مناسبات کشورهای این منطقه با سایر کشورها در نقاط جغرافیایی جهان دستخوش دگرگونی شد؛ مقام‌های ایرانی با در نظر گرفتن چنین تحولاتی در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند که از منظر اقتصادی و سیاسی روابط خود را با کشورهای این منطقه گسترش دهند. روابط اقتصادی ایران با کشورهای حوزه امریکای لاتین از جمله ونزوئلا، بولیوی و کوبا بویژه در دولت یازدهم و دوازدهم با اعزام هیأت‌های مختلف ایرانی به این کشورها، برگزاری نشست‌های تجاری، تفاهم در دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف، ‌مذاکرات درباره توسعه روابط تجاری با سازمان‌های مربوطه، توسعه صادرات، افزایش ابزارهای تشویق صادراتی و دیگر راهکارها پیگیری شد و با توجه به ظرفیت‌های بالقوه به منظور تأمین منابع اقتصادی ایران، توسعه همکاری اقتصادی با این کشورها در دستور کار قرار گرفت. واردات مواد غذایی از جمله گوشت و نیز برخی دانه‌های گیاهی صادرات در بخش‌هایی همچون خشکبار، فرش، محصولات دارویی، لوازم و تجهیزات پزشکی، خدمات فنی و مهندسی و زمینه‌های بیوتکنولوژی از جمله محورهای سال‌های اخیر همکاری اقتصادی ایران با کشورهای حوزه امریکای لاتین بوده است؛ پیش‌تر حضور ایران در اقتصاد بولیوی از طریق سرمایه‌گذاری و حمایت‌های تکنولوژیکی در پروژه‌های صنعتی مانند کارخانه‌های لبنیات، کشاورزی، معدن و ساخت سدها توسعه یافته  بوده است؛ در سال‌های گذشته تحت تأثیر تحریم‌های فزاینده امریکا علیه ایران دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران در امریکای لاتین یکی از مواردی بوده است که امریکا همواره علیه آن موضعگیری کرده است؛ چه ناظران معتقدند دور زدن تحریم‌های جهانی با هدف دسترسی ایران به بازارهای جدید و مواد خام صورت می‌گیرد. با این حال ایران همواره تلاش کرده که نفوذ خود  را در امریکای لاتین  حفظ کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7474/1/558169/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها