توهین و تهدید را جایگزین نقد نکنیم


حسین سبحانی‌نیا
دبیرکل کانون نمایندگان ادوار
استفاده از ادبیات تند و توأم با تعارض و تغیر و سخنان اینچنینی متأسفانه سال‌ها است رواج یافته و در یک‌سال اخیر هم بیشتر شده است. چنین ادبیاتی از سوی هر کسی که باشد قابل دفاع نیست. در جایی که می‌توان بر اساس منطق و با ادبیات متین درباره موضوعی بحث کرد چه وجاهتی برای به‌کار بردن کلمات ملازم توهین و تهدید باقی می‌ماند؟
آن هم در نظام جمهوری اسلامی که مقامات و مسئولان آن باید مروج ادبیات توأم با اخلاق، مکارم و ارزش‌های اسلامی باشند. منتها متأسفانه به نظر می‌رسد این تقیدات در برخی زمان‌ها از جمله در نزدیکی به برگزاری انتخابات کم رنگ می‌شود و شاهد آن هستیم که در چنین شرایطی در رقابت میان افراد یا گروه‌های سیاسی چنین ادبیاتی که زیبنده اسلام و انقلاب نیست رواج پیدا می‌کند.
البته چون آنچه بهانه بحث اخیر شده اشاراتی است که هر از گاه از سوی مقام‌های مختلف و از جمله رئیس جمهوری به صلح امام حسن(ع) می‌شود و خواهد شد. باید بگویم که می‌شود به این موضوع نقد منطقی داشت و آن را مطرح کرد. کما اینکه نقدهای منطقی هم مطرح شده است. اما بی‌شک رویه‌ای غیر از این مورد سوء‌استفاده بیگانگان قرار می‌گیرد. انتظار است که چه نمایندگان مجلس و چه مسئولان دولتی با ادبیات در شأن جایگاه خودشان سخن بگویند. ادبیاتی غیر از این نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه سبب ناامیدی و یأس در جامعه می‌شود و به تشدید مشکلات می‌انجامد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7470/2/557736/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها