به نام تاریخ



27 مهر
روز دویست و سیزدهم از سال با نام چهره‌های شناخته شده بسیاری همراه است که امروز بهانه‌ای است برای یاد کردن از آنها.
تولدها
انوشیروان ارجمند: بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون اگر زنده بود امروز 79 ساله می‌شد. انوشیروان ارجمند از اواخر دهه 40 کارش را در مشهد به‌عنوان بازیگر و کارگردان تئاتر آغاز کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی او با سریال تلویزیونی «امام علی(ع)» بیشتر شناخته شد و پس از آن در سریال‌های «روزی روزگاری»، «زیر چتر خورشید»، «تفنگ سرپر»، «معصومیت از دست رفته»، «مختارنامه»، «پنجمین خورشید» و «بزم آخر» بازی کرد. انوشیروان ارجمند سال 1393 درگذشت.
حبیب احمدزاده: نویسنده و مستندسازی که با آثار مربوط به دوران دفاع مقدس شناخته می‌شود سال 1343 به دنیا آمد. حبیب احمدزاده اولین کتابش را به‌نام «داستان‌های شهر جنگی» در سال 1387 منتشر کرد و پس از آن کتاب‌های «شطرنج با ماشین قیامت» و «کد 24 یا بوف کور چگونه ساخته و پرداخته شد» به قلم او به چاپ رسید. احمدزاده در این سال‌ها نویسنده فیلمنامه فیلم‌هایی مانند «اتوبوس شب»، «گفت‌و‌گو با سایه» و «روایت سه گانه» بوده و در فیلم «آژانس شیشه ای» به‌عنوان مشاور فیلمنامه حضور داشته است. او مستندهای «آخرین تیر آرش»، «موج زنده» و «بهترین مجسمه دنیا» را هم ساخته است.
چیستا یثربی: نمایشنامه نویس و مترجم شناخته شده سال 1347 در چنین روزی به دنیا آمد. چیستا یثربی کارش را با نمایشنامه‌نویسی در تئاتر از سال 1368 آغاز و نمایش‌هایی مانند «جمعه دم غروب»، «اتاق تاریک»، «حیاط خلوت» و «زنی که تابستان گذشته رسید» را هم کارگردانی کرد. نمایش «جنایت و مکافات» که با کارگردانی او در مسکو و جشنواره کلاسیک‌های روسیه اجرا شد نامزد سه رشته شد. یثربی فیلمنامه «دعوت» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا را هم نوشت و البته غیر از اینها با نوشتن کتاب‌هایی مانند «شیدا و صوفی»، «معلم پیانو»، «کوتاه کردن موی مرده»، «خواب گل سرخ» و «پستچی» شناخته می‌شود.
سالروز تولد مخدومقلی فراغی شاعر ترکمن، ناصح کامکاری کارگردان، محمود بنفشه خواه بازیگر، محمدحسین عابدی شاعر و زاک افرون بازیگر امریکایی هم امروز است.
درگذشت ها
حبیب‌الله بدیعی: موسیقیدان و نوازنده معروف ویولن سال 1371 در چنین روزی درگذشت. حبیب‌الله بدیعی متولد سال 1312 بود و از کودکی به ویولن علاقه‌مند شد و نواختن این ساز را یاد گرفت. پس از شرکت در کلاس‌های لطف‌الله مفخم که از شاگردان ابوالحسن صبا بود آنچنان در کارش پیشرفت کرد که از سال 1329 به‌عنوان سولیست در رادیو ارتش مشغول به کار شد. بدیعی در نواختن دستگاه‌ها و گوشه‌های آواز بسیار مهارت داشت و از سال 1337 با دعوت داوود پیرنیا کارش را در برنامه گل‌ها آغاز کرد. از سال 1343 عضو شورای موسیقی رادیو، معاون اداره رادیو تهران و معاون اداره موسیقی و پس از آن عضو شورای واحد موسیقی شد. بدیعی تصنیف‌ها و آهنگ‌های زیادی ساخته است که بسیاری از آنها مانند «کعبه دل ها»، «فریاد از این دل»، «افسانه عشق»، «دل بی‌گناه»، «سنگ صبور» و «زندگی من» ماندگار شدند.
محمود ذوالفنون: نوازنده ویولن سال 1392 درگذشت. محمود ذوالفنون سال 1299 به دنیا آمده بود و پدرش سازنده و نوازنده تار و برادرش هم نوازنده سه تار بود. به همین دلیل از کودکی با موسیقی و نواختن ساز آشنا شد و وقتی به ساز ویولن علاقه پیدا کرد به‌دلیل اینکه استاد این ساز در آن زمان کم بود با ویولنی که خودش ساخته بود بدون استاد شروع به یاد گرفتن این ساز کرد. سال 1320 و پس از مهاجرت از شیراز به تهران در کلاس‌های ابوالحسن صبا شرکت کرد و مدتی بعد و با کسب مهارت عضو ارکستر انجمن موسیقی ملی به رهبری روح‌الله خالقی شد. او از ابتدای تأسیس رادیو تا سال 1354 با این رسانه همکاری می‌کرد و گروهی هم به‌نام «گروه ذوالفنون» تأسیس کرد. «نقد صوفی» از آلبوم‌های مشهور ذوالفنون است.
مرتضی کیوان: شاعر و منتقد هنری سال 1333 در چنین روزی در زندان قصر تهران تیرباران شد. مرتضی کیوان متولد سال 1300 و اولین ویراستار ایرانی و پایه‌گذار انجمن ادبی شمع سوخته بود. او در مجله‌هایی مانند «جهان نو» و «کبوتر صلح» کار می‌کرد و بسیاری از شاعران و چهره‌های ادبی مانند احمد شاملو، سیاوش کسرایی، نیما یوشیج، هوشنگ ابتهاج و احسان طبری از او تأثیر گرفتند.وی پس از 28 مرداد 32 همراه چند افسر نظامی که به خانه او پناهنده شده بودند دستگیر و چند ماه بعد تیرباران شد. شاهرخ مسکوب کتابی از او شامل نوشته‌ها و سروده‌هایش به‌نام «کتاب مرتضی کیوان» در سال 1382 منتشر کرد.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7470/20/557730/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها