دستگیری گدای میلیاردر قزوینی



قزوین- کورس سلیمانی: دستگیری یک متکدی میلیاردر در قزوین خبرساز شد. این متکدی که در سر چهارراه‌های قزوین اقدام به اسپند دود کردن می‌کرد، پس از دستگیری توسط مأموران مشخص شد که میلیاردر است.
محسن رحیمی، مسئول ساماندهی متکدیان شهرستان قزوین درباره این متکدی به خبرنگار «ایران» گفت: «این شخص حدود ۴۵ ساله و خانواده‌دار است  که از حدود ۵ ماه پیش زیر نظر ما بود. در این مدت چندین بار بنا بر وظیفه‌ای که داریم، با او صحبت کردیم که اگر محتاج است، نیازش را برطرف کنیم. به او اطمینان دادیم که می‌توانیم با کمک خیرین نیازهایش را برطرف کنیم اما خودش اقرار کرد که نیازی ندارد و حتی گفت که خانه‌دار هم هست. حتی پیشنهاد دادیم که حاضریم بسته‌های معیشتی را در منزلش تحویل دهیم اما تکدی‌گری نکند اما نمی‌پذیرفت.
مسئول مرکز ساماندهی متکدیان قزوین با اشاره به بازدید و بازرسی انجام شده توسط مأمورین انتظامی از منزل متکدی میلیاردر خاطرنشان کرد: علیرغم تلاش‌های پنهانی صورت گرفته توسط خانواده این متکدی جهت خروج چندین فقره چک و کلید گاوصندوق از منزل در حین بازرسی مأمورین انتظامی، با هوشیاری سرپرست نیروهای انتظامی مستقر در مرکز ساماندهی متکدیان، از خروج کلید گاوصندوق و چک‌ها جلوگیری و  یک فقره چک به ارزش تقریبی ۱۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال به همراه ۸ میلیون ریال وجه نقد کشف و ضبط گردید. حتی در بازرسی از خانه این شخص حدود ۴۰۰ کیلو برنج، اقلام مختلف اهدایی از سوی مردم نظیر روغن مایع، روغن نباتی، بسته‌های چند کیلویی عدس، لوبیا، چندین قوطی رب، ماکارونی، قند، شکر، چای خشک و... در انبار منزل وی مشاهده شد که نشانگر اعتماد شهروندان قزوینی به فردی است که
به زعم ما یک راهزن محسوب می‌شود.
وی در ادامه گفت: در یک مورد او را به کلانتری بردیم و در آنجا او را مجاب کردیم که تکدی‌گری نکند و قول داد که این کار را دیگر انجام نمی‌دهد اما دوباره به کارش ادامه داد و چون می‌دید که برخوردی با او صورت نمی‌گیرد، به همین دلیل جری‌تر شده بود و با مأموران ما با خشونت و پرخاش رفتار می‌کرد به طوری که در خیابان تا مأموران ما را می‌دید، جلو می‌آمد و معترض می‌شد که اینجا چکار دارید، من می‌خواهم تکدی گری کنم و به کسی هم مربوط نیست. این شخص اوایل یک شیفت کار می‌کرد و هنگامی که متوجه شد عامل بازدارنده‌ای وجود ندارد، زمان کارش را افزایش داده بود و از صبح تا آخر شب به کارش ادامه می‌داد.
این شخص بارها به محل ساماندهی متکدیان مراجعه و اقدام به فحاشی و تهدید می‌کرد که در یکی از این مراجعات به یکی از همکاران ما پیشنهاد پرداخت پول در ازای دریافت چک کرده بود. در واقع با این کار هم قصد گرفتن بهره از سرمایه خودش را داشته و هم این که ما و همکارانمان را مقروض کند.
رحیمی افزود: این شخص که به دروغ خودش را جانباز معرفی کرده و مدعی این است که در گذشته در تهران تکدی‌گری می‌کرده و کسی نتوانسته جلویش را بگیرد، برای ترساندن ما ادعا می‌کرد شیشه کلانتری را هم شکسته است. حتی ما را هم در شعبه دادیاری تهدید به قتل کرد و گفت پول دیه شما را هم کنار گذاشته‌ام.
وی با اشاره به این که تکدی گری جرم محسوب می‌شود، گفت: تکدی‌گری علت‌های زیادی دارد که باید بررسی شود اما قطعاً برخورد مناسبی با این اشخاص صورت نمی گیرد و متکدیان حرفه ای مانند این شخص اگر به دادگاه معرفی شوند و پاسخگوی رفتارشان باشند، مطمئناً ادامه نمی‌دهند. از طرف دیگر مردم هم مقصر هستند که به این اشخاص کمک می‌کنند در صورتی که نیازمندان واقعی ای وجود دارند که تحت پوشش کمیته امداد و سایر مراکز خیریه قرار دارند که می‌توانند کمک‌های خود را به این سازمان‌ها ارائه کنند اما با دیدن لباس‌های مندرس این اشخاص که بیشتر ظاهرسازی است و این تصور که حالا دو هزار تومن چیزی نیست، ناخواسته باعث رونق تکدی‌گری می‌شوند.
رحیمی با بیان این که در این ارتباط نیازمند فرهنگ سازی هستیم، اظهار داشت: ما در شهر قزوین از لحاظ آگاه سازی و فرهنگ‌سازی شهروندان مشکل داریم. به دلیل اینکه متکدیان که اغلب غیربومی هستند علت حضورشان را پول دادن مردم شهر قزوین عنوان می‌کنند. حتی همین متکدی میلیاردر مدعی بود عقل مردم به چشم‌شان است و وقتی ما را با سر و وضع نامناسب می‌بینند تحت تأثیر قرار می‌گیرند و کمک می‌کنند.
وی در پایان اظهار داشت:  من و همکارانم حدود ۶ ماه است که تلاش می‌کنیم قزوین را در وهله نخست به شهری با کمترین متکدی و در آینده به شهری بدون متکدی تبدیل کنیم. البته شهر بدون متکدی به منزله شهر بدون فقیر‌ نیست و باید نگاه جامعه به این پدیده تغییر کند و این میلیاردر متکدی نمونه بارزی از اثبات این ادعا است که نباید به این اشخاص کمک کرد.  نکته مهم دیگر همکاری قوه قضائیه و برخورد قضات انقلابی با این پدیده زشت شهری است به طوری که این اشخاص دیگر به چرخه تکدی‌گری بازنگردند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7470/6/557655/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها