مسئولان ستاد مقابله با کرونای تهران وپلیس راهور ناجا در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام کردند

کاهش تردد 23 درصدی بین استانی با اجرای محدودیت‌های کرونایی



هدی هاشمی-مهسا قوی قلب  
خبرنگار
با افزایش آمار ابتلا، بستری و مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ در دو هفته اخیر در بیشتر استان‌ها، ستاد ملی مقابله با کرونا از چهارشنبه گذشته محدودیت‌هایی را در رفت و آمد و سفر به ویژه در 5 استان کشور اعمال کرد تا میزان شیوع گسترده بیماری کرونا و انتقال آن بر اثر سفر به شهرها کاهش پیدا کند. هرچند اجرای چنین برنامه‌هایی تا حدودی موجب قطع انتقال زنجیره‌ای این ویروس خطرناک بین مردم خواهد شد اما در کنار آن رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی توسط مردم ونظارت بیشتر دستگاه‌های مسئول ضروری است.  سرهنگ ایوب شرافتی، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به کاهش تردد‌ها در تعطیلات اخیر به «ایران» می‌گوید: با توجه به اعمال محدودیت‌های صورت گرفته در ۵ کلانشهر کشور، در مراکز استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان غربی، البرز و تهران از آغاز تعطیلات تا ساعت ۱۲ روز یکشنبه ۲۷ مهر ماه از طرف مدیریت ستاد ملی مبارزه با کرونا محدودیت منع سفر به اجرا گذاشته شد و با توجه به همراهی خوب هموطنان و توصیه‌ها و تأکیداتی که صورت گرفت، در تعطیلات سه روزه گذشته، شاهد کاهش ۲۳ درصدی تردد بین استانی نسبت به مدت مشابه قبل بودیم. به گفته او، از آنجایی که همیشه تردد با شکل‌گیری و وقوع تصادفات ارتباط مستقیمی دارد و با افزایش تردد بین جاده‌ای آمار تصادفات هم بالا می‌رود، در این سه روز ما شاهد کاهش ۴۵ درصدی جانباختگان حوادث جاده‌ای در صحنه تصادفات نیز بودیم که جا دارد از توجه و همکاری مردم تشکر شود. البته توصیه می‌شود از این به بعد هم از مسافرت بین جاده‌ای غیرضرور خودداری شود.  شرافتی در پاسخ به این سؤال که آیا در تعطیلات هفته های آینده نیز این محدودیت‌ها اعمال خواهد شد یا خیر توضیح می‌دهد: تصمیم در خصوص اعمال محدودیت‌ها، بستگی به ستاد ملی مقابله با کرونا دارد، قطعاً با توجه به نتیجه‌ای که در محدودیت‌های بین جاده‌ای در اواخر شهریورماه امسال گرفتیم و همگی شاهد بودیم که در مهرماه آمار مبتلایان کم شده بود، معتقدم باز باید محدودیت‌های بین جاده‌ای اعمال شود و حتی استان‌های بیشتری را نیز در برگیرد.  او در ادامه می‌افزاید: اگر محدودیت‌ها همانند ایام عید در کل کشور به اجرا گذاشته شود، آمار مبتلایان و جانباختگان ویروس کرونا نیز با کاهش روبه‌رو خواهد شد و نتایج خوبی در زمینه مهار بیماری خواهیم گرفت.
 کاهش 50 درصدی تردد خودروها در مسیرهای استان تهران
معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران هم در این باره می‌گوید: نسبت به روزهای گذشته و پیش از اعمال محدودیت‌های کرونایی، در بیست و چهار ساعت گذشته، شمار تردد خودروها در مسیرهای استان تهران بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت. عادل مصدقی می‌افزاید: به‌طور میانگین آمار تردد روزانه خودروها در مسیرهای داخل استان تهران بیش از ۵۰۰ هزار خودرو توسط دوربین‌های تردد شمار ثبت می‌شد که این آمار در ۲۴ ساعت گذشته به زیر ۲۰۰ هزار خودرو رسیده است. همچنین در ۲۴ ساعت گذشته در آزاد راه تهران- کرج که بیشترین تردد خودروها را در سطح استان به خود اختصاص می‌داد ۱۲۳ هزار و ۷۰۸ خودرو تردد داشته ‌است که به‌طور میانگین نسبت به روزهای گذشته حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش تردد در این مسیر داشتیم.
ضرورت اجباری کردن دورکاری
50 درصد کارکنان در تهران
در این روزهای پرخطر کرونایی، مسئولان وزارت بهداشت، بارها هشدار دادند که مردم در تعطیلات سفر نکنند. آنها از ساکنان تمام استان‌ها درخواست می‌کردند که حداقل، اگر به حفظ سلامت خودشان بی‌توجهند، نگران برهم خوردن شرایط در سایر استان‌های گردشگرپذیر باشند و تا زمانی که ویروس کرونا کنترل نشده تعطیلات را در خانه بمانند. با این همه بسیاری از مردم این شرایط را پذیرفتند اما برخی بی‌توجه به خطرات کرونا با هر تعطیلی چمدان می‌بندند و راهی جاده‌ها می‌شوند. همین موضوع موجب شد که در تعطیلات اخیر و البته با توجه به افزایش بستری‌ها و مرگ و میرهاى ناشی از کووید۱۹ در کشور ستاد ملى مقابله با کرونا محدودیت‌هاى رفت و آمد در ٥ شهر را تصویب کند. اقدامی که حالا به گفته ایرج حریرچی معاون‌کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بسیار تأثیر‌گذار بوده است، چرا که براساس آمار در روز اول تعطیلات در استان تهران و البرز ترددهای داخل استان و خروج از استان بیش از ٢٠ درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر، معاون برنامه‌ریزی ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران هم به محدودیت‌های تردد برای مقابله با کرونا اشاره می‌کند و به خبرنگار «ایران» می‌گوید: درخواست ما همچنان محدودیت تردد بین شهرهای پرخطر است و فکر می‌کنیم این اعمال محدودیت جوابگوست. البته هنوز از سوی بیمارستان‌ها آماری به دستمان نرسیده که چقدر این محدودیت‌ها تأثیر‌گذار بوده است. ما ورودی بیمارستان‌ها را بررسی می‌کنیم. باید تا دو هفته دیگر منتظر بمانیم و ببینیم که تعداد بستری‌ها چند درصد می‌شود. با این حال از مردم بارها خواسته‌ایم که در تعطیلات سفر نروند. پیشنهاداتمان را هم در ستاد مطرح و در خواست کرده‌ایم که این هفته هم تعطیلى در استان اجرا شود. او با اشاره به اینکه باید تردد در شهر تهران به‌حداقل برسد، اظهار می‌کند: استفاده از مترو و اتوبوس‌ها به‌شدت باید کنترل شود. باید محدودیت شدیدی در ورود و خروج به تهران اعمال شود و در نهایت یکی از مهم‌ترین پیشنهادات ما این است دورکارى را تا ٥٠ درصد اجباری کنیم. موضوع دورکاری در برخی مشاغل بسیار مهم است. مشاغل پرخطر را هم تعطیل کنیم و اگر برخى مشاغل مجبور به فعالیت هستند نظارت‌ها روی این مشاغل افزایش پیدا کند. ماهر درباره سفر کردن مردم در این روزها می‌گوید: برخى از مردم بر این باورند که از خانه خودشان در تهران با ماشین شخصی خودشان به خانه اقوام در شهری دیگر می‌روند و به این نتیجه می‌رسند که اصلاً کرونا تهدیدشان نمی‌کند. این مسافران باید بدانند که نقش سفر در شیوع بیماری کرونا بسیار بالا است. اولاً اینکه تجمع در خانه دوم و در شهری دیگر انجام می‌شود. دوم اینکه مسافران از شهرهای آلوده عبور می‌کنند و این افراد در بین سفر حتماً از سرویس بهداشتی، رستوران و مراکز خرید استفاده می‌کنند. برخی از افراد بدون علامت به بیماری مبتلا می‌شوند و ممکن است جان دیگر افراد را در بین سفر به خطر بیندازند و حتی محیط بسته ماشین برای خیلی‌ها خطرناک است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7470/5/557650/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها