رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت:

به وقت صلح باید صلح کرد و به وقت جنگ باید جنگید


گروه سیاسی/ به وقت صلح، صلح کردن و به وقت جنگ، جنگیدن. زیرا اگر غیر از این باشد، یعنی به وقت جنگ صلح کنیم و به وقت صلح بجنگیم، خسارت‌های زیادی خواهد داشت. این گزاره رئیس جمهوری در جلسه روز گذشته هیأت دولت بود، گزاره‌ای که با تکیه و تشریح تاریخ و سیره زندگی حضرت رسول اکرم(ص)، امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام رضا(ع) بیان شد. روحانی این رویکرد را اینطور تکمیل کرد که «پیروزی‌‌هایی که برای پیامبر در سایه صلح به‌ دست آمد بیش از آن چیزی است که پیامبر در میدان جهاد کسب کرد.» رئیس جمهوری صلح امام حسن(ع) را نیز ناشی از مصلحت‌سنجی و پیروی از آرای اکثریت مسلمانان دانست. هرچند این گزاره‌ها، بر شواهد تاریخی و سیره اهل بیت(ع) مبتنی است، اما قابل پیش‌بینی است که برخی منتقدان دولت، بار دیگر به این اظهارات حمله کنند، امری که از ابتدای رئیس جمهوری روحانی مسبوق به سابقه بوده است، آن هم رئیس جمهوری که خود در کسوت روحانیت و یک طلبه حوزه است.
پیامبر الگوی جنگ و صلح
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در ابتدای جلسه روز گذشته دولت، با تسلیت رحلت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و همچنین شهادت حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع)، گفت: نسبت به زندگی پیامبر عظیم‌الشأن اسلام که الگو و نمونه برای همه بشریت بوده است باید بیش از آنچه انجام گرفته دقت و درس آموزی کنیم، این پیغمبر الگو و نمونه، هم جنگ داشت و هم صلح، هم عملیات تهاجمی داشت و هم عملیات تدافعی و در جنگ‌ها هم پیروزی داشت و هم اینکه روزهایی در جنگ دچار شکست شد.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه پیامبرعظیم‌الشأن اسلام، حکومت را بر مبنای قانون، پیام و پیمان اداره کرد، گفت: پیروزی‌‌هایی که برای پیامبر در سایه صلح به دست آمد بیش از آن چیزی است که پیامبر در میدان جهاد کسب کرد.
او با بیان اینکه پیامبر همه سنت‌های نادرست را زدود، تبخترها و غرورهای نابجا را از بین برد و برای زن و مرد در جامعه حقوق یکسان قائل شد، اعتدال را از ویژگی‌های مهم پیامبر اسلام عنوان کرد و افزود: پیامبر عظیم‌الشأن اسلام با افراط و تفریط مخالف بود و سنن نوین انسانی را در جامعه مستقر کرد، آزادی و مشورت با مردم را مورد تأکید قرار داد و خود نیز هیچ کار مهمی را بدون مشورت با مردم انجام نداد.
روحانی همچنین با اشاره به آیه شریفه قرآن، تصریح کرد: اما همین پیامبر باعظمت که بالاترین شأن و مقام را دارد حق ندارد ذره‌ای از قانون تخطی کند و خداوند به پیامبرش می‌گوید که اگر از خط مستقیم هدایت کوچک‌ترین تخطی کنی، به راست یا چپ منحرف شوی و مسیر حق را ترک کنی تو در دنیا و آخرت دو برابر عذاب می‌شوی و همه از پیامبرش تا کوچک‌ترین فرد در جامعه بر مبنای قانون هستند.
رئیس جمهوری با اشاره به تواضع و فروتنی پیامبر در برابر مردم، افزود: هیچ کس توفیق نیافت که در سلام بر پیامبر سبقت بجوید ما باید تاریخ زندگی پیامبر را از نو بخوانیم و از نو تدریس کنیم. همه ابعاد این زندگی را مدنظر قرار دهیم.
روحانی با بیان اینکه بعضی‌ها فقط یک بعد زندگی پیغمبر را مدنظر قرار می‌دهند، اظهار کرد: مگر می‌شود انسان در یک مکتب یک بخش را قبول کند و نسبت به یک بخش دیگر بی‌اعتنا باشد، مجموعه اسلام اعم از جنگ و صلح، ایستادگی و جهاد، قاطعیت و نرمش در برابر دیگران، همه درس زندگی ماست.
رئیس جمهوری در ادامه از امام حسن مجتبی(ع) نیز به عنوان امام صلح و پیوند که با ایجاد وحدت برای حفظ اساس اسلام گام برداشت، نام برد و افزود: امام حسن در پاسخ به اعتراض برخی از اصحاب خود درمورد پیمان صلح ایشان، فرمود وقتی اکثریت قاطع جامعه و مردم صلح می‌خواهند، من صلح را انتخاب می‌کنم.
روحانی افزود: امام مجتبی(ع) به ما می‌آموزد مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح جنگ کردیم و اگر در جنگ صلح کردیم هر دو خطا و اشتباه است. به‌موقع باید بایستیم و بجنگیم و به‌موقع هم باید صلح کنیم.
رئیس جمهوری پذیرش ولایتعهدی از سوی علی‌بن‌ موسی‌الرضا(ع) را نیز بر مبنای تدبیر دانست و با اشاره به سخنی از امام رضا(ع) مبنی بر اینکه «عبادت این نیست که فقط نماز بخوانید یا فقط روزه بگیرید اصل عبادت فکر کردن و اندیشیدن و خردورزی در امر خدا و امور حق و در امور جامعه است» گفت: از این بزرگانی که این ایام نام شریف آنان بیشتر برده می‌شود و در عزای آنان اندوهگین هستیم باید درس‌های زندگی بیاموزیم.
دولت از درد مردم غافل نیست
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر اینکه دولت لحظه‌ای از درد، مشکلات و مصایب مردم غافل نیست، اطمینان داد که همه اعضای دولت با تمام توان برای رفع مشکلات و تأمین کالاهای ضروری و نیازهای ارزی کشور می‌کوشند و نوکری و خدمت به مردم را افتخار خود می‌دانند.
رئیس جمهوری، جنگ اقتصادی تحمیلی دشمن از سال 97، سیل سال 98 در 25 استان و شیوع بیماری کرونا از پایان سال 98 را سه امتحان بزرگ برای مردم، مسئولان و مدیران کشور دانست و تأکید کرد که مردم و مسئولان از همه این آزمون‌ها، سربلند بیرون آمدند.
او با اشاره به اینکه سیل سال 98، 25 استان ما را درگیر کرد و چند استان مانند خوزستان، لرستان و گلستان مشکلات بسیار زیادی پیدا کردند، اظهارکرد: تمام خانه‌ها و مراکز تجاری و جاده‌ها، ابنیه و مراکز تخریب شده ساخته شده بود. فقط خانه‌ها و ابنیه مردم 157 هزار واحد بود که 66 هزار واحد از نو ساخته شده و حدود 99 هزار واحد دیگر هم ترمیم شده و همه ساختمان‌ها به مردم تحویل داده شده است.
افزایش 7 درصدی خرید گندم
رئیس جمهوری در ادامه با تأکید بر اینکه دولت فقط شعار نمی‌دهد، به بخشی از دستاوردهای کشور اشاره کرد و گفت: بخش کشاورزی ما یک گام به جلو برداشته و امسال میزان گندم خریداری شده نسبت به پارسال 7 درصد افزایش داشته است. میزان تولیدات کشور در یک ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد و میزان فروش 14 درصد رشد داشته است و این رقم رشد طی 6 ماه گذشته در بخش تولید در حوزه صنعت 6.4 درصد و در فروش 8 درصد بوده است. او به میزان تقاضای سرمایه‌گذاری در کشور اشاره و اظهارکرد: تقاضای سرمایه‌گذاری در کشور در 6 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 37 درصد و در صدور پروانه بهره‌برداری نسبت به پارسال 8 درصد رشد داشته است.
رئیس جمهوری همچنین از راه‌اندازی سامانه جامع تجارت از 9 آذر ماه 1399 خبرداد و گفت: در این سامانه از روزی که کسی ثبت سفارش می‌کند تا مغازه‌ای که آن جنس را به فروش می‌رساند، بتوانیم در آن سامانه ببینیم.
رفع تحریم 10 ساله تسلیحاتی ایران
روحانی همچنین با تبریک رفع تحریم ظالمانه تسلیحاتی کشورمان از 27 مهرماه به ملت ایران گفت: این تحریم ظالمانه 10 ساله با مقاومت مردم و تلاش دیپلمات‌های کشورمان، از روز یکشنبه 27 مهرماه و به رغم تلاش‌های 4 ساله امریکا، رفع می‌شود.
رئیس جمهوری افزود: آنان که می‌گویند برجام چکار کرده است این یکی از آنها است. از یکشنبه می‌توانیم تسلیحات بخریم و بفروشیم و این یکی از آن اقداماتی بود که دولت تدبیر و امید انجام داد.

بــــرش
واگذاری باقیمانده سهام دولت در بانک‌ها در قالب دارا سوم

در جلسه روز گذشته هیأت دولت که به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری برگزار شد، وزیر امور خارجه گزارشی از سفر خود به کشور چین و رئیس کل بانک مرکزی نیز از سفر خود به کشور عراق به منظور آزادسازی مطالبات کشورمان، گزارشی به هیأت وزیران ارائه دادند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهوری ضمن ابراز خرسندی از دستاوردهای حاصل از این سفرها و مأموریت به اعضای دولت برای پیگیری مطالبات از سایر کشورها، از کشورهای دوست و شریک تجاری ایران خواست به تعهدات حقوقی و اخلاقی خود عمل کنند تا افکار عمومی در ایران نسبت به آینده روابط با این کشورها بدبین نشود. در ادامه این جلسه، دولت در راستای اهداف خود برای مردمی کردن اقتصاد و تعمیق بازار سرمایه با واگذاری باقیمانده سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات در قالب صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) دارا سوم موافقت کرد. بر این اساس، سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی در صندوق یاد شده، ۵۰ میلیون ریال تعیین شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7469/1/557617/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها