‌به نام تاریخ



22 مهر
روزهایی که در آنها درگذشت هنرمندی ثبت نشده روزهای بهتری هستند؛ در برگه تقویم 22 مهر هم تولد چهره‌های فرهنگی و هنری شناخته شده‌ای را می‌بینیم اما خبری از درگذشت نیست و همین اتفاق خوبی است.
تولدها
جواد مجابی: شاعر و نویسنده و منتقد ادبی سال 1318 در چنین روزی به دنیا آمد. جواد مجابی روزنامه نگاری را در دهه 40 شمسی آغاز کرد و با مجله‌های ادبی مانند فردوسی، خوشه، آدینه و دنیای سخن همکاری می‌کرد، پس از مدت‌ها روزنامه‌نگاری ادبی و نقد‌نویسی نوشتن اشعار، داستان و تحقیقاتش را جدی‌تر دنبال کرد که نتیجه آن چاپ 8 مجموعه شعر، چهار مجموعه داستان کوتاه، 9 رمان و چند داستان کودکان و آثار طنز است؛ تحقیقات او درباره تاریخ طنز در متون ایران و پژوهش‌هایش درباره شاعرانی مانند احمد شاملو بسیار شاخص است؛جواد مجابی تنها در حیطه ادبیات فعالیت نکرده و تحقیقات گسترده‌ای هم درباره نوپردازان هنرهای تجسمی ایران انجام داده که در قالب کتاب «نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران» منتشر شده است. مجموعه اشعار «پرواز در مه»، «پوپکانه»، «شعرهای من و پوپک»، «وطن روی کاغذ»، «سر بر خط عاشقی» و «سال‌های شاعرانه»، مجموعه داستان‌های «کتیبه»، «از دل به کاغذ»، «قصه روشن» و «کتیبه و ایوب»، طنزهای «یادداشت‌های آدم پرمدعا»، «شب نگاره ها»، «جونم واست بگه» و «نیشخند ایرانی» و پژوهش‌های «آیینه بامداد»، «شناختنامه شاملو»، «شناختنامه ساعدی»، «دویست نقاش و تندیس گر» و «تصویرگری شاهنامه در ایران» از جمله آثار مجابی است.
رضا سیدحسینی: امروز نود و چهارمین سالروز تولد نویسنده و مترجم ایرانی است. رضا سیدحسینی ترجمه را از 16 سالگی و با ترجمه آثار ترکی استانبولی و ترکی آذربایجانی آغاز کرد، پس از اینکه در امریکا فیلمسازی خواند به ایران بازگشت و از استادانی مانند پرویز ناتل خانلری زبان فرانسه را یاد گرفت. او کتاب‌های زیادی از زبان فرانسه به فارسی ترجمه کرده است؛ آثاری مانند «غوغای ژوئیه»، «طاعون»، «لایم لایت»، «بهار کشنده»، «امید»، «بهانه‌ها» و «در دفاع از روشنفکران». علاوه بر ترجمه  او نقش مهمی در جمع‌آوری و انتشار دایرة المعارف فرهنگ آثار داشت که در 6 جلد به معرفی آثار مکتوب ملل چهان پرداخت. این دایرة‌المعارف با سرپرستی سیدحسینی و همراهی مترجمان و ویراستاران مشهور ایران جمع‌آوری و منتشر شد. سال 1380 رضا سیدحسینی به‌عنوان چهره ماندگار ترجمه معرفی شد و نشان شوالیه« پالم آکادمیک »فرانسه را در سال 2000 گرفت. او سال 1388 درگذشت.
ساشا بارون کوهن: بازیگر و کمدین انگلیسی امروز 49 ساله می‌شود. ساشا بارون کوهن با بازی در نقش «بورات» در فیلم کمدی «بورات: یادگیری‌های فرهنگی امریکا برای انجام منفعت ملت پرشکوه قزاقستان» به شهرت رسید. فیلمی که خودش هم جزو نویسندگان فیلمنامه‌اش بود و برایش نامزد جایزه اسکار هم شد. او در فیلم «دیکتاتور» هم درخشید و نقش دیکتاتور یک کشور خیالی را بازی کرد که خیلی‌ها معتقد بودند به قذافی شباهت دارد. «برونو»، «سوئینی تاد»، «هوگو»، «بینوایان»، «شب‌های تالادگا»، «امریکا کیست» و مجموعه تلویزیونی «جاسوس» از دیگر کارهای اوست.
حشمت‌الله جودکی: نوازنده شاخص ویولن سال 1309 به دنیا آمد. پدر حشمت‌الله جودکی از نوازندگان کمانچه و عمویش استاد ویولن بودند و به همین دلیل او هم از کودکی با موسیقی رشد کرد؛ بیشتر به ویولن علاقه داشت و این ساز را از عمویش آموخت و با روزی 14 ساعت تمرین آنچنان در نواختن آن پیشرفت کرد که در 14 سالگی توانست کلاس موسیقی تشکیل دهد، پس از آن از طرف رادیو خرم آباد برای همکاری دعوت شد و سال‌ها با این رادیو همکاری کرد. حشمت‌الله جودکی در دوران فعالیت اش در کنار هنرمندانی مانند محمدرضا شجریان، علی اصغر بهاری، اسماعیل زرین فر، عباس شاپوری و محمد میرنقیبی نواخت. او اواخر سال 98 درگذشت.
    عطا چنگوک نوازنده و مدرس تار و سه تار، حسین راضی بازیگر تئاتر، رابرت ویلسون کارگردان امریکایی، باربارا ساس کارگردان لهستانی، جواد شجاعی فرد شاعر و فریبا یوسفی شاعر هم در چنین روزی به دنیا آمده‌اند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7467/20/557379/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها