«تنت» برای ششمین هفته متوالی در صدر پرفروش‌های سینمای جهان باقی ماند اما...

احیای یک اثر قدیمی کمدی در ایام هراس کرونایی



وصال روحانی
خبرنگار
در هفته‌ای که «تنت» فیلم جاسوسی- جنایی جدید کریستوفر نولان برای ششمین بار متوالی در صدر جدول پرفروش‌های جهان نشست و میزان پولسازی‌اش را در پنج قاره از 328 میلیون دلار هم عبور داد، اکران موفقیت‌آمیز و احیای محسوس یک فیلم قدیمی خبرساز شد و فروش قابل توجه آن البته با احتساب ارقام نازل رایج در دوران کرونایی فعلی دنیا، هنردوستان را متعجب کرد.
فیلم مورد بحث «Hocus Pocus» نام دارد و فیلمی ویژه ایام توأم با ترس و اضطراب هالووین است که در فرهنگ غرب اواخر مهر و اوایل آبان‌ماه هر سال را در بر می‌گیرد. همواره فیلم‌های ترسناک مختص این ایام ساخته و ارائه می‌شوند و گیشه‌های بسیار خوبی هم دارند. با این حال «Hocus Pocus» نه یک فیلم ترسناک با پایه‌ها و خصائل سنتی آن بلکه یک کار فانتزی و کمدی است که کنی اورتگا آن را کارگردانی کرده و نقش اول آن را بت میدلر بازی کرده است.
در سال 1993 که این فیلم 96 دقیقه‌ای برای اولین بار به نمایش درآمد، فروش چندانی نکرد و توفیق خاصی نداشت اما اینک که رویکرد و سیاست کمپانی‌ها در دوران بی‌رونق کرونا به سبب عقلایی نبودن پخش آثار پرهزینه جدید‌شان پخش مجدد آثار قدیمی‌شان است، «Hocus Pocus» حتی با فروش دو میلیون دلاری در 2570 سالن در سطح امریکا و کانادا و مکزیک رده دوم جدول درآمدسازان سینمای امریکای شمالی و برخی کشورهای اروپایی و آسیایی شرقی را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که «Tenet» این هفته در 2750 تالار در امریکای جنوبی 2.85 میلیون دلار در آمد‌سازی کرد و به‌ لطف حضور ستاره‌هایی مثل کنت برانا، رابرت پاتینسون و الیزابت دبیکی توانسته است به جذب هنردوستان به سالن‌های سینما ادامه بدهد و تک محصول بزرگ هفت ماه اخیر سینمایی جهان باشد که استودیوی سازنده‌اش (برادران وارنر) شهامت اکران آن را به‌رغم وقوف به رونق اندک فیلم‌ها در گیشه‌ها در شرایط سخت کنونی جهان داشته است. هرچه هست موضوع فیلم «Hocus Pocus» احیای تصادفی سه ساحره بدکردار اما خنده‌دار توسط یک پسر نوجوان در شهر سلیم در ایالت ماساچوست امریکا در یکی از شب‌های ایام هالووین است. این فیلم 27 سال پیش در اکران عمومی اولیه‌اش حدود 17 میلیون دلار روی دست استودیوی مشهور سازنده‌‌اش (والت دیسنی) ضرر گذاشت اما طی سال‌های بعدی در شبکه نمایش خانگی و در روند اجاره نوارهای ویدیویی و همینطور در کانال اختصاصی والت دیسنی فروش‌های مستمر تازه‌ای داشت و جبران مافات کرد. بد نیست بدانید استودیوی والت‌دیسنی درصدد ساخت یک قسمت دوم نیز برای این فیلم است و بت میدلر و سایر هنرپیشه‌های اصلی فیلم شام سارا، جسیکا پارک، تورا برچ و ونه ساشا و تمایل خود را برای تکرار نقش‌های محوله به آنان ابراز داشته‌اند و کارگردانی به آدام شنگمن سپرده شده اما به سبب استراتژی‌های کاری ویژه دوران کرونا زمان تصویربرداری و اکران فیلم اعلام نشده است.
استمرار روند تعویق‌ها
در نقطه مقابل اقدام استودیوهای بزرگ هالیوود برای به تأخیر انداختن روند پخش آثار اصلی و پرهزینه‌شان در این هفته هم ادامه یافت و براساس آن مقرر شد نسخه جدید جیمزباند که نام آن را «وقت مردن نیست» گذاشته‌اند، به‌جای اکران شدن در 2 آذرماه امسال از 13 فروردین سال بعد بر پرده‌های نقره‌ای دنیا بنشیند و قسمت نهم سری فیلم‌های اکشن و پرفروش «سریع و خشمگین» هم که به‌طور اختصاری «F9» نامیده شده، برای تداخل نداشتن با ورسیون تازه مأموریت‌های جنایی جیمز باند به جای 14 فروردین 1400 به 8 خردادماه این سال موکول شد.
در عرصه جاسوس‌ها و تسخیر‌کنندگان
با‌ وجود کسادی دوران کرونا این هفته نیز فیلم‌های جدید متعدد و همچنین شماری از کارهای قدیمی پخش مجدد شدند و جملگی هم در جمع 40 فیلم صدر جدول درآمدسازان سینمای دنیا قرار گرفتند و اوصاف کوتاه آنها بدین شرح است:
٭‌ «تصاحب‌کننده» (یا «حلول‌کننده») که یک فیلم ترسناک و علمی-‌تخیلی و محصول مشترک کشورهای انگلیس، امریکا و کانادا با کارگردانی برندون کرانن برگ و مجهز به حضور بازیگرانی درجه دوم هچون آندریا رابزبورو و جنیفر جیسن لی است، در 325 تالار در امریکا و کانادا به فروشی 282 هزار دلاری نایل شد و در رده هشتم جدول پولسازان سینمای این کشورها نشست.
٭‌‌ «خودتان را نجات بدهید» یک کار کمدی- اجتماعی با کارگردانی مشترک الکس هوستون فیشر و اله‌نور ویلسون و با بازی سونیتا مانی و جان پل رینولدزاست.
٭‌ ‌«تماس تلفنی» فیلم دیگری از ژانر هارور (وحشت) و با سناریویی از پاتریک استیبز و کارگردانی تیموتی وودوارد جونیور با فروش 149 هزار دلاری که محصول نمایش فیلم در 202 تالار در امریکای شمالی بود، رتبه دوازدهم را در جدول درآمدسازان این منطقه از جهان به خود اختصاص داد.
٭‌ «فراخوان جاسوسی» به کارگردانی لیدیا وین پیلچر و با بازی سارا مگان تامس، استانا کاتیچ و رادیکا اپت در نقش‌های اصلی با گیشه‌ای اندک و 103 هزار دلاری در رتبه بیستم پرفروش‌های سینمای امریکای شمالی مستقر شد. این فیلم که فقط در 75 سالن در سطح امریکا، کانادا و مکزیک به نمایش درآمد، کاری دراماتیک و براساس مستندات تاریخی و رویدادهای حقیقی است.
٭‌ «شیفت 12 ساعته» که یک کمدی سیاه و مهیج است و بریا گرنت هم سناریویش را نوشته و هم آن را کارگردانی کرده، فقط در 18 سالن در سطح 16 ایالت از ایالات 51 گانه امریکا اکران شد و درآمد حاصله‌اش از 8 هزار دلار فراتر نرفت و با چنین اندوخته نازلی حائز رتبه بیست و هشتم در جدول پردرآمدهای سینمای این کشور شد.

برش
برنامه‌های هفته تازه

به رسم و سیاق هر هفته از روز جمعه (25 مهر) تعدادی فیلم تازه در سطح جهان به نمایش در می‌آیند که البته فقط دو فیلم مشمول اکران وسیع می‌شوند که «سارق صادق» و «دو قطب» نام دارند. از این‌رو هشت فیلم دیگر اکران محدود می‌شوند و حداکثر سالن‌هایی که برای پخش آنها در امریکای شمالی در نظر گرفته می‌شود 400 سالن است. حال آن که دو فیلم مشمول اکران‌های وسیع در بیش از دو هزار تالار در سطح امریکا و کانادا به نمایش در می‌آیند. از جمله فیلم‌هایی که فقط اکران محدود می‌شوند، می‌توان به «بنگ بنگ»، ‌«او دریا است»، «چوپان جعلی»، «فرار از انقراض»، «شیطان نام و نشان دارد» و «بچه کارآگاه» اشاره کرد که نمایش عمومی خود را مدیون شرایط کرونایی دنیا و رویکرد استودیوها به پخش آثار درجه چندم خود به قصد پرهیز از اکران و ضرر دادن چشمگیر آثار شاخص خود هستند که مبالغی نجومی صرف تهیه‌شان شده است.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7467/19/557366/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها