صالحی امیری: المپیک قطعاً برگزار می‌شود



نشست خبری رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک با خبرنگاران صبح دوشنبه به‌صورت آنلاین برگزار شد. صالحی امیری در ابتدای این نشست بیان کرد: «توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک با نخست‌وزیر ژاپن ملاقات داشت و برگزاری المپیک را قطعی اعلام کرد. دو شیوه برگزاری المپیک پیش‌بینی شده؛ اول این که برگزاری با واکسن باشد و دوم این که بدون واکسن. ۹۰ درصد فکر می‌کنم تا پایان ۲۰۲۰ واکسن را خواهیم داشت حداقل برای کسانی که المپیک خواهند رفت. از آذر نیز رویدادهای کسب سهمیه المپیک آغاز می‌شود.»
صالحی امیری ادامه داد: «برخی از فدراسیون‌ها اردوهای خود را شروع کرده‌اند و در حال فعالیت هستند. ما هم از این فرصت استفاده و زیرساخت‌های آکادمی ملی المپیک را بازسازی کردیم. سه دسته اقدام تا به امروز انجام شده است. دسته اول آموزش مجازی بود که کمپ آموزش مجازی را فعال کردیم تا ورزشکاران آمادگی جسمانی داشته باشند. دوم، تجهیزات تهیه و به منازل ورزشکاران ارسال کردیم و سوم از ستاد مقابله با کرونا مجوز شروع اردوها برای ۲۰ رشته گرفته شد. از الان باید همه ظرفیت خود را برای آمادگی در المپیک بسیج کنیم.»
او درباره انتخابات IOC و برنامه ایران برای کسب کرسی تصریح کرد:«ما موقعی می‌توانیم مدعی کرسی باشیم که ظرفیت لازم را در داخل و خارج ایجاد کرده باشیم. کسب کرسی در IOC ممکن است اما پروژه سختی است که به ۳ دسته فعالیت نیاز دارد؛ مجموعه ورزش ایران اراده‌ای برای کسب کرسی داشته باشد، ظرفیت مجموعه ملی از جمله وزارت خارجه به کمک بیایند و حمایت کنند، میزان تعامل ما با IOC و نهادهای مشابه در این مسیر کمک می‌کند. در فضای فعلی با شرایطی که هست این پروژه را سخت می‌کند.» رئیس کمیته ملی المپیک درباره کسب کرسی‌های مهم بین‌المللی و همین طور وزنه‌برداری و این که کمیته چقدر ورود می‌کند؟ گفت: «برای سوریان لابی‌هایی داشتیم و مذاکراتی صورت گرفت. با نناد لالوویچ صحبت کردیم، ظرفیت‌ها بسیج شد تا یک کرسی جهانی برای فدراسیون کشتی داشته باشیم. رابطه من با لالوویچ خوب است و با او چند دیدار داشتم که مثبت بود. در وزنه‌برداری علی مرادی به‌دلیل سابقه و تجربه مدیریتی‌اش چهره شناخته شده‌ای در جهان است. نقش ما حمایتی است اما فدراسیون هم باید رایزنی کند.»
صالحی امیری در مورد گلایه ورزشکاران از مبلغ پرداخت پاداش‌های‌شان بیان کرد: «هزینه اعزام و پاداش پای سکو برعهده کمیته ملی المپیک و پاداش‌های ریالی برعهده وزارت ورزش است و این تقسیم کار از گذشته وجود داشته است. ما تا امروز ۱۰۰ درصد تعهدات خود را انجام  و پرداخت پاداش‌های خود را در صحنه انجام داده‌ایم. پیش‌بینی ما برای پاداش پای سکوی المپیک حداقل یک میلیون دلار و برای کل رویدادهای ۱۴۰۰ حداقل دو میلیون دلار است. اگر کسی پاداش پای سکو یا دیگر تعهدات ما را تا امروز وصول نکرده است بیاید و اعلام کند.»
او در مورد آخرین وضعیت تأیید اساسنامه کمیته ملی المپیک در شورای نگهبان گفت: «ما ایرادات را در قالب ۲۴ محور و در ۷ صفحه نوشته و رسماً به شورای نگهبان پاسخ دادیم. نکته‌ای وجود دارد و این که معاون حقوقی رئیس‌جمهوری معتقد است ارسال اساسنامه‌های فدراسیون‌های ورزشی آماتوری و کمیته ملی المپیک به‌دلیل اصل ۸۵ به شورای نگهبان ضرورت ندارد. اصل ۸۵ می‌گوید دولت موظف است اساسنامه‌های دولتی را به شورای نگهبان ارسال کند اما اشاره‌ای به نهادهای عمومی ندارد. بنابراین کمیته و فدراسیون‌ها مشمول اصل ۸۵ نیستند. نکته دیگر این که مجلس می‌گوید اصلاحات اساسنامه باید به تصویب دولت برسد.از نظر ما اساسنامه با طی مراحل قانونی که آخرین آن تصویب در هیأت دولت بود لازم الاجرا و قانونی است. آن چیزی که وظیفه داشتیم انجام دادیم و نباید وارد مجادله حقوقی بین معاون حقوقی رئیس‌جمهوری و شورای نگهبان شویم و این برعهده دولت است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7467/18/557363/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها