خاطرات 453 روز حضور در کاخ سفید

اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد




جان بولتون / مشاورامنیت ملی سابق ترامپ / مترجمان: مسعود میرزایی و بهجت عباسی

مذاکره تند ترامپ با دبیرکل ناتو

در حالی که استولتنبرگ پشت خط تلفن بود، ترامپ گفت اوضاع اقتصادی نابسامانی را (از دولت قبلی) به ارث برده و عملکرد ناتو نیز بسیار بد بوده است. او از این که اسپانیا (ترامپ تازه با پادشاه این کشور دیدار کرده بود) فقط 0.9 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف بودجه دفاعی می‌کند، گِله داشت. در رابطه با آلمان، وقتی استولتنبرگ گفت که موافق است آلمان سهم بیشتری را بپردازد تا عدالت برقرار شود، ترامپ خوشحال شد.
استولتنبرگ پیوسته تأکید می‌کرد که اعضای ناتو باید برای عمل به تعهدات‌شان در اجلاس کاردیف، تا سال 2024 یا حتی زودتر برنامه‌ریزی کنند. ترامپ گفت ایالات متحده 80 تا 90 درصد از هزینه‌های ناتو را می‌پردازد؛ این رقمی بود که هیچ یک از ما از آن خبر نداشتیم و معلوم نبود ترامپ از کدام منبع این عدد را نقل می‌کند. مجموع هزینه‌های دفاعی امریکا (در سراسر جهان) کمی بیش از 70 درصد کل بودجه نظامی همه اعضای ناتو است و البته بیشتر هزینه‌های امریکا صرف برنامه‌های جهانی و برخی منافع خاص می‌شد. ترامپ حتی بعداً گفت فکر می‌کند در حقیقت امریکا 100 درجه هزینه ناتو را پرداخت کرده است. منبع این آمار نیز برای هیچ کس مشخص نشد.
او به استولتنبرگ گفت از این به بعد با توجه به اختلاف در پرداخت‌ها به ناتو که تا این حد ناعادلانه است، امریکا فقط به اندازه آلمان خواهد پرداخت. ترامپ اذعان کرد که استولتنبرگ به طور مداوم تلاش‌های او را برای افزایش بودجه ناتو توسط هم پیمانان اروپایی تحسین کرده اما استدلال او این است که دلیل افزایش هزینه‌ها این بوده که متحدان ناتو فکر می‌کنند در غیر این صورت ترامپ، ایالات متحده را از ناتو خارج می‌کند. ترامپ بار دیگر تأکید کرد که دیگر بار ناشی از هزینه‌های ناعادلانه را تحمل نخواهد کرد. استولتنبرگ گفت کاملاً موافق ترامپ است که چنین وضعیتی ناعادلانه می‌باشد ولی با این ادعا که بعد از سال‌ها کاهش بودجه ناتو، اکنون (از ترس خروج امریکا) بودجه این سازمان افزایش یافته است، مخالفت کرد.
ترامپ از استولتنبرگ خواست درباره این موضع او به رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کند و از او خواست با من (بولتون) درباره روش‌هایی صحبت کند که امریکا دیگر مجبور نباشد به روش کنونی که ناموجه است و کمکی به امریکا نمی‌کند، هزینه‌های ناتو را بپردازد. سپس ترامپ گفت اداره امریکا تاکنون به‌دست افراد خرفت و ساده لوح بوده ولی از این پس این گونه نخواهد بود. وی گفت که اروپایی‌ها قدر ما را ندانستند و در مسائل تجاری ما را فریب دادند و ما دیگر مثل قبل به ناتو پول پرداخت نمی‌کنیم و فقط به اندازه آلمان پرداخت خواهیم کرد. ترامپ در پایان گفت رسماً نسبت به این موضوع اعتراض دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7467/4/557351/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها