حریری در تکاپوی بازگشت


بنفشه غلامی/ «سعد حریری» که تنها 9 ماه پیش با کرسی نخست وزیری لبنان خداحافظی کرد، 4 روز پس از آنکه به رسانه‌ها گفت گزینه احتمالی نخست وزیری است و حزب او، «المستقبل» هم خبر از مذاکرات در پس پرده او با فراکسیون‌های مختلف داد، دیروز به دیدار «میشل عون»، رئیس جمهوری و «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان رفت و با توجه به نزدیکی به مهلت روز پنجشنبه که رئیس جمهوری لبنان برای تعیین نخست وزیر جدید تعیین کرده، با آنها وارد مذاکره شد.
به گزارش سایت خبری لبنانی «نهار نت»، جزئیات مذاکرات ظهر دیروز «حریری» با «عون»، فاش نشده است. اما خود او پس از خروج از کاخ «بعبدا»، در جمع خبرنگاران حاضر شد و مذاکراتش با رئیس جمهوری لبنان را مثبت و «دلگرم کننده» خواند. حریری که از هفته‌ها پیش با تبدیل شدن به شخص اولی که پاریس ترجیح می‌داد، وی را واسطه مذاکراتش با لبنانی‌ها کند، مشخص بود، از حمایت فرانسه برخوردار است، به خبرنگاران گفت: «طرح فرانسه، آخرین فرصت برای لبنان است تا مانع فروپاشی خود شده و بیروت را از نو بسازد.» او همچنین برای به دست آوردن حمایت احزاب لبنانی هم گفت: «همه احزاب سیاسی لبنان به خوبی درک می‌کنند، در زمانی که کشور با بحران‌های متعدد دست و پنجه نرم می‌کند، زمان مشاجره‌های سیاسی نیست. پس به رئیس جمهوری گفتم که به زودی هیأتی را برای مذاکره با بلوک‌های مختلف سیاسی اعزام می‌کنم تا اطمینان یابیم، به ابتکار عمل فرانسه پایبند هستند. زیرا ابتکار عمل فرانسوی، بر تشکیل دولتی متخصص تأکید می‌کند که در طول شش ماه فارغ از گرایش‌های حزبی تشکیل شود.»
سد راه‌های حریری
نشست «حریری» با «عون» دیروز در حالی برگزار شد که پیشتر روزنامه لبنانی «الاخبار» اعلام کرده بود، اگر این دیدارها برای «حریری» مثبت باشد، وی را می‌توان نخست وزیر آینده دانست. با این حال به نظر می‌رسد، «حریری» برای رسیدن به چنین عنوانی باید سخت بکوشد تا بتواند رضایت برخی جناح‌ها و احزاب را به دست آورد.  به گزارش روزنامه آنلاین لبنانی «دیلی استار» یکی از آنها «نجیب میقاتی» است، کسی که «حریری» روز پنجشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ام تی وی»، به اختلاف نظراتی که بین آنها وجود دارد اشاره کرد و گفت: «پیشنهادهایی که میقاتی برای تشکیل کابینه دارد، غیرقابل قبول است.» «میقاتی» خواهان تشکیل دولتی با 20 وزیر است که 14 نفر از آنان فارغ از گرایش‌های حزبی و متخصص باشند و 6 نفر از آنان دارای گرایش‌های حزبی باشند. او معتقد است، تنها با این شیوه است که می‌توان نگرانی‌های احزاب را از کنار گذاشته شدن برطرف کرد. این پیشنهاد که با طرح «مکرون» مغایرت دارد، با استقبال جناح‌هایی که به نظر می‌رسید، «مصطفی ادیب» قصد نادیده گرفتن آنها را داشت، همراه شده است. به جز «نجیب میقاتی»، رهبر حزب «عزم»، «جبران باسیل»، رهبر حزب «جنبش میهنی آزاد» هم دیگر چالش راه «حریری» است. روابط «سعد» با «جبران» پس از آن نحس شد که «حریری» سال گذشته بار ناکامی‌های اقتصادی دولتش را بر دوش او و وزرایی انداخت که برآمده از حزب «جنبش میهنی آزاد» بودند و به طور خاص آنها را متهم کرد، در ضررهای میلیاردی که بیروت بابت دفع نشدن زباله‌های این شهر متحمل شد، نقش داشته‌اند و مدعی شد، لبنان در حالی از مشکل برق رنج می‌برد که اعضای «جنبش میهنی آزاد» 10 سال وزارت انرژی را در دست داشتند.  البته «حریری» پس از آن این سخنان را گفت که  «جبران باسیل» به همراه رهبران دو حزب مسیحی دیگر، «سمیر جعجع»، رهبر حزب «نیروهای لبنانی» و «ولید جنبلاط»، رهبر حزب «سوسیالیست ترقی‌خواه» اعلام کردند که حاضر به حمایت از او نیستند.
چالش های آتی
«حریری» اگر از این سدها عبور کند و به نخست وزیری برسد نیز دشواری‌هایی را پیش رو دارد. به گزارش سایت روزنامه استرالیایی «نشنال»، «حریری» 50 ساله 29 اکتبر 2019 پس از هفته‌ها تظاهرات گسترده ضد دولتی که ناشی از بدترین بحران اقتصادی این کشور در تاریخ خود بود، استعفای خود را اعلام کرد. پس از او «حسن دیاب» که مردم امید بسیاری به او بسته بودند، کار خود را از 21 ژانویه 2020 شروع کرد. او نیز پس از نزدیک به 7 ماه استعفای خود را تقدیم «عون» کرد و «مصطفی ادیب» مأمور تشکیل دولت شد. اما تنها 26 روز پس از آن، استعفای خود را اعلام کرد. اگر «حریری» بتواند رضایت احزاب را به دست آورد، «دیاب» که هنوز نخست وزیر موقت است، کرسی خود را به کسی خواهد داد که آن را از او تحویل گرفته بود و لبنان تنها یک چرخش 360 درجه را در کمتر از یک سال تجربه خواهد کرد. با این تفاوت که «سعد حریری» این بار مدعی است که قصد دارد، کابینه‌ای را تشکیل دهد که فارغ از «توافق طائف» و تنها با تکیه بر تخصص افراد باشد. همان ادعایی که یک ماه پیش نیز «ادیب» با هدف دستیابی به آن وارد عمل شد اما در نهایت ناکام ماند. زیرا برخلاف آنچه ادعا کرده بود، خواستار تشکیل کابینه‌ای متشکل از متخصصان نبود و در واقع قصد نادیده گرفتن احزاب خاصی را داشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7467/4/557348/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها