بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

گشایش بزرگترین پارک ایران

پارک بزرگ شاهنشاهی، بزرگترین پارک ایران گشایش یافت. این پارک که برای آبیاری فضای سبز آن از شیوه آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود، حدود 300 هزار متر مربع وسعت دارد و برای تأسیس آن 200 میلیون ریال خرج شده است؛ یکی از معدود پارک‌های جهان است که به وسیله نرده از خیابان اصلی مجزا نشده و در تمام ساعت های شب و روز برای بازدید مردم باز است و از لحاظ مجسمه نیز یک مجموعه غنی را در خود دارد زیرا علاوه بر قراردادن مجسمه شاهان ایران، در گوشه و کنار آن مجسمه‌های مدرنی نیز نصب شده است. باغ پرندگان، آب نما، آبشار، محل بازی کودکان، محل نمایشگاه، دریاچه با امکانات قایقرانی و دو پارکینگ با ظرفیت 400 وسیله نقلیه از جمله بخش‌های دیگر این پارک است.
روزنامه آیندگان- چهارشنبه 30 مهر 1354

مورخ الدوله سپهر درگذشت

احمد علی سپهر مشهور به مورخ الدوله نویسنده و مترجم برجسته، متولد سال ۱۲۶9در تهران، شب چهارشنبه 28 آبان 1354 در سن ۸۷ سالگی درگذشت.
مرحوم سپهر تحصیلات خود را در مدارس ادب و الیانس گذراند و چون زبان فرانسه می‌دانست پیش از آنکه به سن بیست سالگی برسد، ریاست دارالترجمه گمرک را که آن زمان بوسیله مستشاران بلژیکی اداره می‌شد برعهده گرفت و یکسال بعد با استعفا از اداره گمرک به استخدام سفارت امپراطوری آلمان درآمد و با سمت منشی اول سفارت مشغول بکار شد و با شکست آلمان و خاتمه جنگ از این سمت کناره گرفت. در سال‌های بعد، در کابینه [میرزا حسن خان] مشیرالدوله پیرنیا بر منصب ریاست دفتر وزارت داخله (وزارت کشور) تکیه زد.
در سال ۱۳۲4 به وزارت پیشه و هنر در کابینه [احمد] قوام السلطنه معرفی شد، اما پس از چندی به علت اختلاف نظر با رئیس دولت از کابینه کنار رفت. او مدتی [به اتهام تحریک علیه حکومت] به‌صورت تبعید در کاشان بسر می‌برد.  پس از آن، سپهر چند سالی در رأس شرکت سهامی شیلات قرار داشت و بهنگام بازنشستگی به‌عنوان رئیس هیأت مدیره یکی از بانک‌ها به فعالیت در بخش خصوصی پرداخت.
از سپهر در زمینه تحقیقات تاریخی و تتبعات ادبی چند کتاب مانند ایران در جنگ بزرگ، ترجمه سخنان حضرت علی بن ابی طالب(ع) به فارسی و فرانسه، مجموعه مقالات، به چاپ رسانده و جایزه سلطنتی بهترین کتاب را در نخستین دوره به‌دست آورده بود.
روزنامه اطلاعات - پنجشنبه 29 آبان 1354

چگونه جمشید آموزگار، لقب عقاب گرفت!
گروگانگیری در مقر اوپک

روز یکشنبه ۲۱ دسامبر ۱۹۷۵- 30 آذر سال 1354، ساعت یازده و چهل‌وپنج دقیقه به وقت اتریش- چهارده‌ و پانزده دقیقه به وقت تهران، پنج تروریست که خود را عضو بازوی انقلاب عرب می‌خواندند، به مقر سازمان اوپک در وین یورش برده، وزرا، معاونین و نمایندگان دوازده کشور عضو اوپک را به گروگان گرفتند. این گروه به سرکردگی «ایلیچ رامیرز سانچز» معروف به «کارلوس» گروگان‌ها را به سه گروه، دوست (الجزایر، لیبی و عراق)، دشمن (ایران، امارات متحده عربی، قطر و عربستان سعودی) و بی طرف (ونزوئلا، اکوادور، نیجریه، کویت و گابون) تقسیم کردند.
پس ‌از چند ساعت مذاکره و تهدید گروگانگیران به قتل جمشید آموزگار نماینده ارشد نفتی ایران و احمد زکی یمانی وزیر نفت عربستان سعودی و انفجار مقر اوپک، دولت اتریش با پذیرش درخواست گروگانگیران، ساعت 7 صبح روز بعد، گروه بازوی انقلاب عرب به‌همراه 41 گروگان با هواپیمایDC9، اتریش را به‌سمت الجزایر ترک و به مذاکره با مقامات این کشور پرداختند. گروگانگیران پس از آزاد کردن برخی گروگان‌های غیر عرب، همراه با هفت وزیر نفت و سیزده مقام عالی رتبه به سوی لیبی حرکت و در طرابلس درخواست یک هواپیما برای عزیمت به عراق کردند، اما با رد درخواست آنها، گروه بازوی انقلاب عرب با آزاد کردن وزیران نفت لیبی، الجزایر و 8 گروگان دیگر، عازم کشور شدند، اما دولت تونس به هواپیما اجازه فرود نداد و ناگزیر به الجزایر بازگشتند. در فرودگاه الجزایر، کارلوس پس از مذاکره با عبدالعزیز بوتفلیقه وزیر امور خارجه این کشور، به ماجرای گروگانگیری پایان داد و با خروج اعضای گروه از هواپیما و آزادی وزرای نفت و سایر گروگان‌ها، جمشید آموزگار با لقب عقاب اوپک به ایران بازگشت.
روزنامه اطلاعات- دوشنبه 1 و سه شنبه 2 دی 1354

جراحان ایرانی و امریکایی می‌خواهند یک مغز را بین آنها تقسیم کنند
دوقلوهای شیرازی را برای جراحی به تهران آوردند

لادن و لاله دوقلوهای بهم چسبیده شیرازی در انتظار یک معجزه پزشکی هستند؛ معجزه‌ای که قادر باشد مغزهای به هم چسبیده آنان را از هم جدا کند. جراحان امریکایی و ایرانی می‌خواهند یک مغز این دو دختر را بین آنها تقسیم کنند. دوقلوهای به هم چسبیده شیرازی که در دی ماه 1351 در بیمارستان نمازی شیراز متولد شده بودند و حالا 3 سال دارند، برای جدا شدن از هم، از شیراز به تهران انتقال یافته‌اند.برای دوقلوهای به هم چسبیده شیراز اسامی لاله و لادن انتخاب شده بود ولی پرستاران بیمارستان در تهران نمی‌دانستند کدام یک از آنان لاله و کدام لادن است. پریشب پرستاران برای یکی از دوقلوها (چپ) نام لادن را انتخاب کردند.
دوقلوهای به هم چسبیده پس از انتقال به تهران در بیمارستان تحت معاینات دقیق یک گروه پزشکی قرار گرفتند. گروه پزشکی برای تعیین ارتباط مغزی دوقلوها که از ناحیه سر به هم چسبیده‌اند، آزمایش‌های متعددی انجام داد. مهم‌ترین آزمایش انجام شده داخل کردن هوا، در حفرات مغز (پنومو انفالوگرافی) بود. این آزمایش ثابت کرد که بطن مغزهای دو کودک استثنایی، مشترک است و چون این نوع بیماری تقریباً نادر است، بیمارستان تا رسیدن تیم جراحی بیمارستان «جان هاپکینز» که همه ماهه به‌طور مرتب براساس قراردادی به ایران می‌آید، از هرگونه عمل جراحی روی آنها خودداری کرد. قبلاً قرار بود دوقلوها در بیمارستان نمازی شیراز از هم جدا شوند ولی این عمل در شیراز میسر نشد و دوقلو‌ها به تهران انتقال یافتند. دوقلوهای به هم چسبیده شیرازی از نظر رفتار کاملاً به هم شبیه هستند و حرکات و تأثرات آنان از پیرامون، همزمان انجام می‌شود. مثلاً وقتی لادن گریه می‌کند، لاله نیز به گریه می‌افتد و احتمالاً اگر گریه نکند حالت بغض در چهره‌اش نمایان می‌شود.آن دو همیشه با هم به خواب می‌روند و با هم از خواب برمی خیزند. دوقلوها که فعلاً در اتاق ایزوله بیمارستان نگهداری می‌شوند، همزمان با هم احساس گرسنگی می‌کنند و به کمک پرستاران غذا می‌خورند. حال عمومی هر دو آنها خوب است. دوقلوها با آن که اکنون متجاوز از ۳ سال دارند، قادر به تکلم نیستند.
روزنامه اطلاعات- یکشنبه 21 دی 1354

قرارداد مترو امضا شد

غلامرضا نیک‌پی، شهردار تهران به‌نمایندگی از جانب دولت ایران امروز قرارداد 86 میلیارد ریالی متروی تهران را امضا کرد، طرف دیگر قرارداد مهندس مشاور فرانسوی« سوفرتو» است که بدین منظور هیأتی را از پاریس به تهران اعزام داشته است.قرارداد شامل 31 ماده است و امروز گفته شد که بلافاصله پس‌از امضا و مبادله قرارداد دولت ایران مبلغ 140 میلیون ریال پیش قسط ساختمان مترو را به مهندس مشاور پرداخت خواهد کرد. سخنگوی شرکت راه‌آهن زیر زمینی تهران امروز اعلام کرد که سازندگان مترو پس‌از امضای قرارداد و دریافت پیش قسط، امکان و مقدمات لازم را برای اجرای طرح فراهم می‌کنند.این مقدمات که مطالعه در زمینه زمین‌شناسی و نقشه ‌برداری در مسیر چهار خط مترو خواهد بود مدت دو سال به‌طول می‌انجامد و نتیجه این اقدامات بعداز زمان مشخص شده در قرارداد، در اختیار کارفرما قرار داده خواهد شد و در صورت تأیید گزارش مربوط، از طرف کارفرما، کار ساختمان مترو با زدن اولین کلنگ در مسیر عباس‌آباد- بازار شروع می‌شود و سه سال بعد اولین خط مترو مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.قرارداد که در 53 صفحه نوشته شده تعهدات پیمانکار و کارفرما، مدت زمان اجرای قرارداد، مدت زمان مطالعه و خدمات مهندسان مشاور، قیمت‌ها و نحوه پرداخت‌ها، تشریح شده است.
در صورت بروز اختلاف، موارد براساس قوانین ایران مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. حکمیت به‌موجب تصمیمات رئیس سازمان برنامه ایران مشخص و ارجاع خواهد شد.طول راه‌آهن زیرزمینی تهران 63 کیلومتر است، تعداد ایستگاه‌های تعویض خط 8 ایستگاه و تعداد ایستگاه‌های ساده 53 واحد پیش‌بینی شده است.
روزنامه اطلاعات- یکشنبه 24 اسفند 1354








آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7467/16/557313/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها