درختان چنار خیابان‌های کرج قربانی پروژه‌های عمرانی شدند




حمیرا حیدریان
خبرنگار
نزدیک به 35 اصله درخت کهنسال بلوار ماهان کرج در آستانه خشک شدن و نابودی است.
رئیس سازمان «سیما، منظر و فضای سبز شهری» شهرداری مرکز استان البرز در گفت‌وگو با «ایران» ضمن اعلام این خبر گفت: متأسفانه بر اثر اجرای عملیات عمرانی در ضلع شمال و جنوب  بلوار جمهوری و ماهان این درختان 70 ساله در معرض نابودی هستند.
پیمان بضاعتی‌پور با بیان اینکه تاکنون دو بار عملیات جدول‌کشی وعمرانی در دو ضلع شمالی و جنوبی این درختان صورت گرفته است، افزود: عملیات جدول‌بندی و آسفالت کردن بدون در نظر گرفتن اینکه ریشه درختان چنار به تناسب گستره تاج خود طول دارند باعث شده تا آسیب جدی به این درختان قدیمی و با ارزش وارد شود.
وی با اشاره به اینکه ریشه درختان به میزان گستره تاج آن دارای طول در عمق خاک هستند و باید برای هرگونه عملیات عمرانی این موضوع مهم را مدنظر داشت، افزود: متأسفانه بیش از 8 سال است که بدون توجه به این موضوع  پروژه‌های متعددی در این بلوار اجرایی شده که هر کدام آن به نوبه خود باعث تخریب و آسیب زدن به  حیات این درختان شده است.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری استان البرز ریشه درخت چنار را بالغ بر 7 متر عنوان کرد و اظهار داشت: با وجود اینکه آب قنات در مسیر این درختان برای سیراب کردن آنها وجود دارد اما اجرای این پروژه‌ها بدون در نظر گرفتن محدوده عملیات باعث شده عملیات جذب املاح و آب در این درختان با مشکل مواجه شود و از همین رو است که در تابستان نیز شاهد این هستیم که سرشاخه‌ها نیز دچار آسیب شده‌اند و این همانند وضعیت یک بیمار قندی است که با وجود در اختیار داشتن قند از آن نمی‌تواند بهره ببرد. اگرچه از نظر آفت کشی و تیمار این درختان مورد توجه قرار می‌گیرند اما به علت عدم توجه به موضوع فاصله‌ها در روند اجرای پروژه متأسفانه شاهد از میان رفتن این درختان کهنسال هستیم.
وی فرآیند خشک شدن این درختان را هزینه و تاوانی دانست که محیط زیست باید بابت پروژه‌های عمرانی پرداخت کند و بیان داشت: وقتی تصمیم‌گیری می‌کنیم که پروژه‌های عمرانی همچون آسفالت، جدول‌بندی و... انجام دهیم، باید بپذیریم که نباید دیگر شاهد شادابی و طراوت درختان باشیم.
وی با بیان اینکه تاکنون تعدادی بید مجنون نیز برای جبران آسیب‌های زده شده در این بلوار کاشته شده است، تصریح کرد: این بلوار و درختانی که در آن قرار دارند حدود 800 متر است و خارج از اینکه زمان اجرای پروژه باید به طوقه درختان توجه شود، باید این کار با ابزاری غیر از بیل مکانیکی صورت گیرد چرا که انجام کار با بیل میکانیکی چون به کار سرعت می‌بخشد و به صورت عرضی پیش می‌رود ریشه درختان کاملاً آسیب می‌بیند در حالی که اگر این کار به صورت گودبرداری طولی انجام شود دیگر شاهد آسیب ریشه درختان نخواهیم بود اما از آنجایی که این کار مستلزم زمان و صرف هزینه بیشتری است، در هیچ کجای کشور در انجام این پروژه‌ها این قواعد اصولی انجام نمی‌گیرد و در نهایت ما شاهد از میان رفتن درختانی هستیم که باعث کمک کردن به محیط زیست ما می‌شوند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7467/11/557293/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها