اگر همچنان رعایت نکنیم، وضعیت سیاه در پیش است!

موج بی توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی شانه به شانه موج کرونا




گروه ایران زمین - وضعیت مبتلایان به کرونا و شمار قربانیان، هر روز از دیروز بدتر می‌شود. آنچه علاوه بر کرونا در همه استان‌های کشور شایع شده بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی است. ماسک‌ها از روی چهره‌ها کنار می‌روند و بسیاری هم که ماسک می‌زنند از آن درست استفاده نمی‌کنند. از سوی دیگر تعطیلی شنبه آینده، همه مسئولان استانی را به این یقین رسانده که موج دیگری از سفرها در پیش است تا به خیز موج جدید کرونا کمک کند!
 جلوی سفرها را بگیریم
سید محمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مرکزی به «ایران» گفت: شنبه پیش رو تعطیل است  و  دور از انتظار نیست که برخی از مردم بار سفر ببندند و دل به جاده بزنند و این یعنی باز کردن راه پیشروی کرونا! بنابراین حال که تعطیلی در پیش رو است لازم است  دست‌اندرکاران جلوی سفرهای غیر ضرور مردم را بگیرند. جمالیان گفت:   از سوی دیگر مردم ما باید به این باور برسند که تا رسیدن واکسن، باید با کرونا زندگی کرد و  این همزیستی شرایط خاصی دارد پس باید رعایت اصول بهداشتی را نه به صورت ظاهری بلکه به صورت بسیار جدی در همه ابعاد زندگی و کارمان لحاظ کنیم.   رئیس دانشگاه علوم پزشکی مرکزی گفت: الان وقتی در یک خیابان قدم بزنید، می‌بینید مردم حتی به درستی از ماسک استفاده نمی‌کنند، برخی فقط ماسک را روی دهان خود می‌زنند و بینی خود را  بیرون از ماسک می‌گذارند و این وظیفه همه ما بویژه صدا و سیما است که فرهنگ‌سازی کند و روش صحیح ماسک زدن را به مردم آموزش دهد.  
 وی تصریح کرد: در جلسات که شرکت می‌کنیم می‌بینیم خیلی‌ها با گذشت نیم ساعت ماسک را کنار می‌گذارند که اصلاً کار درستی نیست.   یا می‌بینیم راننده تاکسی ماسک را کنار در آویزان کرده و مشخص است هر روز از همین یک دانه ماسک استفاده می‌کند.     جمالیان گفت: البته واقعیت این است که وضعیت اقتصادی مردم اجازه نمی‌دهد هر روز یک ماسک استفاده کنند ولی دولت می‌تواند پیشقدم شود و حتی یک ماه به جای یارانه به مردم یک بسته 50 عددی ماسک بدهد مسلماً خیلی اثربخش خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: مردم توجه داشته باشند که هر چند می‌توان ماسک پارچه‌ای را هر روز شست و استفاده کرد ولی ماسک‌ سه لایه با چند بار شستن، آن کارآیی اولیه را ندارد  و نفوذپذیری‌اش از بین می‌رود. وی در پایان وضعیت استان مرکزی به لحاظ کرونا را همچنان قرمز اعلام کرد و افزود: در هفته گذشته تعداد بستری‌های کرونا افزایش یافته و هر زمان تعداد بستری افزایش یابد آمار  مرگ و میر بالا می‌رود.  
 هجوم مسافران به گیلان در تعطیلات هفته گذشته
در همین حال «محمود قاسم‌نژاد» معاون سیاسی استاندار  و رئیس  ستاد مقابله با کرونای گیلان هم به «ایران»  گفت: همه مردم می‌دانند  که در حال حاضر تنها راهکار ما برای کنترل کرونا و فرار از آن  رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شستن دست‌ها و ضدعفونی کردن آنها و ماسک زدن است  پس از همه مردم می‌خواهیم لااقل برای حفظ جان خود و خانواده‌شان این حداقل‌ها را رعایت کنند. ما در حال حاضر به دلیل تحریم‌های ظالمانه دارو‌های کمک کننده به بهبود بیماران کرونایی را به سختی تهیه می‌کنیم و خانواده‌ها اگر کمک کنند، خودشان هم برای تهیه دارو با مشکل مواجه نمی‌شوند. وی گفت متأسفانه هر چه می‌گذرد، می‌بینیم درصد رعایت پروتکل‌ها توسط مردم به دلیل سهل‌انگاری و شاید خستگی آنها کاهش می‌یابد ولی ما باید بدانیم اگر می‌خواهیم کرونا را شکست دهیم نباید خسته شویم و همه باید در کنار کادر درمان بجنگیم و بهترین سلاح رعایت پروتکل‌ها است. قاسم نژاد گفت: در یک‌ماه گذشته سیر بیماری کرونا در گیلان روند صعودی داشته که بی شک نتیجه سفر به استان ما بوده است.   در تعطیلات قبلی با وجود همه خواهش‌های  ما 153 هزار خودرو وارد گیلان شد که جای نگرانی دارد.  وی تأکید کرد: بار دیگر از همه هموطنان بویژه تهرانی‌های عزیزی که فاصله کمتری با ما دارند عاجزانه خواهش می‌کنم به استان ما سفر نکنند  و سفر خود را به بعد از شکست کرونا موکول کنند. وگرنه برای یک استان مسافرپذیر چه بهتر از این است که مسافر بیاید و چرخ اقتصاد استان را بچرخاند.
ماسک خط قرمز کرمانشاه  است
«بهزاد کرمی» رئیس گروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم در گفت‌وگو با «ایران» تأکید کرد: کرمانشاه نیز همانند 30استان دیگر در وضعیت فوق قرمز است و اگر کرونا کنترل نشود،  جای نگرانی بسیاری وجود دارد.  وی گفت استان کرمانشاه دوهفته است محدودیت‌های 19 گانه از جمله تعطیلی مدارس، مهدکودک‌ها، هتل‌ها و اماکن گردشگری را اعمال کرده است. وی از مردم خواست نه تنها به استان‌های غربی بلکه به هیچ استانی سفر نکنند زیرا وارد حوزه  خطر می‌شوند. وی گفت: از همه مردم می‌خواهیم زدن ماسک از خانه تا خانه را با وسواس در سرلوحه زندگی‌شان قرار دهند.  وی خاطرنشان کرد: واقعاً همه کادر درمان و همکاران وزارت بهداشت دارند از جان مایه می‌گذارند اما باید بپذیریم به هر جهت این امکانات محدود است.
 قزوین در وضعیت فوق قرمز‌ کرونایی
اوجگیری کرونا و افزایش شمار مبتلایان در استان قزوین باعث شده تا محدودیت‌های کرونایی در این استان تا ۲۵ مهر ادامه یابد.
منوچهر حبیبی، جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در استان قزوین با بیان اینکه رعایت  بهداشت عمومی قوی‌ترین راه مبارزه با کرونا است، به خبرنگار «ایران» گفت:  رعایت این اصول از هر واکسن، دارو و درمانی مهم‌تر و اثرگذارتر است. در واقع رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به عنوان مسئولیت اجتماعی همگانی محسوب می‌شود و استفاده نکردن از ماسک و رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی بی دقتی به مسئولیت اجتماعی است.
وی در ادامه افزود: نیمی از مردم ماسک نمی‌زنند و به شیوه نامه‌های بهداشتی بی‌توجهند.
 در هفته‌های اخیر میزان استفاده از ماسک و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به حداقل ممکن خود در سطح استان رسیده و نزدیک به ۴۵ تا ۵۰ درصد هم‌شهری‌های قزوینی این نکات را رعایت نمی‌کنند. این افراد در واقع حق دیگران را هم ضایع می‌کنند.
جانشین ستاد مقابله با کرونا در قزوین گفت: از هفته گذشته برخورد‌ها بویژه در حوزه بازار و رانندگان تاکسی تشدید شده است. از بازاریان و صنوف و رانندگان تاکسی هم گله‌مند هستیم که اتفاقاً بیشترین آمار کرونایی و مرگ و میر را در این دو حوزه داشتیم به طوری که هشت نفر از رانندگان تاکسی در اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست دادند؛ ضمن اینکه چند برابر این آمار به بیماری کرونا مبتلا شدند.
حبیبی گفت: تعداد زیادی از بازاریان و خانواده آنها بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند؛ اما باز شاهد هستیم که دو قشر بازار و صنوف و رانندگان تاکسی کمترین مراعات را در اصول و شیوه نامه‌های بهداشتی دارند.
دکتر علی اکبر کرمی، معاون درمان علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه تنها در نخستین روز هفته ۷ نفر بر اثر کرونا فوت شده‌اند، به خبرنگار «ایران» گفت: متأسفانه کرونا هنوز سیر صعودی دارد و کاهشی در تعداد مبتلایان مشاهده نشده اما امیدواریم با محدودیت‌های تازه‌ای که قرار است اجرا شود، سیر نزولی در آمار مبتلایان داشته باشیم.
وی درباره محدودیت پذیرش بیماران غیر ضروری در بیمارستان‌های قزوین اظهار داشت: «با توجه به اینکه نیاز به تخت‌های بیمارستانی افزایش یافته بود و بنابر دستور وزارت بهداشت، عمل‌های جراحی و بستری‌های غیر اورژانسی در بیمارستان‌های استان تعطیل شده است تا صرفاً به بیماران کرونایی خدمات داده شود که این موضوع در بیمارستان‌های استان قزوین اجرا شده و تخت‌های بیشتری در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته است.
در همین ارتباط محمد شفیعی فرماندار شهرستان قزوین نیز با اشاره به ادامه محدودیت‌های کرونایی اظهار داشت: با توجه به افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا، قرار گرفتن شهرستان قزوین در وضعیت فوق قرمز و لزوم جلوگیری از شیوع این ویروس و بنا به مصوبه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان، روند محدودیت‌های کرونایی تا بیست و پنجم مهرماه ادامه خواهد داشت.
وی در ادامه به نحوه اجرایی کردن این محدودیت‌ها اشاره نمود و درخصوص شیوه برگزاری کلاس‌های درسی در این ایام افزود: با توجه به اعمال مجدد این محدودیت‌ها تا ۲۵ مهرماه تمامی کلاس‌های آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی و همچنین آموزش عالی به صورت مجازی برگزار می‌شود اما کادر اجرایی مدارس و دانشگاه‌ها باید در محل آموزش حضور یابند در حالی که هیچ الزامی برای حضور دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان، دبیران و اساتید دانشگاهی وجود ندارد.

نیم نگاه

جانشین ستاد مقابله با کرونا در قزوین :  از بازاریان و صنوف و رانندگان تاکسی گله‌مند هستیم که اتفاقاً بیشترین آمار کرونایی و مرگ و میر را در این دو حوزه داشتیم به طوری که هشت نفر از رانندگان تاکسی در اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست دادند؛ ضمن اینکه چند برابر این آمار به بیماری کرونا مبتلا شدند
تعداد زیادی از بازاریان و خانواده آنها بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند؛ اما باز شاهد هستیم که دو قشر بازار و صنوف و رانندگان تاکسی کمترین مراعات را در اصول و شیوه نامه‌های بهداشتی دارند



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7467/11/557291/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها