ایران در ایران




تاریخ مطبوعات یزد
 مروری بر یک قرن فعالیت مطبوعات در استان

یزد - کتاب تاریخ مطبوعات یزد که ملک مسعود ملک به رشته تحریر درآورده یک مجموعه چند جلدی است که جلد اول این کتاب منتشر شده و جلد دوم آن نیز آماده انتشار است که جلد نخست آن تاریخ مطبوعات یزد از ابتدای تأسیس روزنامه در این استان تا سال ۱۳۲۰ را شامل می‌شود.
این کتاب توسط نشر ملک مسعود ملک در شمارگان یک هزار نسخه و با صفحه آرایی و طراحی جلد مؤسسه اعتبار کبیر در سال ۱۳۹۷ به چاپ رسیده است. در این کتاب به مباحثی از جمله یادی از قدیمی‌ترین روزنامه نگار یزد، سیر مطبوعات در جهان و ایران، روزنامه اتحاد، نشریه هفتگی انجمن ولایتی یزد، سفینه نجات محاکمات یزد، روزنامه مخبریزد، روزنامه معرفت، روزنامه‌های آفاق، اطلاعات یزد، باران بهار، زارع، روزنامه شادروان دکتر هادی طاهری، روزنامه‌های شیرکوه، گلبهار، فولادشهر، مجله نمکدان، سالنامه کیخسروی، سالنامه دبیرستان مارکار و سالنامه دبیرستان ایرانشهر پرداخته است. نویسنده در ابتدای مقدمه این کتاب آورده است کتابی که اکنون در دست دارید حاصل کار تحقیق و تفحص مداوم ۴۰ ساله در زمینه گردآوری مطالب و اطلاعات مربوط به چاپ و انتشار روزنامه و مسائل اولیه چاپ و تأسیس اولین چاپخانه در یزد یا به زبان دیگر سیر تطور چاپ و نشر روزنامه در اواسط دوره قاجاریه و اولین چاپخانه و روزنامه تا زمان معاصر در یزد می‌باشد. آنان که از مشکلات چاپ و نشر کتاب در زمینه مطبوعات بویژه تحقیق و تفحص در بررسی و جمع‌آوری اطلاعات در این زمینه آگاهاند بخوبی می‌دانند که کارکردن در این مقوله کار آسانی نیست، انتشار کتاب تاریخ مطبوعات یزد به سال‌های قبل از انقلاب برمی گردد که نویسنده این مجموعه را در قالب ۴ جلدی تحت عناوین جلد اول تاریخ چاپ و انتشار اولین روزنامه و چاپخانه در یزد در اواسط دوره قاجاریه تا سال ۱۳۲۰، از سال ۱۳۲۱ تا ۱۳۵۷ در جلد دوم، از سال ۱۳۵۸ تا زمان معاصر در جلد سوم و روزنامه‌نگاران یزدی که در تهران، رشت، مشهد، شیراز و اصفهان سکونت داشته و دارای روزنامه مجله و ماهنامه بودند و تعداد آنها به ۶۰ نفر می‌رسد در جلد چهارم بررسی و اطلاعات آنها را گردآوری کرده است.
برای گردآوری این مجموعه از روزنامه نگارانی که در قید حیات بودند به‌صورت حضوری، نامه یا به‌صورت اطلاعیه در هفته نامه ملک درخواست شد که اطلاعات مربوط به روزنامه و نشریه خود را برای چاپ در کتاب تاریخ مطبوعات یزد برای نگارنده این مجموعه ارسال نمایند.

آسیب سودجویان به جنگل‌های گلستان
صادرات غیررسمی ترافل از کشور!

گرگان- معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی گلستان معتقد است امسال با وجود ممنوعیت صادرات قارچ ترافل، رغبت برای برداشت این قارچ از جنگل و آسیب به طبیعت کم نشده و این قارچ از مبادی غیررسمی از کشور خارج می‌شود. قارچ ترافل با برخی از گونه‌های جنگلی هم‌زیست بوده و در عمق حدود ۳۰ سانتیمتری از سطح خاک و در مجاورت ریشه این درختان رشد می‌کند. این قارچ که به آن دنبلان نیز گفته می‌شود، به رنگ‌های خاکستری، سفید، قهوه‌ای، قرمز تیره و سیاه در طبیعت وجود دارد. یکی از خاستگاه‌های اصلی قارچ ترافل سیاه در کشور ما، جنگل‌های استان گلستان بویژه مناطق شرقی این استان است که با توجه به هجوم سودجویان برای برداشت این قارچ، آسیب زیادی به طبیعت وارد می‌شود. در کشورهای اروپایی برای برداشت این قارچ از سگ‌های پرورش داده شده کمک می‌گیرند و برداشت قارچ با کمترین آسیب به درخت انجام می‌شود ولی در کشور ما مردم با استفاده از تیشه، چندین سانتیمتر از سطح خاک در اطراف درخت را می‌کنند و قارچ را برداشت می‌کنند. این نوع برداشت به نهال‌ها آسیب‌زده و در فرآیند رشد آنها تأثیرگذار است. به گزارش ایسنا وسعت زیاد آسیب به طبیعت موجب شده مسئولان تدابیری را برای محدود کردن برداشت این قارچ اتخاذ کنند. یکی از این اقدامات ممنوعیت صادرات قارچ ترافل بود که شواهد نشان می‌دهد این کار مؤثر نبوده و صادرات این قارچ با توجه به قیمت جذاب آن به‌صورت قاچاق انجام می‌گیرد. با توجه به افزایش تصاعدی رغبت به برداشت این قارچ در بین مردم و کارساز نبودن محدودیت صادراتی می‌بایست برای مدیریت و حفظ طبیعت ارزشمند جنگل‌های هیرکانی اقدامات دیگری را در دستور کار قرار داد. راهی که کشورهای اروپایی دنبال کردند پرورش نهال‌های بارور شده ترافل بود که آن را در سطح عرصه‌های جنگلی و باغی انجام داده‌اند. به‌تازگی محققان یکی از شرکت‌های فناوری در مرکز تحقیقات کشاورزی استان گلستان برای نخستین بار در کشور موفق به تولید نهال بارور شده ترافل در برخی از گونه‌های درختان شدند. پژوهشگر گلستانی اظهار کرد: از سال ۹۴ با کمک همکارانم روی ترکیبات قارچ‌های مختلف در کشور آزمایش انجام می‌دهیم. بعد از شناسایی قارچ ترافل سیاه در استان گلستان، بررسی ترکیب این قارچ را در دستور کار قرار دادیم و دیدیم که مواد مؤثره قارچ ترافل این استان با قارچ فرانسوی و ایتالیایی تقریباً یکی است. مظاهر جعفرنیا افزود: با توجه به اینکه در کشور ما کسی موفق به تولید نهال بارور شده ترافل نشده بود، تصمیم گرفتیم با کمک متخصصان حوزه جنگلداری و جنگل‌کاری، کشاورزی و باغبانی در مسیر تولید نهال بارور شده با اسپور قارچ ترافل در درختان بلوط، کاج و فندق گام برداریم. قبلاً در کشور تلاش‌هایی برای پرورش این نهال‌ها انجام گرفته بود اما با توجه به پیچیدگی این کار، کسی موفق به تولید آن نشده بود.

ممنوعیت خرید و فروش اراضی کشاورزی توسط بنگاه‌ها در آذربایجان شرقی

تبریز- بنگاه‌های معاملاتی املاک به هیچ عنوان حق خرید و فروش اراضی کشاورزی را بدون استعلام از سازمان جهاد کشاورزی ندارند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان‌شرقی با اعلام این خبر افزود: بنگاه‌های معاملاتی چنانچه در این رابطه ورود پیدا کنند در صورت عدم استعلام از جهاد کشاورزی و وقوع تخلف از قوانین و مقررات جاری بر اساس دستور قضایی پلمب خواهند شد. موقری بر ایجاد هماهنگی‌های اولیه و لازم قبل از اعزام تیم‌های امحا و قلع و قمع ساخت و ساز‌های غیرمجاز در استان با مقامات قضایی تأکید و اضافه کرد: باید توجه داشت که اجرای احکام قلع و قمع با رعایت حساسیت‌های موجود و با وجود هماهنگی لازم با سایر دستگاه‌های ذیربط عامل اساسی موفقیت در اجرای آنها است. وی ادامه داد: اجرای این احکام با رعایت مقدمات لازم و توجیه مرتکبین و سایر عوامل دخیل می‌تواند بسیار موفقیت‌آمیز بوده و از جری شدن متخلفان و سودجویان جلوگیری کند. سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان بر لزوم جلوگیری از تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی و ساخت و ساز‌های غیرمجاز تأکید کرد و گفت: مقابله با ساخت و ساز‌های غیرمجاز به عزم ملی نیاز دارد و باید سازمان جهاد کشاورزی در استان به عواقب خرد شدن زمین‌های کشاورزی و تغییر کاربری آنها و ساخت و ساز‌های غیرمجاز به مردم اطلاع‌رسانی کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7467/6/557290/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها