گزارش «ایران» از نظر مردم درباره تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا

ماسک بزنید جریمه‌ نشوید


حمیده امینی فرد
خبرنگار
پای جرایم کرونایی بالاخره به تهران باز شد. بعد از تقریباً 8 ماه از آمدن کرونا به کشور، دولت تصمیم گرفت تا در ازای تخلف شهروندان و اصناف نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی جریمه نقدی تعیین کند. بنابراین از دیروز همه شهروندان تهران‌نشین موظف شدند از در منزل ماسک بزنند.
جریمه نداشتن ماسک برای یک فرد سالم 50هزار تومان تعیین شده، اما اگر ابتلای او به کرونا تشخیص داده شود، بنا به گفته سخنگوی دولت، جریمه‌های سختگیرانه‌تری برای او اعمال خواهد شد. علی ربیعی که دیروز به ایستگاه متروی تئاتر شهر رفته بود تا از اولین روز اجباری شدن ماسک در پایتخت بازدید کند، تأکید کرد هر فردی که در آزمایشگاه کرونای او ثابت شود، با شیوه‌هایی مانند ردیابی موبایل کنترل می‌شود و در صورتی که از خانه خارج شود، برای او جرایم سنگینی در نظر گرفته خواهد شد.  میزان این جریمه را انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، 200 هزار تومان اعلام کرده است. هم اکنون ظرفیت همه تخت‌های بیمارستانی پایتخت به طور کامل پر شده است و بیمارستان‌ها انجام عمل‌های غیرضروری را به تأخیر انداخته‌اند.
آمار مرگ و میرها همچنان روی عدد  200 (حدوداً)  مانده و با وجود همه تذکرها، جاده‌های منتهی به شمال کشور در اواخر هفته متراکم می‌شود! طبق آخرین آمارها، رعایت پروتکل‌های بهداشتی اکنون به پایین‌ترین سطح خود یعنی 42 درصد رسیده است.  ایران در مقایسه با سایر کشورها بحث پرداخت جریمه نقدی را به عنوان آخرین راهکار دیده بود، اما سرانجام به اجرای آن تن داد.  حمل و نقل عمومی همچنان به عنوان اصلی‌ترین عامل شیوع ویروس کرونا  شناخته می‌شود، تقریباً از خردادماه بود که بحث اجباری شدن ماسک در متروی تهران اعلام شد. بجز یک هفته آزمایشی در چند ایستگاه، از هفته‌های بعد مأموران قطار، از عبور افراد بدون ماسک از گیت‌های ورودی جلوگیری می‌کردند. خیلی‌ها برای ورود مجبور به خرید ماسک می‌شدند اما بعد از چند ماه، آمار استفاده از ماسک به 98 درصد هم رسید.
اگرچه فرنوش نوبخت، مدیرعامل مترو به «ایران» می‌گوید که هنوز دستورالعمل ویژه‌ای برای جریمه افراد بدون ماسک در داخل مترو به دست‌شان نرسیده، اما تمام قد تابع نظر ستاد ملی مقابله با کرونا هستند و برای اجرای بهتر دستورالعمل‌های بهداشتی، راهکارهای اجرایی در نظر خواهند گرفت.
درحال حاضر آمار مسافران مترو به روزی حدوداً 880 هزار نفر رسیده است، در حالی که در مدت مشابه پیش از آمدن کرونا به کشور در حدود یک میلیون و 900 هزار نفر بود. هنوز هم ماسک در ایستگاه‌های مترو با قیمت مصوب فروخته می‌شود.
البته مسافران مترو در اولین روز از اجرای این طرح چندان غافلگیر نشدند، اما قطعاً در لیست متخلفان، در انتها خواهند بود. بازار تهران، اما دیروز در نخستین روز از اجباری شدن ماسک، با روزهای دیگر تفاوتی نداشت. جز عده‌ای انگشت شمار، اغلب مردم ماسک داشتند، با این حال هیچ مأمور یا نیروی بسیجی برای تذکر دیده نمی‌شد. برخی‌ها از اخبار، میزان جریمه را پیگیری می‌کردند، اما اغلب از نرخ جریمه‌ها اطلاعی نداشتند. جالب اینکه برخی‌ها، پرداخت جریمه را جدی نمی‌گرفتند و اعتقاد داشتند که نمی‌توان همه افراد را تک به تک کنترل کرد! البته برخی‌ها هم نگران منتظر روزی بودند که رسید جریمه اشتباهاً، مبلغی را از حساب‌شان کسر کند!
خانم کرمی دانشجوی عمران می گوید: «اعلام جریمه ها باید ضمانت اجرایی داشته باشد، اگر مسئولان جدی باشند،مردم هم مطمئنا ماسک می زنند.»« آقای کمالی ، مغازه دار هم باور دارد که با اعمال جریمه نقدی، زدن ماسک هم مثل بستن کمربند ایمنی فرهنگ سازی می شود و کسی از قانون تخطی نمی کند.»
تاکسی‌ها که بعد از آمدن کرونا مشمول قوانین جدی‌تری همچون سوار کردن دو مسافر در صندلی عقب بودند، حالا هم در لیست بلند بالای جرایم حرف اول را می‌زنند. در صورتی که راننده ماسک نزده باشد، 100 هزار تومان و به ازای هر مسافری که بدون ماسک سوار کند هم 20 هزار تومان جریمه خواهد شد.
در اتوبوس و سایر واحدهای خدمات عمومی هم همین قانون اجرا می‌شود. علیرضا قنادان، رئیس سازمان تاکسیرانی شهر تهران البته تأکید کرده که حدود ۹۵ درصد رانندگان تاکسی از ماسک استفاده می‌کنند. ظاهراً جرایم از سوی پلیس اعمال می‌شود و قرار نیست مبلغی به جیب تاکسیرانی برود! میزان جرایم البته چندان به مذاق راننده‌های تاکسی خوش نیامده و با وجود استقبال برخی رانندگان از این قانون، اما اغلب معترضند که نمی‌توانند همه مسافرها را به زدن ماسک مجبور کنند.
خسروی، راننده تاکسی خطی به «ایران» می‌گوید: «اگر مسافری ماسک نزده باشد سوار نمی‌کنم، اما خیلی‌ها نمی‌زنند، ما هم عامل اجرایی نیستیم، چرا باید جریمه مسافران به پای ما نوشته شود.» سیفی یک راننده دیگر هم می‌گوید: «ماسکی که هر 20 دقیقه باید تعویض شود، اما چند هفته یک‌بار هم عوض نمی‌شود، زدنش چه سودی دارد؟ همه سیستم‌های اداری ماسک رایگان به کارمندان‌شان می‌دهند اما فقط در بعضی پایانه‌ها به شکل رندوم به راننده‌ها ماسک می‌دهند.»
شکرابی، راننده خط سیدخندان به ونک البته از مسافرانش گلایه دارد: «همین ماه پیش یکی از هم خطی‌های ما از مسافرش کرونا گرفت، خودش ناقل بود و متأسفانه همسرش را از دست داد. ما چه گناهی کرده‌ایم؟»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7465/1/557104/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها