برای ارزآوری و ایجاد اشتغال

طرح احیای صنعت «ماینینگ» به مجلس رفت



سوسن صادقی
خبرنگار
« طرح اصلاح نرخ حامل‌های انرژی برای احیای صنعت ماینینگ (استخراج رمز ارز) جهت ایجاد فرصتی برای ارزآوری  جهت ایجاد اشتغال در کشور با جمع‌آوری 23 امضا در مجلس کلید خورد». به همین علت سراغ فعالان عرصه استخراج رمزارز و صنعت ماینینگ رفتیم که جویا شویم در صورت تصویب این طرح و تبدیل شدن آن به قانون چه تحولی در این صنعت شاهد خواهیم بود.
طرحی برای رفع موانع
جعفر قادری نماینده مردم شیراز با تأیید خبر جمع‌آوری امضا برای ارائه طرح اصلاح نرخ حامل‌های انرژی برای احیای صنعت ماینینگ به «ایران» گفت: به‌عنوان طراح، روز چهارشنبه هفته گذشته طرح را در معرض امضای نمایندگان قرار دادم و بیش از 20 امضا جمع‌آوری کرده و طرح را برای انجام روال اداری به معاونت قوانین مجلس تحویل دادم تا اعلام وصول شده و در روند کار مجلس قرار بگیرد.قادری افزود: با احیای صنعت ماینینگ به‌دنبال ایجاد فرصتی برای ارزآوری و ایجاد اشتغال در کشور هستیم. به عبارتی می‌توانیم بحث ارزآوری را در کشور حل کنیم، چرا که می‌توانیم براحتی و به دور از هرگونه پیچیدگی‌های تبادلات ارزی، برای تأمین کنندگان کالا در کشور در سال 3 تا 4 میلیارد دلار ارز تأمین و کالا وارد کشور کنیم. از سوی دیگر می‌توانیم با صنعت ماینینگ برای کشور اشتغالزایی کنیم. نماینده مردم شیراز در ادامه گفت: در این طرح به‌دنبال آن هستیم تا قوانین سختگیرانه‌ای که در بحث نرخ حامل‌های انرژی در هیأت دولت مصوب شده را به نفع هر دو بخش تعدیل کرده و مشکلات پیش روی این صنعت را برداریم. برای احیای این صنعت می‌توان گاز و برق مازاد در ساعات غیر از پیک مصرف را در اختیار فعالان ماینینگ قرار داد تا رمزارز استخراج کنند.
احیای صنعت ماینینگ
علی بابک نیا دبیر کمیسیون رمز ارز و بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران (نصر) نیز معتقد است کلیات طرح مجلس درباره اصلاح نرخ حامل‌های انرژی خوب و اقدام مثبتی است و در صورت مصوب شدن این طرح نه تنها فرصت خوبی برای فعالان این صنعت و بهره‌مندی کشور از منافع این صنعت ایجاد می‌کند، بلکه از عقب افتادن بیشتر کشور در رقابت بین‌المللی استخراج رمزارز جلوگیری می‌کند.بابک نیا به «ایران» گفت: صنعت ماینینگ (استخراج رمزارز) محصولی استراتژیک با قابلیت صادرات، سرعت نقد شوندگی بالا و سهولت انتقال است و با ایجاد چرخه درآمدهای پایدار، می‌تواند دو چالش بزرگ کشور یعنی ایجاد درآمدهای ارزی و ایجاد رونق در تولید کشور را رفع کند. وی افزود: گردش مالی جهان در صنعت استخراج رمزارز حدود 4 میلیارد دلار در سال است و کشور ما این توان و پتانسیل را دارد که با اختصاص ۱۵۰۰ مگاوات برق یا ۵۰۰ هزار متر مکعب گاز از ۱۰ درصد بازار جهانی معادل 400میلیون دلار بهره‌مند شود.  این فعال حوزه ماینینگ در ادامه گفت: استخراج رمز ارز در دنیا دارای مخزنی است و هر روز از این مخزن 900 بیت کوین و در ماه 27 هزار استخراج می‌شود و هر چقدر دیرتر وارد استخراج رمزارز از این مخزن شویم فرصت بهره‌برداری از بین می‌رود به عبارتی فرصت درآمد 2هزار و 700 بیت کوین در ماه  برای کشور ما معادل 700 میلیارد تومان در ماه را از دست می‌دهیم. بنابراین باید هرچه سریع‌تر موانع صنعت ماینینگ رفع شود تا بتوانیم از این مخزن برداشت کنیم.بابک نیا با بیان اینکه مصوبه هیأت دولت در مرداد ماه سال گذشته فعالیت و استخراج رمز ارز را در قالب صنعت ماینینگ پذیرفت ولی با تعرفه‌گذاری نامناسب و اعلام نرخ صادراتی برای حامل‌های انرژی اجازه نداد این صنعت رونق پیدا کند، افزود: یکسال و نیم فرصت طلایی در صنعت ماینینگ از دست رفته است و این در حالی است که سایر کشور‌ها با حمایت‌های ویژه و تخصیص بودجه در قالب یارانه انرژی از فعالان خود حمایت می‌کنند و در نهایت برای جلوگیری از این فرصت سوزی باید سریعتر با اصلاح نرخ حامل‌های انرژی صنعت ماینینگ را در کشور احیا کنیم.
این فعال حوزه ماینینگ در ادامه گفت: طرح مجلس به خوبی دو هدف ایجاد رونق در صنعت و ایجاد درآمد‌های ارزی را پوشش داده و در جهت رفع دغدغه‌های وزارت نیرو که اعلام می‌کند  در تخصیص برق مورد نیاز این صنعت دچار مشکلات تولید و توزیع است را هم به شکل کارشناسی شده برطرف می‌کند. به این ترتیب که این طرح وزارت نیرو را برای تأمین برق صنعت ماینینگ مبرا کرده و برای تأمین انرژی این صنعت قرار است گاز با تعرفه صنعتی جهت احداث نیروگاه جدید یا افزایش ظرفیت نیروگاه موجود اقدام کنند و دیگر نیازی به تأمین برق مورد نیاز ماینرها از سوی شبکه سراسری برق نیست.
وی افزود: با این اقدام، ماینرها برق مورد نیاز خودشان را در قالب قراردادهای دوجانبه مستقیماً از تولیدکننده برق خریداری می‌کنند که خود این موضوع باعث ایجاد رقابت بین نیروگاه داران و کاهش قیمت نهایی برای ماینرها خواهد شد و بار مالی و حتی مشکلات فنی شبکه انتقال را هم از دوش وزارت نیرو برخواهد داشت. مهم‌ترین نکته این طرح هم تحویل برق تولید شده از سوی این نیروگاه‌ها در زمان پیک مصرف به وزارت نیرو و در نتیجه افزایش توان تولید برق در کشور است.
البته بابک نیا معتقد است در طرح مجلس اصلاحاتی باید در نظر گرفته شود، چرا که هدف این طرح رفع تبعیض بین صنایع است بنابراین اشاره به سوخت پتروشیمی یا حداقل تعرفه صادراتی نمی‌تواند مشکلات آتی این صنعت را برطرف کند و اهداف نهایی طرح مغفول خواهد ماند از این‌رو در جهت تبیین ابعاد حقوقی و فنی، طرحی توسط سازمان نظام صنفی آماده شده که در اختیار نمایندگان محترم قرار خواهد گرفت.
طرحی خوب و جامع
امید علوی فعال حوزه صنعت ماینینگ معتقد است نمایندگان مجلس نیز این نکته را درک کرده‌اند که یکی از راه حل‌های تأمین ارز و ایجاد اشتغال در کشور توجه به صنعت ماینینگ و رفع موانع آن بخصوص در حوزه حامل‌های انرژی است.
علوی با بیان اینکه امیدوارم این طرح در مجلس روند قانونی شدن خود را بسرعت طی کند، به «ایران» گفت: طرح مجلس از نظر چارچوب و مفاد آن خوب و جامع است و نه تنها به نفع کشور و صنعت ماینینگ کشور است، بلکه بهترین راه برای کمک به ارزآوری در کشور است. این ماینر با اشاره به اینکه مصوبه دولت در 13 مردادماه سال 98 دارای چند بند خوب و بد بود، افزود: یکی از بندهای خوب آن این بود که صنعت ماینینگ را به رسمیت شناخت اما بند بد آن این بود که قیمت حامل‌های انرژی را با تعرفه صادراتی و برخلاف دیگر صنایع مصوب کرد و همین عامل موجب شده این صنعت به‌عنوان صنعت مجزا دیده شده و به‌دلیل مقرون به صرفه نبودن حامل‌های انرژی رشد آن کند شود.علوی در ادامه گفت: در طرح مجلس به‌خوبی بحث مشکل حامل‌های انرژی رفع شده و منافع وزارت نیرو و فعالان ماینینگ در آن دیده شده است به طوری که صنعت ماینینگ را مانند صنایع پرمصرف انرژی فولاد و پتروشیمی دیده است. بنابراین با مصوب و قانونی شدن آن امیدواریم با تغییر نرخ حامل‌های انرژی این صنعت در کشور احیا شود.وی افزود: تصویب این طرح منفعت مهم دیگری برای کشور دارد و آن این است که براحتی حداقل در 300 نقطه از کشور نیروگاه‌های خودتأمینی می‌توانند راه‌اندازی شده و به شبکه برق کشور متصل شوند. با این اقدام و هم بحث پدافند غیرعامل کشور تقویت می‌شود و هم در دوره پیک مصرف برق در کشور یا در مواقع بحرانی که کشور نیاز به برق داشته باشد براحتی می‌توان هزار تا 2 هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور آن هم بدون سرمایه‌گذاری دولتی اضافه کرد و دیگر نیازی نیست برای افزایش تولید برق از کشوری مانند روسیه 5میلیارد دلار وام دریافت کرد. این فعال حوزه صنعت ماینینگ معتقد است اگر این طرح هر چه زودتر تصویب شود نه تنها می‌تواند حداقل ظرفیت یک میلیارد دلار ارز را حداقل در سال برای کشور داشته باشد، بلکه این طرح این ظرفیت را دارد که در بازه یک تا دوساله 40 تا 50 هزار شغل مستقیم ایجاد کند و مطمئناً این عدد در ایجاد شغل غیرمستقیم برای بیش از 150  تا 200 هزار نفر نیز مؤثرخواهد بود.
وی افزود: استخراج رمزارز در دنیا مانند مسابقه می‌ماند هرچقدر کشوری بتواند زودتر وارد این مسابقه شود از معدن ماینینگ سهم بیشتری از این بازار را به‌دست می‌آورد. بنابراین هرچقدر دیرتر وارد این رقابت شویم، معدن کوچک‌تر می‌شود و نمی‌توان از آن سهمی برد. بنابراین امیدواریم این طرح سریعتر روند خود را طی کرده و قانونی شود تا ما بیش از این از این بازار رقابتی استحراج رمزارز در دنیا عقب نمانیم.علوی گفت: هم اکنون از این معدن بیش از  2و نیم میلیون بیت کوین باقی نمانده است ما برای وارد شدن به این صنعت دیگر فرصت یک تا دو ساله بیشتر نداریم اگر این فرصت هم از بین برود و نتوانیم وارد این صنعت شویم دیگر نمی‌توانیم جایی برای خود در این صنعت باز کنیم و نمی‌توانیم از استراتژیک برای کشور بیت کوین به‌دست آوریم.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7455/1/555951/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها