معاون اول رئیس جمهوری در مراسم افتتاح واحد فولادسازی در بندر عباس:

نهادهای عمومی به عرصه سرمایه‌گذاری وارد شوند




«از شرایط زندگی و مشکلاتی که مردم با آن دست به گریبان شده‌اند آگاه هستیم و تمام ظرفیت و توان مدیریتی کشور را برای کاهش فشارهایی که به معیشت مردم وارد شده به کار گرفته‌ایم.»
معاون اول رئیس جمهوری با بیان این مطلب در مراسم افتتاح فاز دوم فولادسازی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در بندرعباس از ایستادگی و تاب‌آوری ملت ایران در مقابل تحریم‌های ظالمانه امریکا تجلیل کرد و گفت: به عنوان مسئولین نظام باید در مقابل مقاومت و ایستادگی بزرگی که ملت ایران از خود نشان دادند، سر تعظیم فرود بیاوریم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری با اشاره به اینکه کشورمان با پدیده بسیار مهم تحریم و جنگ اقتصادی مواجه است، اظهار کرد: امریکا از آغاز سال 97 تحریم‌های شدیدی را علیه ملت ایران با این تصور شروع کرد که به واسطه آن می‌تواند ایران را تسلیم کند و نظام ایران را به فروپاشی بکشاند. آنان با اعمال این تحریم‌ها خیال می‌کردند که ملت ایران در روزها و ماه‌های نخستین تسلیم شود و جشن 40 سالگی انقلاب برگزار نخواهد شد. وی ادامه داد: اینکه امروز امریکا از مذاکره با ایران سخن می‌گوید و صراحتاً اعلام می‌کند که ظرف یک هفته یا یک ماه می‌تواند با ایران به تفاهم برسد به خاطر ایستادگی و تاب‌آوری ملت ایران است. آنان باید بخوبی بدانند که در منطقه حساس خاورمیانه و خلیج فارس، کشور پرتوانی مثل ایران وجود دارد و بایستی راه‌های تعامل متناسب با این ملت بزرگ را در پیش بگیرند.
باید با ملت ایران با زبان احترام و ادب سخن گفت
جهانگیری با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بخش مهمی از راه حل در سطح همه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی است، اظهار داشت: امریکایی‌ها باید بدانند که با ملت بزرگ ایران با زبان احترام و ادب سخن بگویند چرا که ملت ایران همواره خواهان صلح، آرامش و ثبات در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است. وی با تأکید بر اینکه بایستی از دل سختی‌ها و مشکلات، فرصت‌های بزرگی را برای آبادانی و پیشرفت کشور به وجود بیاوریم، گفت: همه باید از فعالیت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی پشتیبانی کنیم تا از درون بحران و تحریم، فرصت‌های بی نظیری برای افزایش تولید، صادرات و اشتغال ایجاد شود.
معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: در سه ماه اول امسال شاهد رشد 2.5 درصدی در بخش صنعت هستیم. این در حالی است که اکثر کشورهای پیشرفته جهان صرفاً به خاطر مواجه شدن با پدیده کرونا با رشد‌های منفی بالای اقتصادی روبه‌رو هستند.
جهانگیری با اشاره به اینکه امریکایی‌ها تصور می‌کردند که اگر نفت ایران را تحریم کنند و جلوی صادرات آن را بگیرند می‌توانند در روند صادرات و واردات کشورمان اخلال ایجاد کنند، اذعان کرد: این در حالی است که دولت با دوراندیشی برنامه‌هایی در حوزه اقتصاد مقاومتی که در طول سال‌های گذشته اتخاذ کرد در سال ٩٨ توانستیم حدود 43 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشیم و نیازهای ضروری کشور را تأمین کنیم و بدون تردید اگر امسال هم پدیده کرونا وجود نداشت، حتماً رقم این صادرات افزایش پیدا می‌کرد.
سرباز خط اول جنگ اقتصادی
جهانگیری بر ضرورت بازگشت ارز حاصل از صادرات در چرخه اقتصاد کشور تأکید کرد و گفت: صادراتی برای کشور مهم است که ارز حاصل از آن در چرخه اقتصادی بکار گرفته شود و زمانی صادرات، ارزشمند و صادر کننده مهم و سرباز خط اول جنگ اقتصادی است که ارز حاصل از صادرات را در مسیر تأمین نیازهای کشور قرار دهد.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به مدیریت کشور در حوزه واردات کالا اظهار داشت: متأسفانه برخی در این زمینه موارد ناچیزی را بزرگ نمایی می‌کنند و به این وسیله کل مدیریت واردات کشور را زیر سؤال می‌برند که این جفا در عرصه مدیریت واردات است.
وی تصریح کرد: دولت از سال 97 بلافاصله اعلام کرد که کالاهای وارداتی طبقه‌بندی‌ و اولویت‌بندی شوند و مواردی که در داخل کشور تولید می‌شود، وارد نشود و در نتیجه این تصمیم تولید در داخل کشور به راه افتاد. جهانگیری خاطرنشان کرد: کارگروه رفع موانع جهش تولید با جدیت کار خود را آغاز کرده و البته باید تصمیمات این کارگروه نافذ باشد لذا باید ساز و کارهایی تدوین شود که این کار بخوبی انجام شود.
نهادهای عمومی به عرصه سرمایه‌گذاری  وارد شوند
معاون اول رئیس جمهوری ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاری در کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: نهادهای عمومی و شرکت‌های خصوصی و سرمایه‌گذاری بانکی از جمله مجموعه‌هایی هستند که در شرایط فعلی باید مورد حمایت قرار بگیرند چرا که برای ایران نامناسب است که در دوره طولانی بیش از 10 سال از رشد سرمایه گذاری منفی برخوردار باشد از این رو تیم اقتصادی دولت بایستی سازوکار دقیقی تدوین کند که بخش خصوصی و نهادهای عمومی به عرصه سرمایه‌گذاری وارد شوند. وی تصریح کرد: سرمایه گذاری آینده کشور را رقم می‌زند و اگر روند آن کند شود، آینده کشور دچار مشکل خواهد شد.
جهانگیری با بیان اینکه هنر و کار انقلابی این نیست که علیه بخش خصوصی فضاسازی شود، اظهار کرد: فضاسازی علیه بخش خصوصی با هیچ منطقی سازگار نیست. باید کاری کنیم که فضای سرمایه‌گذاری در کشور امن و پایدار باشد و با توجه به گرفتاری‌های اقتصادی مردم ضرورت دارد از موارد حاشیه‌ساز پرهیز کرده و در مسیر حل و فصل مشکلات کشور و مردم متمرکز شویم.
ظرفیت‌های بی نظیر ایران در بخش معادن فلزی و غیرفلزی
«کشورمان از ظرفیت‌های بی نظیری در بخش معادن فلزی و غیرفلزی برخوردار است و بدون تردید با استفاده از نیروی انسانی متخصص و پرتوان خود می‌توانیم این ظرفیت‌های معدنی را در مسیر رشد آبادانی روزافزون کشورمان قرار دهیم.» معاون اول رئیس جمهوری با بیان این مطلب بخش فولاد و صنایع معدنی را از مهم‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور دانست و اظهار کرد: امروز 65 درصد فولاد خاورمیانه در ایران تولید می‌شود و جزو 10 کشور اول تولیدکننده فولاد در سطح جهان هستیم و چنانچه ظرفیت بالقوه 55 میلیون تن هم فعال شود می‌توانیم بخش مهمی از صادرات کشور را به فولاد اختصاص دهیم.
افزایش 1.2 میلیون تنی تولید شمش
در مراسم بهره‌برداری از فاز دوم فولادسازی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در روز گذشته، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز حضور داشتند و گزارشی در خصوص جزئیات این پروژه و تلاش‌های صورت گرفته برای راه‌اندازی آن در شرایط تحریم ارائه کردند. این پروژه با سرمایه‌گذاری ۳۱۱ میلیون یورو به  بهره‌برداری رسید که ۱.۲ میلیون تن به ظرفیت تولید شمش در کشور و شرکت فولاد کاوه جنوب کیش اضافه می‌کند و ظرفیت تولید در این شرکت به سالانه ۲.۴ میلیون تن شمش فولادی خواهد رسید. با راه‌اندازی این واحد صنعتی برای 800 نفر به صورت مستقیم و برای 6 هزار و 400 نفر بصورت غیرمستقیم اشتغالزایی شده است.
در این مراسم پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز در سخنانی راه‌اندازی فاز دوم فولادسازی شرکت فولاد کاوه جنوب را مصداق بارزی از اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار داشت: این مجموعه صنعتی با تکیه بر جوانان متعهد و متخصص ایرانی راه‌اندازی شده است و بیش از 80 درصد کارکنان آن از نیروهای بومی هستند.
فتاح تصریح کرد: بنیاد مستضعفان در کنار دولت ایستاده است و غیر از همکاری و همدلی هیچ مسأله ای بین دولت و بنیاد وجود ندارد و مصمم هستیم تمامی پروژه‌های نیمه تمام خود را طی امسال و سال آینده تکمیل کنیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7454/1/555819/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها