شهروند مجـــازی




یگانه خدامی

#کرونا

افزایش آمار مبتلایان و قربانیان بیماری کرونا باعث شده مسئولان بهداشتی و درمانی کشور نسبت به شیوع موج سوم کرونا هشدار دهند. به خصوص در شهرهایی مانند تهران و قم. حرف‌های ‏فرمانده ستاد مدیریت بیماری ‎کرونا در تهران و رئیس بخش‌های کرونای بیمارستان‌های مختلف درباره این موج و اینکه سخت تر از دو موج دیگر است مرتب در شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شود و کاربرانی به خستگی کادر درمان و مبتلایان و قربانیان کرونا در خانواده‌هایشان اشاره و از بعضی رفتارها و بی توجهی‌های مردم به نکات بهداشتی و بعضی بازگشایی‌ها انتقاد می‌کنند: «‏معنی داره اصلاً هی میگن موج دوم کرونا موج سوم کرونا؟ والا کلاً همه‌اش آمار ایران بالاست دیگه موج موج نداره که!»، «‏متأسفانه موج سوم ‎کرونا  درحال شکل‌گیری هست، این بار طیف بیماران بستری اکثراً جوان هستند، حتی نوجوان ۱۳ ساله هم بین بیماران دیده می‌شود، وارد مرحله تازه‌ای شدیم، تخت‌ها بسرعت در حال پر شدن هستند.نسبت به این بیماری بی تفاوت نباشیم»، «‏عضو شورای عالی پزشکی نسبت به وقوع موج سوم کرونا در تهران هشداد داد و گفت اگر وضع به همین منوال پیش رود عواقب خطرناکی به دنبال خواهد داشت زیرا توان جسمی و  روحی کادر درمان از بین رفته و با توجه به همزمانی آنفلوانزا و بیماری‌های عفونی شرایط بدی را تجربه خواهیم کرد»، «‌‏هشدار برای موج سوم شیوع کرونا رو باور کنیم یا بازگشایی مدرسه و دانشگاه و برگزاری نمازجمعه؟»، «‏از موج‌های کرونا توی ایران میشه برق تولید کرد»، «به موج سوم سلام کردین بچه‌ها؟»، «‏یه جوری میگن موج سوم کرونا تو ایران شروع شده انگار موج اول و دوم قطع شده.»، «‌‎کرونا جان کادر درمان را خانوادگی می‌گیرد»، «‏اگر خیز جدید کرونا در راه است که هست، چرا مدارس باز شدند، چرا دورکاری‌ها برداشته شدند، چرا همه کارها عادی تر از قبل از کرونا در جریان است»، «‏به گفته رئیس علوم پزشکی ‎قم، تاب آوری نظام سلامت قم بشدت کاهش یافته و برای جذب ‎پرستار هیچ متقاضی جدیدی وجود ندارد. موج سوم ‎کرونا در قم باقدرت آغازشده و مردم ‎خسته شده و محدودیت‌ها نیز برداشته شده است. او از وزارت بهداشت خواست مدارس قم را تعطیل کند و آنها را با کودکان کرونایی تنها نگذارد»، «‏کرونا را جدی بگیرید، بیماری هنوز خیلی ناشناخته است و هر دوره به شکلی تظاهر پیدا می‌کند. لطفا پیشگیری کنید. خطر موج سوم با شدت زیاد وجود دارد»، «‏یکی دیگه از کادر درمان پر پر شد و همه هیچ، همه نگاه... نمی‌دونم به چه زبونی بگم رعایت کنید»، «‏یه کم به فکر کادر درمان باشین. عمه‌ام دوباره کرونا گرفت»، «‏باز هم خیزش و افزایش بستری‌ها و فوتی‌های ویروس منحوس کرونا شروع شد بعضی‌ها حالا فکر می‌کنن چون باهاشون برخورد نمی شه هر کاری که دلشون خواست انجام بدن. بابا کادر درمان گناه دارن بخدا دریابید این خط‌شکنان سلامت رو»، «‏خیز کرونا در قم، تهران و استان‌های مرکزی و شمالی زنگ خطر برای ورود کشور به پیک سوم است. پیکی که در پاییز نه تنها با ترس و تعطیلی‌های اسفند همراه نیست که آنفلوانزا ،مدارس حضوری و خستگی کادر درمان را هم در کنار خود می‌بیند. تلفات ما در پیک پاییز وحشتناک خواهد بود.»، «‏فقط در یکی از بیمارستان‌های اصفهان دیروز ۴ نفر بر اثر ‎کرونا فوت شدن که یکیشون جوانی ۳۲ساله بوده.»

اختلاس چیست؟

در برنامه «بدون توقف» شبکه سوم سیما بحثی درباره اختلاس شکل گرفت که بازتاب زیادی پیدا کرد. علی غلامی کارشناس برنامه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه اگر دزدی حرام است چرا اکنون در کشور اختلاس زیاد انجام می‌شود، گفت: «اختلاس اصلاً دزدی نیست.»
کاربران با انتشار فیلم این صحبت‌ها به این اظهارنظر اعتراض کردند و از اثرات مخرب اختلاس‌ها بر اقتصاد کشور نوشتند. البته مباحث حقوقی و قضایی هم درباره حکم اختلاس و دزدی شکل گرفت و کاربرانی به این مسأله پرداختند که منظور غلامی حکم قضایی اختلاس بوده است: «خدا را شکر معنی اختلاس هم فهمیدیم و اختلاس نه تنها دزدی نیست بلکه کار خیری هم هست»، «‌‏اگر ‎اختلاس دزدی نیست؛ چرا فاضل خداد رو اعدام کردن؟»، «‌‎تعریف اختلاس؛ سرقت در حقوق متفاوته...این مغالطه اشتراک لفظی است؛ مثل اینکه بگوییم، در باز است، باز پرنده است؛ در پرنده است. اینجا می‌گوییم، اختلاس دزدی نیست، دزدی کار بدی است، اختلاس کار بدی نیست.دزدی اولی در اینجا معنای خاص سرقت در قانون است، دومی معنای عمومی آن.»، «‌‎اخلاق حکم می کرد فیلم کامل رو بزارید. خب واقعاً هم اختلاس حکم دزدی رو نداره خودش حکم جدا داره. ‌‎قانونی اختلاس نوع خاصی از خیانت در امانت است که مأموران دولتی از طریق تصاحب وجوه و اموالی که بر حسب وظیفه به آنها سپرده شده است، مرتکب می‌شوند.»، «‌‎خب راست می‌گه اختلاس با دزدی (اونی که مستحق قطع ید باشه) فرق می‌کنه. مجازاتش هم فرق می‌کنه»، «‏من یه سرچ کوچولو کردم ،متوجه شدم از نظر حقوقی تعریف «اختلاس» با «دزدی» فرق داره. فکر نمی‌کنم منظور ایشون از اینکه گفته اختلاس، دزدی نیست، اینه که اختلاس کار بی عیبیه! منظور همون تفاوت معنی حقوقی این دو واژه است.»، «‌‎خب اختلاس فقط شامل اموال منقول وابسته به دولت و حکومت میشه که خب یعنی این مدل دزدی اسمش اختلاسه. حالا اینکه این میگه دزدی نیست یعنی چی؟»، «‏اختلاس دزدی نیست؟ پس چیه؟ بعضی‌ها هم به نزول دادن میگن وام»، «‏نمردیم و فهمیدیم اختلاس دزدی نیست»، «‌‌‎اختلاس همون دزدیه در شکل مدرن.»





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7446/20/554893/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها