«سوگا»، کشاورز زاده‌ای که نخست وزیر ژاپن شد




بنفشه غلامی/ «یوشیهیده سوگا»، مرد در سایه سرزمین آفتاب تابان، روز گذشته دو روز پس از به دست گرفتن رهبری حزب لیبرال دموکرات ژاپن، با رأی اعتماد پارلمان این کشور، به طور رسمی سمت نخست وزیری کشورش را به دست گرفت. به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، همان طور که انتظار می‌رفت بیش از دو سوم نمایندگان پارلمان ژاپن موافقت کردند، «یوشیهیده سوگا» به مدت یک سال جانشین «آبه شینزو» شود که به‌دلیل بیماری استعفا کرد. اگر «سوگا» یک سال موفقیت آمیز داشته باشد، می‌تواند امیدوار باشد در انتخابات پارلمانی 2021، حزبش برنده انتخابات شده و او دیگر بار در سمتش ابقا شود. اما واقعیت آن است که «سوگا» برای رسیدن به چنین نقطه‎ای راهی دشوار در پیش دارد، زیرا اقتصاد ژاپن نیز همچون بسیاری از کشورهای جهان زخم خورده کرونا است و به عنوان سومین اقتصاد بزرگ جهان، رشد اقتصادی‌اش در سه ماهه دوم سال میلادی 2020 تا رکورد 27.8 درصد کاهش یافته است.
اولویت‌های «سوگا»
با این حال نخست وزیر جدید ژاپن برای رسیدن به موفقیت باید اولویت‌های خود را از همین الان مشخص کند. در این بین مبارزه با کرونا اولین اولویت خواهد بود. البته به نظر می‌رسد «سوگا» که دست راست «شینزو» بوده است، در این مورد تفاوت چندانی با نخست وزیر مستعفی نداشته باشد و در این راه ادامه دهنده سیاست سه گانه پول پاشی، کاهش هزینه‌های دولتی و اصلاحات ساختاری باشد. با این حال ممکن است با کمک به بافت روستایی کشورش از طریق اصلاحات در سیاست‌های کشاورزی و گردشگری، با وجود حفظ کابینه قبلی، کارنامه‌ای موفق تر از «آبه» داشته باشد.
مسأله مهم دیگری که «سوگا» با آن مواجه خواهد بود، مبارزه با بوروکراسی در کشورش است. با این حال همان طور که «کیواکی آبوراکی» مدیر عامل پژوهشکده استراتژیک «باورگروپ» به «الجزیره» گفته است، «سوگا» سرمایه بزرگی در دست دارد. او آنقدر در سمت‌های مختلف در ژاپن بوده است که همه چیز را درباره مشکلات کشورش و اینکه دولت‌ها چگونه کار می‌کنند، بداند و از این دانش استفاده کند تا به موفقیت برسد.
اقتصاد هم از اولویت‌های نخست وزیر جدید ژاپن خواهد بود. همان طور که «مایکل اوسلین»، محقق برجسته دانشگاه استنفورد به «فارن پالیسی» گفته است: «هیچ سیاستمداری به‌خاطر سیاست خارجی در انتخابات پیروز نمی‌شود. بنابراین سوگا نیز راهی ندارد جز تمرکز بر اقتصاد.» با این حال او مجبور خواهد بود به سیاست خارجی هم اهمیت بدهد. البته به نظر نمی‌رسد او در این زمینه تفاوت چندانی با «آبه» داشته باشد.
برآمده از دل روستاهای ژاپن
برخلاف «آبه» که از خانواده ای ممتاز به نخست وزیری رسید و پدربزرگش نیز زمانی همین سمت را داشته است، «سوگا» از یک خانواده ساده وارد کاخ نخست وزیری «آفتاب تابان» شد. به نوشته روزنامه امریکایی «نیویورک تایمز»، پدر «یوشیهیده سوگا» کشاورز بود و یک مزرعه توت فرنگی داشت. او دو خواهر بزرگ‌تر و یک برادر کوچک تر از خود دارد. «هیروشی کاوایی»، یکی از همکلاسی‌های او در دبیرستان که راهنمای تور در «یوزاوا» زادگاه «سوگا» است، در توصیف همکلاسی قدیمی خود می‌گوید: «او آنقدر ساکت بود که هیچ کس به او توجه نمی  کرد. اما به نظر می‌رسد ضرب المثل‌هایی مثل استعدادهای بزرگ دیر خود را نشان می‌دهند و شاهین عاقل پنهان می‌شود، گویای استعدادهای یوشیهیده باشد.»
«ایسائو موری»، نویسنده زندگینامه «یوشیهیده سوگا»، در کتاب خود نوشته است که پدر «سوگا» علاقه مند بود، پسرش راه او را در مزرعه داری ادامه دهد. اما خود او علاقه ای به این کار نداشت. بنابراین ابتدا در یک شرکت تولید کارتن‌های مقوایی مشغول به کار شد. بعد در بازار ماهی فروشان راننده کامیون شد و چند شغل عجیب دیگر را آزمود و در نهایت جای خود را در دانشگاه دید. پس به ادامه تحصیل پرداخت. او در این زمان بود که فهمید می‌خواهد وارد سیاست شود، اما چون ارتباطات خانوادگی و رفاقتی لازم برای این کار را نداشت، از یک بنگاه کاریابی خواست تا برای او شغلی نزد یک نماینده پارلمانی پیدا کنند. همین هم شد و او سال 1975 در خدمت نماینده شهر یوکوهاما در پارلمان قرار گرفت و برای او کارهایی مثل خرید سیگار و ... انجام داد. او 12 سال بعد در سال 1987 توانست نامزد شورای شهر یوکوهاما شود و خیلی زود به عنوان «سایه آقای شهردار» شناخته شود. او 9 سال بعد، یعنی سال 1996 به عنوان نماینده وارد پارلمان ژاپن شد و سال 2006 وقتی «آبه شینزو » برای اولین بار به نخست وزیری رسید، وزیر کابینه او شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7446/4/554865/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها