اخبــــــار




رئیسی در جمع فرماندهان نیروی انتظامی تأکید کرد
پرهیز از هر اقدامی که مردم را نگران می‌کند

رئیس قوه قضائیه با اشاره به نقش تعیین‌کننده تحقیقات و بررسی‌های پلیس در پیشبرد پرونده‌های قضایی، گفت: تحقیقات میدانی و بررسی‌های مقدماتی در نیروی انتظامی پیرامون پرونده‌ها در جهت کاهش اطاله دادرسی‌ها و اتقان آرای قضایی بسیار تأثیرگذار است.
به گزارش میزان، سید ابراهیم رئیسی در سخنانی در گردهمایی سراسری فرماندهان، رؤسا و معاونان ناجا گفت: رمز اساسی برای اثر بخشی نیروی انتظامی آن است که در درون این سازمان عظیم نظم به‌عنوان عنصر محوری در همه امور نقش‌آفرین باشد. تجلی نظم در نیروی انتظامی برنامه‌ریزی‌های دقیق و مدبرانه، به کارگیری سامانه‌های فناورانه، اتخاذ تصمیمات متناسب و انجام فرماندهی و عملیات دقیق و به‌موقع است. وی آسیب شناسی در مجموعه نیروی انتظامی را یکی از جلوه‌های نظم در این نیرو دانست و گفت: در امر آسیب‌شناسی باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که اتخاذ کدام روش‌ها و رویکرد‌ها به احقاق‌حق و تسهیل امور مردم و حفظ امنیت جامعه و برخورد با ناهنجاری‌ها منجر می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه باید از هر اقدامی که مردم را دچار نگرانی و دغدغه می‌کند، پرهیز شود، گفت: چه در امور قضایی و چه در امور انتظامی و چه در سازمان‌های دولتی باید در جهت امیدوار کردن مردم تلاش شود. در همین راستا ضرورت دارد مشکلات و کاستی‌های موجود در یک دستگاه در سلسله‌ مراتب و سازمان اداری مرتفع شود و از منتقل کردن این مشکلات و کاستی‌ها به مردم پرهیز شود.
آیت‌الله رئیسی در ادامه «مهربانی»، «اقتدار» و «تدبیر» را سه نکته محوری در ارتباط با نیروی انتظامی دانست و گفت: نیروی انتظامی باید ملجأ و پناهگاه مردم و افراد مورد ظلم واقع شده باشد و به مانند عدلیه به‌مثابه پدری مهربان برای مردم و مظلومان عمل کند. وی اقتدار نیروی انتظامی را امری بسیار مهم دانست و گفت: اقتدار و قاطعیت پلیس یعنی به‌صورت قانونمند و با قدرت عمل کردن؛ بنابراین اقتدار و قاطعیت به معنای تجاوز به حقوق مردم نیست؛ آنچه در پلیس امریکا و اروپا امروز مشاهده می‌شود، تجاوز به حقوق مردم و سلب آزادی و حیات آنهاست. رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به اهمیت افزایش نظارت‌ها بر تحت‌نظرگاه‌ها و بازداشتگاه‌های موجود در کلانتری‌ها گفت: لاجرم در فرآیند رسیدگی به یک موضوع باید افرادی در مراحل تحقیقات مقدماتی در کلانتری‌ها نگهداری شوند؛ در همین راستا افزایش نظارت‌ها بر تحت‌نظرگاه‌ها و بازداشتگاه‌های موجود در کلانتری‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.
رئیس قوه قضائیه در ادامه خطاب به فرماندهان ناجا تأکید کرد: مطلقاً نباید اجازه دهیم هیچ نقطه‌ای از کشور - اعم از شهر یا روستا، نقاط مرزی یا داخلی- برای افراد متخلف و مجرم و معتادان متجاهر و توزیع کنندگان جزئی و کلی مواد مخدر، امن باشد.

توضیحات دادگستری فارس درباره  پرونده نوید افکاری

روابط عمومی دادگستری استان فارس در پاسخ به شبهات مطرح شده در مورد پرونده نوید افکاری، متهم به قتل کارمند سازمان آب منطقه‌ای شیراز که روز شنبه این هفته قصاص شد، اطلاعیه‌ای صادر کرد.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است:شبهه‌ بروز خطای فاحش در تمامی مراحل {رسیدگی} از بازجویی و دادرسی گرفته تا صدور حکم و بررسی مجدد پرونده در دیوان عالی کشور امری نزدیک به محال بوده و ارائه پیشنهاد بررسی پرونده از ناحیه «هیأت حقوقی بی طرف» پیشنهادی غیرحقوقی است که در هیچ نظام قانونی و حقوقی جایگاهی ندارد.
در  این اطلاعیه با اشاره به گزارش پزشکی قانونی مبنی بر مشاهده نشدن هیچ آثاری دال بر آزار جسمی (شکنجه) نظیر سوختگی، اسکار جراحت و شکستگی استخوان و ... آمده: براساس قانون قاضی اجرای احکام پیش از اجرای حکم باید موضوع را به محکوم اطلاع دهد تا وی اگر می خواهد کسی را ببیند یا با فردی تماس بگیرد اعلام کند که این مهم از سوی قاضی اجرای احکام صورت پذیرفته است. به مرحوم افکاری اعلام می‌شود قبل از اجرای حکم خواستار ملاقات حضوری است یا تماس تلفنی که وی اعلام می‌کند صرفاً تقاضای تماس تلفنی با خانواده را دارد و برای این موضوع شماره موبایلی را اعلام و با خانواده خود صحبت می‌کند.
اتفاق مورد اشاره صورتجلسه شده و مرحوم افکاری نیز آن را امضا کرده و اثر انگشت زده است. ضمن آنکه علاوه بر آقای افکاری شش نفر از مقام‌های زندان نیز پای صورتجلسه را امضا کرده‌اند و تمامی مراحل قانونی قبل از اجرای حکم به صورت دقیق و با نظارت ویژه قاضی اجرای احکام به مرحله اجرا در آمده است. در پایان آمده است: درخصوص این پرونده خانواده مرحوم افکاری و وکلای وی بیش از دو سال فرصت داشتند تا از خانواده مرحوم ترکمان رضایت بگیرند که متأسفانه این اتفاق صورت نگرفته است و براساس اصرار خانواده مقتول حکم قصاص طبق ضوابط و تکالیف قانونی اجرایی شده است، قصاص یک حق برای خانواده مقتول است و دستگاه قضایی نمی‌تواند از اجرای این حق جلوگیری نماید.

ولایتی در نشست فوق‌العاده مجمع جهانی بیداری اسلامی:
امارات و بحرین هزینه اقدام خود را خواهند داد

علی اکبر ولایتی، دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در سیزدهمین نشست فوق‌العاده مجمع جهانی بیداری اسلامی که از طریق ارتباط تصویری و با مشارکت صاحب نظران حدود ۵۰ کشور اسلامی برگزار شد، اقدام خیانت بار امارات و بحرین در سازش با رژیم صهیونیستی را بنای خانه بر روی آب توصیف کرد و تأکید کرد که آنان هزینه این اقدام خفت‌بار را پرداخت می‌کنند. او در این نشست مجازی که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، راهبردها  و طرح‌های خباثت آمیز نظام سلطه در منطقه غرب آسیا را برای مقابله با ارزش‌ها و آرمان‌های اسلام ناب دانست و تصریح کرد: پس از شکست اعراب در جنگ شش روزه از اسرائیل غاصب، ده‌ها مذاکره و  نشست سازش بین اعراب و رژیم صهیونیستی با بازیگردانی ایالات متحده روی داده است، و در طول همه مذاکرات نه تنها دستاوردی برای مردم مظلوم فلسطین نداشته بلکه نتیجه عکس داشته و موجب زیاده خواهی، ادامه شهرک سازی، اخذ امتیازات بیشتر و نهایتاً گسترش دامنه زیاده خواهی‌های خود از فلسطین به تمامی کشورهای عربی است.
ولایتی افزود: عادی‌سازی روابط  برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، نقشه مشترک امریکا و اسرائیل برای نابودی مسأله فلسطین و تسلط بر ثروت و منابع حیاتی کشورهای عربی است.
دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی این طرح شوم را پیش زمینه اجرای کامل طرح معامله قرن و نمایشی تبلیغاتی توصیف و تصریح کرد: برخی دول وابسته حاشیه خلیج فارس به جای تکیه به وعده‌های الهی، وحدت کلمه، اراده‌های مردمی و ظرفیت‌های بی‌بدیل جهان اسلام امید پوچ بر هیچ بسته اند و خانه ای بر روی آب بنا کرده‌اند، به گونه‌ای که هم هزینه و هم پیامدهای این سازش و عادی سازی خفت بار را باید از سرمایه‌‌های ملی و معنوی کشورهایشان پرداخت کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7446/2/554858/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها