هشدار وزیر ارتباطات نسبت به کلاهبرداری با نام «شبکه شاد»



وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره اپلیکیشن شاد گفت: سیم کارتی تحت عنوان سیم کارت شاد وجود ندارد و تماس برای فروش یا پشتیبانی این سیم کارت صرفاً کلاهبرداری است.
به گزارش ایرنا، محمدجواد آذری جهرمی افزود: از آنجایی که هدف ما این است که دانش‌آموز یا دانشجویی برای هزینه‌های شبکه از تحصیل جا نماند، پس شبکه شاد به‌صورت رایگان در اختیار دانش‌آموزان و معلمان قرار گرفت. جهرمی با تأکید بر این که سیم کارتی تحت عنوان سیم کارت شاد وجود ندارد، خاطرنشان کرد: مردم به کلاهبرداری‌های این حوزه توجه نکنند، تماس‌هایی که از سرشماره ۹۰۹ برای سیم کارت شاد گرفته می‌شود صرفاً کلاهبرداری است و نباید به آن توجه کرد؛ به خانواده‌ها توصیه می‌کنم به تماس‌هایی که درباره فروش سیم کارت شاد است پاسخ ندهند. وی افزود: اپراتور اول تا چند روز آینده یک مرکز تماس برای برنامه شاد راه‌اندازی خواهد کرد.
وزیر ارتباطات با اشاره به این که سیم کارت‌های مخصوص کودک توسط اپراتورهای اول و دوم ارائه می‌شود و سیم کارت «شاد» وجود ندارد، گفت: سیم کارت کودک یک لیست سفید دارد که تمام سایت‌ها روی آن باز نیستند و صرفاً سایت‌های مناسب روی آن باز می‌شوند؛ از سال ۹۶ این امکان فراهم بوده و اکنون به علت آموزش مجازی، استقبال از آن بیشتر شده است که همین مسأله، نیاز به ارتقای سیستم‌های زیرساخت آن را چند برابر کرده است. وزیر ارتباطات تصریح کرد: اکنون بسته اینترنت هدیه برای ۷۰۰ هزار معلم در نظر گرفته شده است و برای بسته رایگان استادان و دانشجویان نیز هفته بعد با وزیر علوم جلسه داریم تا بسته‌های آموزشی را برای دانشجویان نیز در نظر بگیریم. جهرمی اضافه کرد: تا سه‌شنبه هفته آینده سایت ثبت‌نام برای دریافت بسته اینترنت آموزشی راه‌اندازی خواهد شد تا بعد از ثبت‌نام بتوانند بسته‌ها را دریافت کنند.
وی ادامه داد: از ابتدای فروردین امسال سه هزار و 500 روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند و این امکان فراهم شده که مردم مناطق روستایی نیز بتوانند از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنند. وزیر ارتباطات در پاسخ به سؤالی درباره ممنوعیت استفاده از پیام رسان‌های خارجی برای آموزش مجازی نیز گفت: ممنوعیت استفاده از این پیام‌رسان‌ها از سوی مرکز ملی فضای مجازی به شکل رسمی اعلام شده است، اما بالاخره به‌صورت غیررسمی در برخی مدارس استفاده می‌شود که هزینه استفاده از این بستر را باید خودشان متقبل شوند. وی درباره شبکه ملی اطلاعات نیز گفت: طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات یک بار در سال ۹۱ در دولت نهم از طریق وزارت ارتباطات وقت به دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی ارسال می‌شود، بعد از آن یک بار در دولت یازدهم و دو مرتبه در دولت دوازدهم ارسال شده است. جهرمی گفت: بین وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی همیشه درباره سند معماری بحث و اختلاف نظر جدی وجود داشته است اما در این دوره و با هماهنگی خوبی که با مرکز ملی فضای مجازی داشتیم توانستیم به یک محور مشترک برسیم. اکنون ابعاد و محورها و شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات مشخص شده است. وزیر ارتباطات اشاره کرد: در کشور وقتی یک قتل هم رخ می‌دهد می‌گویند به‌دلیل سامان نگرفتن شبکه ملی اطلاعات است چون این قتل به واسطه استفاده از یک پیام رسان رخ داده است. پیام رسان داخلی هم باشد این قتل رخ می‌دهد؛ راه حل تمام مشکلات فضای مجازی صرفاً شبکه ملی اطلاعات نیست. شبکه ملی اطلاعات، زیرساخت فضای مجازی است، برخی از انتظارات خیلی فراتر از تکالیفی است که برای شبکه ملی اطلاعات تعریف شده است. جهرمی ادامه داد: دستوری که رهبر معظم انقلاب سال گذشته در این باره دادند، فرمودند ظرف دو هفته برنامه را ارائه بدهیم اما تدوین برنامه بیش از سه هفته زمان برد و سند را نهایی و ارائه کردیم؛نزدیک به سه ماه مرکز ملی آن را بررسی کرد و طی سه ماه  درشورای عالی فضای مجازی بحث شد و سرانجام سند معماری نهایی در جلسه شورای عالی به تصویب رسیده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7446/1/554847/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها