خشم فلسطین از پیمان خیانت


زهره صفاری/ تنها ساعاتی پس از امضای توافق عادی سازی روابط اسرائیل با امارات و بحرین در باغ ضلع جنوبی کاخ سفید، نخستین نشانه‌های خیانت اخیر اعراب به فلسطین، با موشک باران بامدادی جنگنده‌های صهیونیستی در نوار غزه، خواب ناآرام ساکنان منطقه را به کابوسی وهم انگیز تبدیل کرد.
گروه‌های فلسطینی که پس از سکوت معنادار متحدان عرب‌شان در برابر مشروعیت بخشی به اشغالگران رژیم صهیونیستی، علم یکپارچگی بالا برده‌اند، در حالی که در فراخوانی همه جانبه ساکنان غزه و کرانه باختری را به تظاهراتی گسترده دعوت کرده بودند، همزمان با امضای توافق صلح، نخستین اخطارشان را با پرتاب دو موشک به شهرک‌های ساحلی اسرائیل اعلام کردند تا موضع سخت خود را برای دشمن و همپیمانانش روشن کنند. به گزارش شبکه خبری «المنار»، رژیم صهیونیسیتی که در چند هفته گذشته توافق با اعراب را مقدمه صلح خاورمیانه عنوان کرده بود، برخلاف شعارهایش در اولین ساعات توافق، 10 نقطه از مواضع گروه مقاومت حماس و اراضی کشاورزی در شرق غزه را به بهانه پاسخی به پرتاب موشک فلسطینی‌ها زیر آتش بمب‌های ویرانگر گرفت. اما یگان قدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین نیز این حملات را بی پاسخ نگذاشت و با پرتاب 13 راکت، شهرک‌نشینان را مجبور به رفتن به پناهگاه‌ها کرد. بنابر اعلام شبکه فلسطینی «وفا»، در تجاوز جنگنده‌های اسرائیل بخش‌های شمالی، مرکز و جنوب نوار غزه خساراتی دیدند اما این حملات تلفاتی نداشت. «حماس» پس از این حملات با انتشار بیانیه‌ای به اسرائیل هشدار داد: «رژیم صهیونیستی تاوان تجاوزگری به منافع مردم و مقاومت را با پاسخی مستقیم خواهد داد.»
اعتراض یکپارچه سرزمین‌های فلسطینی
فلسطینی‌ها که سال‌ها در برابر اشغالگری و زیاده خواهی سران اسرائیل برای تصاحب اراضی قانونی شان رنج‌های بسیاری کشیده‌اند در حالی که قرارداد صلح دو کشور عربی خلیج فارس و اسرائیل را خیانتی به منافع خود می‌دانند، همزمان با امضای رسمی این قرارداد ننگین به خیابان‌های فلسطین سرازیر شدند. به گزارش «الجزیره»، تظاهرکنندگان با در دست داشتن پرچم‌های فلسطین و با ماسک‌های آبی بر صورت‌شان در خیابان‌های اصلی شهرهای کرانه باختری و غزه احقاق حقوق از دست رفته‌شان را فریاد می‌زدند.
در رام‌الله، مقر حکومت خودگردان فلسطین نیز صدها نفر تجمع کرده و تصاویر سران توافق صلح امریکا را آتش زدند. همزمان «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با اشاره به خواست مردم کشورش برای استقلال حاکمیت ارضی فلسطین براساس مرزبندی‌های پیش از جنگ 1967، در بیانیه‌ای سرسختانه اعلام کرد: «تا زمانی که امریکا و اسرائیل حقوق مردم ما را به رسمیت نشناسند هیچ توافق صلحی انجام نخواهد شد. چراکه صلح، امنیت و ثبات تا پایان اشغالگری اسرائیل هرگز به دست نمی‌آید.» در واقع «محمود عباس» خواسته‌ای را تکرار کرد که بنای توافق صلح اعراب پیش از سازش با اسرائیل بود: «هشدار می‌دهیم که نادیده گرفته شدن منافع فلسطین و رهبران آن بدون شک تبعات خطرناکی خواهد داشت.»
الحاق کرانه باختری در دستور کار اسرائیل
آنچه از روزهای نخست اعلان توافق صلح امارات و اسرائیل برای مشروعیت بخشی به آن از سوی سران این کشور عربی تأکید می‌شد، توقف طرح الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی صهیونیست‌ها بود. اما ساعاتی پس از آنکه توافق عادی سازی در کاخ سفید امضا شد، «القدس العربی» به نقل از مقامات اسرائیلی از اجرای این طرح تجاوزکارانه پس از انتخابات ریاست جمهوری امریکا خبر داد.
در ضیافت ظهر سه‌شنبه کاخ سفید، توافقات به زبان عبری، انگلیسی و عربی به امضای نمایندگان امریکا، اسرائیل، بحرین و امارات رسید. توافقی که برخلاف شعارهای امارات و بحرین در میان بندهای قراردادهای امنیتی، اقتصادی، گردشگری و ... آن، هیچ نشانی از منافع فلسطین دیده نمی شد. به باور کارشناسان نکته ای که پس از امضای این توافق عادی سازی برای امریکا و اسرائیل حائز اهمیت است، حفظ و بقای سیاسی «نتانیاهو»یی است که پرونده فساد و ناکارآمدی‌اش در مدیریت بحران کرونا انتقادات زیادی را به سوی او سرازیر کرده است. در این شرایط بدون شک نخست وزیر رژیم صهیونیستی راهی جز تطمیع خواسته صهیونیست‌های افراطی برای الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی نخواهد داشت. اما در این راه سخت نیز ضرورت حمایت امریکا برایش اجتناب ناپذیر بوده و به همین دلیل این طرح را تا پس از انتخابات 2020 ریاست جمهوری امریکا عقب انداخته است. «یاریو لوین»، رئیس کنست در این باره گفت: «بحث الحاق سرجای خود باقی است و در زمان مناسب اجرا می‌شود. تنها تفاوتی که با گذشته وجود دارد این است که احتمالاً این طرح به صورت مرحله‌ای انجام خواهد شد.»
در این شرایط «یوسی بیلین»، وزیر خارجه سابق اسرائیل و طراح توافق اسلو به فلسطینی‌ها توصیه کرد تا از فرصت عادی سازی روابط با اسرائیل استفاده کرده تا صلح‌شان را تضمین کنند. این در حالی است که «سامی ابوظهری»، یکی از رهبران حماس، اقدام بحرین و امارات را توافق با دشمنان عنوان کرده که خیانت به قدس و فلسطین است و اعتراضات سنگین گروه‌های فلسطینی را در پی خواهد داشت.
به نوشته «المنار»، جنبش جهاد اسلامی نیز اعلام کرد: «وقتی کشورهایی خواهان نقض حقوق مردمان فلسطین هستند، بیشترین حق ما مقاومت در برابر بی عدالتی و تجاوزگری‌هایی است که بر ما آوار شده است.»
رجزخوانی ترامپ برای فلسطین
«دونالد ترامپ» زحمت میزبانی بیش از 700 میهمان خارجی آن هم در بحران کرونا را در حالی برای ضیافت عادی سازی روابط اسرائیل با امارات و بحرین را پذیرفته بود که هدفی جز کسب مقبولیت و پیشتازی از رقیب دموکراتش در کمتر از 50 روز تا انتخابات نداشت و با چراغ سبز «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان به این توافقنامه‌ها  به نظر می‌رسد تاحدودی به هدفش نیز نزدیک شده است. اما از سویی گمانه زنی‌ها درباره نامزدی او برای کسب جایزه نوبل صلح در حالی بر سر زبان‌ها افتاده که او حتی به زبان نیز حقوق مردم فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسد و در سخنرانی ضیافت نیز اشاره‌ای به آنها نداشت. رئیس جمهوری امریکا پیش از ضیافتی که خبری از ماسک و فاصله اجتماعی در آن نبود، در پیامی آشکار به فلسطینی‌ها گفت: «مردم خاورمیانه بیش از این نباید به بهانه تنفر از اسرائیل قربانی افراطی‌گری و تروریسم شوند. امیدوارم کشورهای عرب بیشتری به این مسیر بیایند. در این شرایط فلسطین نیز مجبور است یا توافق با اسرائیل را انتخاب کند یا به انزوا برود.» در همین حال «عمار حجازی»، معاون وزیر خارجه فلسطین در روابط خارجی گفت: «این توافق تاج ژاندارمی منطقه را بر سر اسرائیل می‌گذارد و مسیر ورود تسلیحات امریکا به منطقه را هموار خواهد کرد و هیچ نتیجه دیگری نخواهد داشت.»
با تمام اینها وزیر خارجه امارات همچنان ژست حمایتی خود از فلسطین را حفظ کرد و در سخنرانی‌اش تعویق طرح الحاق را به سود فلسطینی‌ها دانست و از نتانیاهو برای پذیرش این موضوع قدردانی کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7446/1/554840/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها