روحانی در پاسخ به جوسازی‌های امریکا مبنی بر اجرای مکانیسم ماشه:

مکانیسمی شروع نشده که به نتیجه برسد


گروه سیاسی/  رئیس جمهوری در واکنش به جو سازی‌های امریکایی مبنی بر آغاز و به نتیجه رسیدن مکانیسم ماشه از چند روز دیگر، تأکید کرد که اساساً مکانیسمی شروع نشده که بخواهد به نتیجه برسد.
 وزیر خارجه امریکا روز دوشنبه در گفت‌و‌گویی مدعی شد که ایالات متحده ظرف یک هفته موفق خواهد شد و مکانیسم ماشه فعال می‌شود. دولت امریکا بعد از شکست در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در جلسه شورای امنیت، با تفسیر خود از برجام به سراغ مکانیسم ماشه یا «اسنپ بک» رفته که بر اساس آن همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران به‌صورت خودکار بر خواهد گشت. با این همه 13 کشور عضو شورای امنیت مخالفت خود با این اقدام امریکا را اعلام کرده‌اند چرا که از نظر آنها کاخ سفید از برجام خارج شده و لذا حقی برای استفاده از سازوکارهای داخلی برجام  ندارد. حالا اما به نظر می‌رسد آنچنان که رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت اعلام کرد، امریکایی‌ها با مبنا قراردادن تفسیر خود، اوایل هفته آینده اجرایی شدن این مکانیسم و برگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را اعلام کنند. در واکنش به همین تلاش و البته مخالفت‌های جهانی با برنامه امریکاست که روحانی تأکید کرده اساساً مکانیسمی شروع نشده که بخواهد به نتیجه برسد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دیروز در جلسه هیأت دولت، تلاش امریکا را برای فعال کردن مکانیزم ماشه به‌دلیل مخالفت و عدم همراهی دیگر کشورها، شکست خورده و بی‌نتیجه خواند و تأکید کرد: اکنون این امریکای تنهای رسوا، در این ماجرا دنبال این است که روز شنبه و یکشنبه برای خودش شادمانی درست کند و بگوید موفق شدم این مکانیزم را فعال کنم!
روحانی خطاب به مقام های کاخ سفید گفت: شما چطور موفق شدید؟ شما که اصلاً نتوانستید به جز رژیم صهیونیستی و دو کشور کوچک منطقه، کشوری را با خود همراه کنید، چطور صحبت از موفقیت می‌کنید.رئیس‌جمهوری اظهارداشت: بنابراین ملت ما کاملا حواس‌شان جمع باشد روز شنبه و یکشنبه روز پیروزی ملت ایران و روز شکست مفتضحانه امریکاست. باز کانال‌های ضدایرانی خارج از کشور نیایند برای خودشان خبر جعل کنند و بگویند امریکا یک ادعایی کرده و یک ماه هم صبر کرده، بنابراین می‌تواند از این مکانیزم استفاده کند. اصلاً مکانیزمی شروع نشد تا به نتیجه‌ای برسد.روحانی با بیان اینکه مکانیزم ماشه مربوط به اعضای برجام است نه کشوری که نه تنها از آن خارج شده بلکه دیگران را تشویق به خروج از آن کرده و هر کشوری را هم که قطعنامه شورای امنیت را اجرا کرده، تنبیه می‌کند، گفت: اینکه خیلی روشن است چنین آدمی صلاحیت چنین کاری را ندارد. این پروسه معمولاً پروسه یک ماهه است، پایان شهریور این پروسه تمام می‌شود و امریکا خوشبختانه نتوانست این پروسه را آغاز کند.رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه امریکا باید به دنیا بگوید در مکانیزم ماشه شکست خورده است، افزود: این شکست امریکا، از پیروزی‌ها و موفقیت‌های بزرگ تاریخی ایران است.
یکبار دیگر در شرایط مشابه دفاع مقدس قرار گرفته‌ایم
وی در ادامه با ادای احترام به روح بلند شهدای دوران دفاع مقدس و خانواده بزرگ ایثارگران کشور به مناسبت فرا رسیدن سالروز آغاز دفاع مقدس، گفت: ملت ایران یکبار دیگر در شرایط مشابه دفاع مقدس قرار گرفته و با جنگی تمام عیار و ناجوانمردانه در عرصه اقتصادی روبه‌روست.رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امریکایی‌ها به‌دنبال آن بودند تا در ماه‌های خرداد و تیر سال 97 فروپاشی اقتصادی، در ماه مرداد فروپاشی اجتماعی و تا پایان پاییز همان سال کشور را با فروپاشی امنیتی مواجه کنند، افزود: در اثر همین فکر خام و کودکانه حاکم بر کاخ سفید، آنها دنبال این بودند که به تعبیر خودشان در 22 بهمن در ایران حضور یافته و بر اوضاع کشور مسلط شوند.روحانی با اشاره به شکست مفتضحانه امریکایی‌ها در تمدید تحریم تسلیحاتی کشورمان و در ادامه تلاش از پیش شکست خورده برای فعال کردن مکانیسم ماشه، اظهار داشت: امروز همان‌طور که پیروزی ملت ایران در دفاع مقدس را تبریک می‌گویم، پیشاپیش پیروزی بزرگ و تاریخی ملت ایران در به شکست انجامیدن تلاش امریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه را نیز تبریک می‌گویم.
 رشد اقتصادی ایران منفی 25 درصد نیست
رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به حرکت بسیار خوب جاری در کشور در زمینه تولید و رشد اقتصادی، تصریح کرد: رئیس‌جمهوری امریکا چندی قبل مدعی شده بود که رشد اقتصادی ایران منفی 25 درصد است، در حالی که رشد اقتصادی ایران تحت تأثیر تحریم‌های شدید و محدودیت‌های کرونا، به منفی 0.6 درصد رسیده و کاهش شدید نرخ رشد اقتصادی تا 20 و 25 درصد مربوط به امریکا و کشورهای دوست و همپیمان امریکا است.وی با بیان اینکه در سه ماهه اول امسال در زمینه کشاورزی و صنعت از رشد خوب برخوردار بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: امروز کشور در زمینه‌های زیرساختی، گاز، نفت، پتروشیمی، فولاد، آب‌رسانی، برق‌رسانی، سدسازی، راه‌سازی، توسعه خطوط ریلی و مقابله موفق با کرونا، موفقیت‌های بزرگ و عظیمی به دست آورده است.رئیس‌جمهوری با اشاره به گسترش قابل توجه شبکه ارتباطی با سرعت بالا در سراسر کشور، گفت: خوشحالم که توانستیم اینترنت رایگان برای آموزش مجازی دانش‌آموزان و 700 هزار معلم ارائه دهیم و ان‌شاءالله اینترنت آموزشی مورد نیاز دانشجویان هم رایگان خواهد شد.
مشکل گرانی کالا باید حل شود
روحانی با بیان اینکه متأسفانه با وجود آنکه مشکلات صادرات و واردات به وجود آمده در اثر محدودیت‌های کرونا برطرف شده، اضافه کرد: اما به‌دلیل برخی مسائل و سودجویی‌ها، کالاهایی که بعضاً در کشور مازاد تولید هم دارند، گران به دست مردم می‌رسند که باید این مشکل حل شود.رئیس‌جمهوری با بیان اینکه از ابتدای دولت دوازدهم اصرار داشتم که سیستم توزیع کشور نیاز به یک وزیر و وزارتخانه تخصصی دارد، اظهار داشت: به معاون اول رئیس‌جمهوری مأموریت داده‌ام که توجه بیشتری را صرف مدیریت نظام توزیع در کشور کند تا مردم به خاطر تأمین کالاهایی که به اندازه کافی در کشور تولید یا وارد شده‌اند، تحت فشار قرار نگیرند.
روحانی تصریح کرد: البته راه حل اساسی و اصلی رفع مشکل نظام توزیع، استقرار کامل دولت الکترونیک و پایش دقیق و مستمر کالا از مبدأ تولید تا مقصد نهایی مصرف است تا امکان سودجویی و دلالی در این مسیر از بین برود.رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: اعتراف می‌کنم که مردم برای تأمین کالاهایی که در بازار به اندازه کافی موجود هست، به لحاظ قیمتی در فشار و مضیقه هستند. اگر چه این حق قانونی مجلس است که با وزیر پیشنهادی دولت مخالفت کند، اما انتظار این بود که مجلس نیز با ملاحظه شرایط کشور و منطقه و جهان و جنگ تمام عیار اقتصادی علیه کشورمان به دولت یاری برساند.روحانی همچنین با ارائه آمار و ارقامی در ارتباط با افزایش حقوق و مستمری کارکنان و بازنشستگان گفت: دولت در حد توان خود تلاش کرده به بهبود وضعیت زندگی کسانی که حقوق ثابت دریافت می‌کنند، کمک کند. روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: متأسفانه برخی از کشورهای منطقه که مردم‌شان مسلمان و متدین هستند، حاکمانشان نه دین را می‌فهمند نه دِین را می‌فهمند. لااقل اینها ادعای عربیت می‌کنند. خوب چه شد. عربیت کجا رفت عروبت چه شد. در فلسطین هر روز دارند جنایت بیشتر می‌کنند چطور شما دست دراز کردید به سمت اسرائیل و به او در این منطقه پایگاه بدهید. تمام عواقب وخیمی که پیش بیاید در این منطقه به عهده شماست.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7446/1/554838/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها