سخنگوی سازمان ثبت احوال: نوزادان پدر نامعلوم با حکم دادگاه شناسنامه می‌گیرند




سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: نوزادانی که پدر آنها نامعلوم است، چنانچه دادگاه حکمی در این خصوص صادر کند، شناسنامه آنان با نام خانوادگی مادر صادر می‌شود.
سیف‌الله ابوترابی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: فرآیند صدور شناسنامه برای نوزادان در ایران شامل چهار قسمت است.
وی ادامه داد: نخست پدر و مادر دارای عقد رسمی که برای دریافت گواهی ولادت برای گرفتن شناسنامه نوزاد خود مراجعه می‌کنند و ثبت احوال هم برای این گونه نوزادان شناسنامه صادر می‌کند.
ابوترابی تصریح کرد: دسته دوم شامل پدر و مادرهایی است که دارای عقد شرعی هستند اما عقد ثبتی ندارند، در اینگونه موارد پدر و مادر به اتفاق برای تنظیم سند شناسنامه نوزاد مراجعه می‌کنند.
سخنگوی سازمان ثبت احوال افزود: دسته دیگر فرزندانی هستند که حاصل ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی هستند که قانون این گونه فرزندان نیز تصویب شده و در داخل ایران برای گرفتن شناسنامه این فرزندان به استانداری‌ها و در خارج از کشور به کنسولگری‌های ایران در خارج از کشور مراجعه می‌کنند و طی فرآیند اداری این افراد نیز می‌توانند شناسنامه بگیرند.
ابوترابی تاکید کرد: دسته چهارم فرآیند گرفتن شناسنامه برای نوزادان، شامل فرزندانی است که پدر آنها نامعلوم است در این گونه موارد باید به دادگاه مراجعه شود تا نامعلومی پدر اثبات شود و چنانچه دادگاه حکم صادر کند ثبت احوال هم برای نوزاد به نام خانوادگی مادر شناسنامه صادر می‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7446/5/554826/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها