بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

شلیک پنج گلوله در کاخ مرمر

روزنامه اطلاعات روز شنبه بیست و یکم فروردین 1344 در صفحه شانزده خود اقدام به چاپ خبری مبهم و بدون ذکر محل وقوع حادثه، تحت عنوان «نزاع بین سرباز وظیفه و سرباز پیمانی گارد» کرده و می‌نویسد: «طبق اطلاع امروز صبح در اثر مشاجره بین یک سرباز وظیفه و یک سرباز پیمانی گارد، بین آنها تیراندازی درمی‌گیرد که یکی کشته و دیگری زخمی می‌شود، ضمناً چند نفر از باغبان‌ها و پیشخدمت‌ها که در نزدیکی بودند در اثر این تیراندازی زخمی می‌شوند.»
این روزنامه روز بعد در صفحه نخست خود با تیتر«دیروز در کاخ مرمر حادثه سویی وقوع یافت و سه نفرکشته شدند» پرده از ترور «محمدرضا پهلوی» برمی‌دارد: «بدنبال خبری که دیروز درخصوص نزاع یک سرباز پیمانی با یک سرباز گارد انتشار یافت طبق تحقیقات بعدی جریان حادثه به قرار زیر بوده است. ساعت ۹ صبح روز گذشته هنگامیکه اعلیحضرت همایون شاهنشاه به دفتر کار خود در کاخ مرمر نزول اجلال می‌فرمایند، سرباز وظیفه‌ای با تهدید و تیراندازی به سرسرای کاخ وارد می‌شود و بلافاصله توسط دو نفر از مأموران کشته می‌شود. در این جریان دو مأمور شهید و یک باغبان و یک پیشخدمت زخمی می‌شوند و چون ضارب بقتل رسیده تحقیقات ادامه دارد که روشن گردد آیا ضارب عمداً دست به این عمل زده یا جنون آنی بوده است. بدیهی است مراتب بعداً به اطلاع خواهد رسید.»
«جریان حادثه تیراندازی کاخ مرمر» عنوان سرمقاله روزنامه اطلاعات است که سه روز پس از ماجرا در صفحه دوم روز دوشنبه بیست و سوم فروردین 1344 به شرح رویداد کاخ مرمر می‌پردازد: «...اعلیحضرت همایونی همه روزه در ساعت ۹ صبح از کاخ اختصاصی با اتومبیل تشریف فرمای کاخ مرمر می‌شوند و در دفتر کار خود مشغول رسیدگی به امور مهم و پذیرش شخصیت‌های داخلی و خارجی می‌گردند. ساعت ۹ صبح روز شنبه برحسب معمول با اتومبیل جلوی کاخ مرمر پیاده شدند تا داخل سرسرای عمارت شوند و در دفتر کار خویش مستقر گردند.
اتومبیل بلافاصله از جلوی عمارت دور می‌شود در همین موقع که شاهنشاه روانه در بزرگ ورودی کاخ بودند از فاصله چهل متری کنار عمارت، سرباز وظیفه گارد [رضا شمس‏آبادی] که مسلسل به‌دست داشت... شروع به تیراندازی می‌کند و بسوی در عمارت با عجله حرکت می‌کند، هیچیک از تیرها به هدف نمی‌رسد جز اینکه باغبان کاخ که در گوشه‌ای بوده مجروح می‌شود و اعلیحضرت همایونی وارد سرسرا می‌شوند و به اتاق کار خود تشریف می‌برند ولی سرباز وظیفه گارد با عجله خود را به داخل سرسرا می‌رساند.
صدای اولین شلیک تیرها، یکی از محافظین شاهنشاه را که دورتر ایستاده بود متوجه واقعه می‌سازد و بسوی کاخ می‌دود و در موقعی که سرباز وظیفه در داخل سرسرا مشغول تیراندازی بود و یکی از محافظین شاه را سخت مجروح کرده بود می‌رسد و ضارب را هدف گلوله قرار می‌دهد ولی هنوز ضارب از پای نیفتاده و به شلیک خود ادامه می‌داد که گلوله‌های بعدی محافظین، او را از پای در می‌آورد و به زمین می‌افتد. اما محافظ شاهنشاه نیز در تیراندازی مسلسل ضارب سخت مجروح می‌شود و به زمین می‌افتد و فدایی دیگر به همین کیفیت در خون خود می‌غلتد [استوار دوم آیت‌الله لشگری و استوار دوم محمدعلی بابائیان] و پیشخدمت دیگر [سید حسین حساس- پیشخدمت مخصوص دربار] از ناحیه دست و بازو مجروح می‌شود و به این ترتیب دو تن از خدمتگزاران [کشته] می‌شوند و آن خائن هم معدوم می‌شود. این صحنه شوم و وحشت انگیز با کشته شدن سه نفر و مجروح شدن دو نفر در فاصله چند ثانیه پایان می‌یابد و در همین موقع براثر صدای تیراندازی، مأموران گارد و افسران و اعضای دربار به محل حادثه می‌رسند و مجروحین و مقتولین را به بیمارستان [سینا] می‌فرستند.
دو نفر از سربازان محافظ شاهنشاه در راه بیمارستان فوت می‌کنند ولی ضارب در سر تیرهای دوم و سوم جان می‌دهد. حال دو مجروح دیگر خطرناک نیست. تمام این حادثه در چند ثانیه در سرسرای کاخ مرمر پشت در اتاق دفتر شاهنشاه در حالی که اعلیحضرت همایونی در اتاق خود بوده‌اند تا کار روزانه را آغاز فرمایند روی می‌دهد. هنوز هم معلوم نیست که سرباز وظیفه گارد دچار جنون آنی شده و دیوانه وار بدون هدف این اعمال خائنانه را انجام داده یا دست جنایت پیشه‌ای در این کار وارد بوده و محرکینی در این امر دخالت داشته‌اند....»
روز دوشنبه بیست و سوم فروردین 1344 شاه از ساعت پنج و نیم تا هفت و نیم بعدازظهر با لباس شخصی، بدون اسکورت و با اتومبیل شکاری در خیابان‌های تهران به گردش پرداخت. پرونده این ترور پس از پیگیری شهربانی کل کشور و سازمان اطلاعات و امنیت کشور با دستگیری «پرویز نیکخواه» فعال سیاسی چپ و یکی از رهبران اصلی کنفدراسیون دانشجویان ایرانی خارج از کشور و سیزده نفر دیگر و محاکمه محکومین از روز چهارشنبه 14 مهرماه همان سال در دادگاه عالی شماره یک اداره دادرسی ارتش به بایگانی تاریخ سپرده می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7446/16/554800/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها