دیار نخل و آفتاب و فردایی روشن


کریم همتی
رئیس جمعیت هلال احمر
در میــــانه تمـــــام مشـــــغله‌های کـــاری، سفر به دیار سیستان و بلوچستان، سرزمین نخل و آفتاب حال و هوای دیگری داشت. سرزمینی سرشار از استعدادهای طبیعی و منابع خدادادی با مردمانی نجیب و دوست داشتنی که همواره لایق بهترین‌ها هستند. اجرای طرح نذر آب ۳ که برای سومین سال متوالی از سوی جمعیت هلال احمر ایران با همیاری مردم، خیرین و داوطلبان جمعیت در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان اجرا می‌شود، راهی برای کمک به مناطق محروم و روستاهایی است که به دلیل خشکسالی دچار تنش آبی هستند.
در دیار نخل و آفتاب مناطق روستایی و عشایری شش شهرستان پوشش داده شده و برای هر شهرستان یکی از جمعیت‌های هلال‌احمر استان‌ها به عنوان استان معین انتخاب و کار خدمت‌رسانی را انجام می‌دهند.
جمعیت هلال احمر استان تهران به عنوان استان معین شهرستان خاش، زنجان استان معین شهرستان نیکشهر، قزوین استان معین شهرستان هامون، قم استان معین شهرستان نیکشهر، گلستان استان معین شهرستان نیمروز و مرکزی استان معین شهرستان چابهار تعیین شده‌اند.
سفر به شهرستان خاش و بازدید از روستاهای «سیاه‌پر» و «قادرآباد» به همراه استاندار محترم با همراهی مدیران و دیدار با مردمان رنج‌دیده آن دیار فرصت خوبی برای مشاهده میدانی، گفت‌وگو و شنیدن درددل‌های آنان بود و عملیات توزیع ۵۵۰۰۰ آب معدنی، ۷۰‌تانکر آب، ۱۰۰۰ بسته لوازم‌التحریر و ۱۰۰۰ بسته غذایی که به همت خیرین تهرانی تهیه شده بود آغاز شد.
به موازات این طرح، اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی برای کودکان و دانش‌آموزان، استقرار کلینیک‌های سیار و ارائه خدمات رایگان درمانی، ویزیت رایگان پزشکان عمومی و متخصص، توزیع داروی رایگان، ارائه خدمات روانی و اجتماعی، ارائه آموزش‌های پیشگیری از کرونا، تب سنجی و... هم ارائه شده است.
البته نگاه و رویکرد جمعیت در آینده کمک‌رسانی در راستای فراهم‌سازی زیرساخت و ایجاد بسترها برای آبرسانی پایدار است که تلاش می‌شود با همکاری خیرین و سایر سازمان‌ها بزودی اجرایی شود.
شاید در نگاه اول جبر جغرافیایی، شرایط اقلیمی ناشی از ریزگردها، خشکسالی و دوری از مرکز و... از عوامل مهم توسعه‌نیافتگی این منطقه به حساب بیاید، اما با نگاهی عمیق‌تر به ظرفیت‌های بالای منطقه، می‌توان گفت این استان پتانسیل‌های بالقوه زیادی برای توسعه و آبادانی دارد که نه تنها به رونق منطقه، بلکه به پیشرفت و رونق اقتصادی کشور هم کمک کند.
هم‌مرزی با کشورهای دوست و مسلمان افغانستان و پاکستان که گستره جمعیتی زیادی دارند بستر مناسبی برای گسترش تبادلات اقتصادی و تجاری خصوصاً در حوزه سوخت، برق، مصالح ساختمانی، محصولات کشاورزی، ارائه خدمات پزشکی، توریسم درمانی و... است که می‌تواند منشأ تحولات بزرگی باشد.
البته طی سال‌های اخیر دولت، نیروهای مسلح، قرارگاه‌های سازندگی سپاه، بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان و سایر نهادهای مختلف اقدامات خوبی برای توسعه زیرساخت‌ها و زدودن غبار محرومیت از چهره این منطقه انجام داده‌اند.
همچنین به موازات این اقدامات لازم است پیوست‌های فرهنگی مناسبی هم ایجاد شود، چرا که نخستین گام برای توسعه یک منطقه، بسترسازی فکری و فرهنگی است که در این زمینه همراهی و همیاری مردم می‌تواند بر سرعت تحولات بیفزاید.
 طی دو روزی که در خدمت مردم خونگرم این دیار بودم دیدار و رایزنی‌های خوبی هم با امام جمعه محترم، استاندار، فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق کشور و برخی مدیران استانی داشتم که به لطف خدا عزم و اراده بسیار خوبی در نگاه آنها دیدم که ان‌شاءالله بزودی شاهد تداوم همکاری‌ها و اجرای برنامه‌های خوبی باشیم که در اولین گام ایجاد یک مجموعه دانش‌بنیان جهت تولید داروهای گیاهی و داروهای مورد نیاز مردم توسط سازمان تدارکات پزشکی است که بزودی مقدمات آن فراهم می‌شود.
ضمن سپاس مجدد از مردم میهمان‌نواز و خونگرم دیار تفتان سربلند، امیدوارم در سفر بعدی شاهد تحولات بیشتری در راستای توسعه و خدمت‌رسانی بیشتر به آنها باشیم که شایسته بهترین‌ها هستند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7445/1/554784/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها