زنگنه در مجلس:

در وزارت نفت اتاق تاریک برای داخلی‌ها نداریم

- صادرات نفت و فرآورده کنونی را با دوره پیشین تحریم مقایسه کنید، یک نفر نباید بگوید دست‌شان درد نکند؟ همیشه باید خستگی‌ها بر تن ما بماند؟ - اعلام برنامه های دور زدن تحریم توضیح نقشه عملیات جنگ است

گروه سیاسی/ نمایندگان مجلس دیروز پس از یک ساعت جلسه غیرعلنی که به مسائل داخلی پارلمان اختصاص داشت، میزبان دو وزیر کابینه بودند. اتفاقی که از آغاز بکار مجلس یازدهم بارها با حضور اعضای کابینه و به منظور تعامل بیشتر دو قوه رخ داد، این بار بلیط میهمانی بهارستان را به دست دو وزیر نفت و کار سپرد. البته بیژن زنگنه برای ارائه برنامه‌های وزارت نفت به بهارستان رفته بود و محمد شریعتمداری برای پاسخ به سؤال نمایندگان. در حقیقت یکی میهمان بود و دیگری احضار شده بود. سؤال از وزیر کار اما به پیشنهاد نمایندگان در جلسه غیرعلنی بررسی شد.
بیژن زنگنه گزارش عملکرد وزارتخانه خود را با اشاره به جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن علیه ایران آغاز کرد و گفت که وزارتخانه از هر پیشنهادی برای فروش نفت و عرضه آن در بورس استقبال خواهد کرد.
او با اشاره به اینکه در نفت اتاق تاریک نداریم و اتاق تاریک برای دشمنان است، ‌گفت: اعلام برنامه‌های دور زدن تحریم، توضیح نقشه‌های عملیات در جنگ است.
زنگنه در ارائه گزارش ۸ محوری خود به نمایندگان گفت: افزایش ظرفیت تولید در میادین مشترک نفتی، دوری از خام‌فروشی و توسعه صنعت پتروشیمی، توسعه گازرسانی، افزایش صادرات گاز، حمایت از ساخت داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان، جمع‌آوری گازهای مشعل نفت، مقابله با تحریم‌ها و ریل‌گذاری برای آینده از جمله محورهایی است که وزارت نفت در آن برنامه‌ریزی داشته است. وزیر نفت در ادامه با اشاره به برنامه‌های وزارتخانه برای افزایش ظرفیت تولید در میادین مشترک گفت: اکنون میدان غرب کارون و میدان پارس جنوبی دو میادین مشترکی هستند که وزارتخانه با برنامه‌ریزی، ظرفیت تولید را در آنها افزایش داده است. ما از همسایه‌های خود عقب نیستیم.
وی در ادامه تأکید کرد: تاکنون ۱۵۰ هزار میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شده است. در حوزه نفت قبل از انقلاب نیز کارهایی صورت گرفته بود اما در حوزه پتروشیمی و صنعت گاز هرچه که امروز برخوردار هستند ثمره کار جمهوری اسلامی ایران است. در حوزه گاز، میدان پارس جنوبی در سال ۱۳۸۴ حدود ۱۴۰ میلیون مترمکعب در روز تولید داشته و در سال ۱۳۹۲ این رقم به ۲۸۰ میلیون مترمکعب رسیده است و امروز نیز به ۷۵۰ میلیون مترمکعب در روز دست یافته‌ایم. به عبارت دیگر در طول ۷ سال گذشته ۴۲۰ میلیون مترمکعب در روز ظرفیت تولید پارس جنوبی افزایش داشته است یعنی رقمی معادل ۲.۶ میلیون بشکه نفت. ۱۷ فاز پارس جنوبی در دریا به اتمام رسیده است و تنها بخش خشکی یک پالایشگاه باقی مانده است. میزان تولید بنزین در کشور از ۵۲ میلیون لیتر در روز به ۱۰۷ میلیون لیتر در روز رسیده است. طرح‌های نوسازی و بهسازی پالایشگاه‌ها نیز نظیر پالایشگاه آبادان، بندرعباس و اصفهان در دستور کار قرار دارند.
زنگنه در پایان گفت: نفت، موتور محرک صنعت کشور است، ما منابعی برای حرکت توسعه‌ای کشور نداریم. چهار سند وجود دارد که در تصویب آنها به همکاری مجلس شورای اسلامی نیاز داریم. سند قرارداد سوخت و حمل و نقل کشور تا سال ۱۴۲۰، سند قرارداد مصرف و تولید گاز تا سال ۱۴۲۰، سند تولید نفت تا سال ۱۴۲۰ و سند تولید پتروشیمی‌ها و صنایع پایین‌دستی تا سال ۱۴۲۰ است که ان‌شاءالله با همکاری مجلس گام‌های مؤثری در این حوزه برداشته شود.
 انتقادات و پیشنهادات نمایندگان
به گزارش ایسنا، با پایان یافتن صحبت‌های مقدماتی زنگنه نوبت به نمایندگان رسید. مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی در انتقاد از اقدامات وزارت نفت گفت: در فاز ۱۱ پارس جنوبی هم پیمانکاران ایرانی کنار گذاشته شدند تا توتال فرانسه کار را انجام دهد اما در نهایت ۳۵ میلیارد دلار عدم‌النفع در طول ۷ سال از فاز ۱۱ داریم و در نهایت به همان تصمیم درست اولیه برگشتید و از پیمانکاران ایرانی استفاده کردید اما چرا از ابتدا این کار صورت نگرفت؟ توتال شریک رقیب ما در میدان یعنی قطر بود. اطلاعات کشور ما را جمع کرد و الان به ضرر ما استفاده می‌کند. فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی هم گفت که ابهامات زیادی درباره قراردادهایی همچون کرسنت و توتال وجود دارد. او پیشنهاد داد که وزیر نفت با سایر وزرای قبلی وزارت نفت به دور از گرایش‌های سیاسی‌شان جلساتی در مجلس برگزار کرده و ابهامات را رفع کند. سیدغنی نظری نماینده خلخال هم با طرح این پرسش که چرا بورس انرژی را فعال نکردید؟ گفت: با فعال کردن بورس انرژی، نفت را به بخش خصوصی بفروشید.
حسین حسین زاده نماینده لارستان هم از وزیر نفت خواست که به معیشت پرسنل نفتی توجه کند و کارگران مورد توجه قرار گیرند. علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هم در این جلسه گفت: ما باور داریم که ایران تحریم‌پذیر نیست و می‌توانیم از شرایط فعلی یک فرصت طلایی بسازیم. انتقاد دیگر زاکانی این بود که در حوزه تولید پتروشیمی عمده توان تولید در بخش متانول سرمایه‌ گذاری شده و کمتر به بخش پروپولین توجه داشته‌ایم. احمد مرادی نماینده جاسک هم از زنگنه خواست که به این شهر به عنوان قطب انرژی توجه ویژه‌ای شود و نماینده قوچان هم به کنایه به زنگنه گفت که آیا غیر از پالایشگاه ستاره خلیج فارس که حدود ۹۰ درصد آن قبل از وزارت شما بود کار دیگری هم انجام داده‌اید؟
پیشنهاد وزیر نفت برای تشکیل کارگروه بین دولت و مجلس
پس از اعلام نظرات نمایندگان منتقد، بیژن زنگنه بار دیگر پشت تریبون رفت و درخواست کرد که ترتیبی داده شود تا با محوریت کمیسیون انرژی، کارگروهی بین دولت و مجلس ظرف پنج، ۱۰ یا ۲۰ روز تشکیل شود و زمانی داده شود که این بحث‌ها شنیده و جمع‌بندی شود. زنگنه در جواب پرسش نمایندگان اول از همه پاسخ علیرضا زاکانی را داد. او گفت که در بحث متانول که آقای زاکانی مطرح کردند انتقاد من هم هست، اما عمده مجوزهای آن قبلاً داده شده بود و من امکان لغو آن را نداشتم بلکه تنها گفتم شما را حمایت نمی‌کنم. در همین طرح‌ها متانول می‌تواند به پروپولین تبدیل شود که طیف وسیعی اشتغال و مصنوعات ایجاد می‌کند مثلاً در عسلویه می‌توانیم ۴ تا ۴.۵ میلیون تن متانول را به پروپولین تبدیل کنیم و آنها را با خط لوله تا شیراز بیاوریم و آنجا تبدیل به فرآورده‌های دیگر کنیم و بعد به جاهای دیگر منتقل کنیم. ما این برنامه را نوشته‌ایم. او در پاسخ به یکی دیگر از نمایندگان با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی با راه‌اندازی فاز ۱۱ پارس جنوبی موافقت کرده، گفت: در برنامه ششم پیش‌بینی شده که ۲۰۰ میلیون دلار باید در صنعت نفت خرج شود که ۸۰ میلیون دلار از منابع خارجی و ۱۲۰ میلیون دلار از منابع داخلی است. ما قراردادی با توتال داشتیم زیرا نیاز به تکنولوژی داشتیم. زنگنه با بیان اینکه وزارتخانه در مورد حقوق و دستمزد با مشکلاتی مواجه است، در مورد مسئولیت اجتماعی نفت نیز گفت: ما خودمان این را راه‌  انداختیم و کارهای مهمی کردیم ولی کافی نیست زیرا خودمان مشکل منابع داریم. در مورد صادرات نفت به همسایگان هم که مطرح شد برایش جواب داریم. ما باید با همدلی کار را جلو ببریم. مثلاً ما در مقابل ترکمنستان چه باید کنیم، ما به آنها امتیاز ندادیم حالا باید تنبیه شویم یا تحسین. وزیر نفت با بیان اینکه اصل بر این است که سی‌ان‌جی سوخت اصلی باشد، افزود: برخی نمایندگان برای گازوئیل کشاورزی ابراز نگرانی می‌کنند که ما هم با آنها
هم نظر هستیم. اما ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سوخت هم هست که باید نظر آنها را جلب کنیم. زنگنه در پایان گفت: ششم خرداد سال ۹۴ بنزین با تصویب دولت تک نرخی شد و کسی هم به آن اعتراض نکرد. افزایش مصرف هم ناشی از آن نبوده است.
وی افزود: صادرات نفت و فرآورده کنونی را با دوره پیشین تحریم مقایسه کنید، یک نفر نباید بگوید دست‌شان درد نکند؟ همیشه باید خستگی‌ها بر تن ما بماند؟
با تحریم نمی‌شود از وزارت نفت انتظار پیشبرد برنامه‌ها را داشت
پس از پایان صحبت‌های زنگنه، محمدباقر قالیباف در جمع‌بندی خود درباره برنامه‌های وزارت نفت گفت: با توجه به اقدامات دشمن و تحریم و فشار به کشور نمی‌توان انتظار داشت که طبق برنامه‌ها و هدفگذاری‌ها وزارت نفت کارهایش را پیش ببرد. البته که باید همه در مجلس، دولت و پژوهشگاه‌ها بپذیریم که باید تهدید دشمن را به فرصت تبدیل کرده و رویکردها، هدفگذاری، روش‌های خودمان را با ابزار و تجهیزات فنی به کار گرفته و مبتنی بر داشته‌های درونی حرکت کنیم. مطمئنم این توان در وزارت نفت و بخش صنعت و تکنولوژی وجود دارد؛ کاری سخت و شدنی که گام‌های خوبی هم برای رسیدن به آن برداشته شده، البته در مواردی عقب ماندگی جدی و در مواردی دیگر اقدامات خوبی صورت گرفته است. رئیس مجلس درباره بورس انرژی گفت: باید به این سؤال پاسخ دهیم که چرا بورس انرژی آن طور که مد نظر است، رونق نگرفته است. این همان تغییر رویکردهاست که باید روی دهد. وی با اشاره به حضور وزیر نفت در مجلس و برگزاری جلسات مختلفی با نمایندگان مجلس گفت: اینکه امروز جلسه منطقی و قابل بحث بود دلیل آن این است که وزیر نفت و همکارانش بسیاری از موضوعات مطرح شده از سوی نمایندگان را پذیرفته‌اند. این مسیر ادامه پیدا کند تا وزارت نفت با کمیسیون انرژی و مرکز پژوهش‌ها بحث‌های مطرح شده را نهایی کنند. این کار در دو یا سه هفته پیش رو قابل انجام است. او گفت: مطمئنم می‌توانیم مشکلات را در سال پایانی دولت حل کنیم.

برش
چرا جلسه با وزیر کار غیرعلنی شد؟

تعداد 10 نفر از نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس، خواستار ادامه نشست و بررسی سؤال نمایندگان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت غیرعلنی شدند که با 160 رأی موافق، 42 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 226 نماینده حاضر در صحن مورد موافقت قرار گرفت. عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه به عنوان پیشنهاد دهنده غیرعلنی شدن طرح سؤال از وزیر تعاون گفت: احساس می‌کنم در نشست غیرعلنی به نتیجه مطلوب دست می‌یابیم و خوراکی برای رسانه‌های بیگانه نیز تهیه نمی‌شود.  در واقع عنوان این مسائل به صورت علنی به نفع سؤال کننده است اما به نفع کشور نخواهد بود. علی آذری نماینده قوچان هم در گفت‌وگو با «ایران» از بیان جزئیات جلسه غیرعلنی دیروز با حضور وزیر کار خودداری کرد و تنها به این جمله بسنده کرد که بحث اصلی در این جلسه مشکلات کلی کشور و پیدا کردن راهکارهایی بود تا مردم احساس کنند که مسائل معیشتی‌شان حل می‌شود.  او تأکید کرد که این مجلس دنبال این است که به اوضاع و احوال اقتصادی بهبودی رود و از همین منظور در جهت اصلاح قوانینی همچون توسعه کسب و کار گام برمی‌دارد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7445/1/554759/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها