به نام تاریخ



26 شهریور
روز صد و هشتاد و یکم از سال را هم مانند روزهای گذشته با مرور نام و آثار هنرمندان و چهره‌های ادبی و فرهنگی می‌گذرانیم که در چنین روزی به دنیا آمده یا درگذشته‌اند و با آثارشان ماندگار شده‌اند.
 
تولدها
لورن باکال: بازیگر امریکایی که بهترین ستاره زن قرن بیستم سینمای کلاسیک هالیوود لقب گرفت سال 1924 در چنین روزی به دنیا آمد. لورن باکال در آکادمی هنرهای دراماتیک بازیگری خواند و بازی در تئاتر را آغاز کرد. سال 1944 اولین نقشش را در فیلم «داشتن و نداشتن» بازی کرد و پس از آن در فیلم‌های «خواب ابدی»، «گذرگاه تاریک»، «کی لارگو»، «مرز شمال غربی»، «قتل در قطار سریع السیر شرق»، «میزری»، «آینه دو چهره دارد»، «قصر متحرک هاول» و «مندرلی» نقش آفرینی کرد. سال 2009 آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک جایزه افتخاری این آکادمی را به لورن باکال تقدیم کرد. او سال 2014 درگذشت.
میکی رورک: بازیگر و فیلمنامه نویس امریکایی امروز 68 ساله می‌شود. میکی رورک بوکسور مشهور و صاحبنامی بود که از سال 1986 با بازی در فیلم «نه و نیم هفته» وارد سینما شد. چهره خوب او باعث شد سریع به شهرت برسد و در فیلم‌هایی مانند «نیایش برای مرگ»، «شن سفید»، «گلوله»، «بوفالو 66»، «روزی روزگاری در مکزیک»، «دومینو»، «شهر گناه»، «کشتی گیر» و «مرد آهنی» بازی کرد. رورک سال 2005 در فیلم «شهر گناه» درخشید و سه سال بعد برای بازی در فیلم «کشتی گیر» نامزد جایزه اسکار شد و جوایز بفتا و گلدن گلوب را به دست آورد. او که زمانی یکی از خوش چهره‌ترین بازیگران هالیوود بود به‌دلیل حضور در مسابقات بوکس و مشت‌هایی که خورد صورتش از فرم اولیه خارج و مجبور شد جراحی‌های پلاستیک زیادی روی صورتش انجام دهد.
مجید صالحی: بازیگری که بیشتر او را با نقش‌های طنز می‌شناسید امروز 45 ساله می‌شود. مجید صالحی با حضور در مؤسسه بازیگری حمید سمندریان این هنر را یاد گرفت و با بازی در نمایش «دکتر جوشکار» و «آنتیگونه» به‌صورت جدی وارد این حرفه شد. پس از این دو نمایش به تلویزیون رفت و خیلی زود با شخصیت «مجید دلبندم» و حضور در برنامه‌های طنز مانند «سیب خنده» به شهرت رسید. او بازی در سینما را با فیلم «یکی بود یکی نبود» آغاز کرد و پس از آن او را در فیلم‌های «مجردها»، «خوابگاه دختران»، «سوغات فرنگ»، «بعد از ظهر سگی سگی»، «استراحت مطلق»، «شاه کش» و «زیرنظر» دیدیم که بازی اش در «استراحت مطلق» باعث شد برنده تندیس بهترین بازیگر مرد در جشن حافظ شود. ضمن اینکه برای همین نقش نامزد جشن خانه سینما و جشن منتقدان سینمای ایران هم شد. او سریال‌هایی چون «آشتی کنان»، «سه در چهار» و «موج و صخره» را هم کارگردانی کرده است. صالحی در ترانه‌سرایی هم دستی دارد و سال 97 ترانه «مرهم جان» او توسط محسن ابراهیم‌زاده اجرا شد.
    سالروز تولد علی ضیا مجری، فریبا چوپان‌نژاد کارگردان، ادگار اولمر کارگردان اتریشی، سیمین رهنمایی شاعر، امید صباغ نو شاعر، ابراهیم عادل شاعر، فرشید فرهمندنیا شاعر، سمیه قبادی شاعر، امیل اوژیه نویسنده فرانسوی هم امروز است.

درگذشت ها
احمد بیگدلی: نویسنده و یکی از برندگان جایزه کتاب سال در سال 1393 در چنین روزی درگذشت. احمد بیگدلی متولد 1324 بود و پس از آغاز به کار در آموزش و پرورش داستان‌نویسی را به طور جدی آغاز کرد. اولین داستانش سال 1347 در مجله ادبی فردوسی منتشر شد و بعدها در دزفول با نوشتن نمایشنامه با هنرمندانی چون غلامحسین ضیاپور و حمید مهرآرا همکاری کرد. پس از موفقیت اولین نمایشنامه‌اش که به‌صورت تله تئاتر از شبکه سراسری آن زمان پخش شد این کار را با نوشتن نمایشنامه‌های «مهری» و «تا عمق ماسه ها» ادامه داد و سال 1356 با نمایشنامه «دالو» به شهرت رسید. اما بیگدلی همچنان داستان نوشتن را بیشتر دوست داشت و به همین دلیل پس از موفقیت در تئاتر این کار را در کنار نوشتن نقد‌های مرتبط با سینما و تئاتر ادامه داد. مجموعه داستان‌های «شبی بیرون از خانه»، «من ویران شده ام»، «اندکی سایه»، «آوای نهنگ»، «مگر چراغی بسوزد»، «بی تردید سه‌شنبه بود»، «نخستین شب راوی» و «زمانی برای پنهان شدن» از آثار منتشر شده بیگدلی است که برای «اندکی سایه» در سال 1385 برنده جایزه کتاب سال شد.
    واروژان هاخباندیان آهنگساز هم در چنین روزی درگذشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7445/20/554751/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها