علی ربیعی در نشست خبری:

زندگی روزمره مردم دلمشغولی اصلی دولت است




گروه سیاسی/ «زندگی روزمره مردم دلمشغولی و مسأله اصلی دولت است». این پاسخ علی ربیعی به برخی انتقادها نسبت به دولت بود که روز گذشته در نشست خبری سخنگوی دولت مطرح شد. ربیعی البته این پاسخ را منحصر در گفتار نکرد و توضیح داد که دولتمردان برای رفع مشکلات موجود تمام تلاش خود را می‌کنند. به گفته وی البته موفقیت‌آمیز بودن این تلاش‌ها یک مقدمه هم دارد و آن همکاری دو قوه دیگر با قوه مجریه است. ربیعی بر همین اساس با اشاره به نشست سران سه قوه که عصر یکشنبه برگزار شد، گفت که ما این نشست را به فال نیک می‌گیریم و معتقدیم عبور موفق از شرایط دشوار فعلی نیازمند هماهنگی قوا با جامعه و اعتماد بیشتر به همدیگر است. هر سه قوه به شرایط سخت واقف هستند.
به گزارش ایرنا سخنگوی دولت با بیان اینکه ایران تنها کشوری است که هم با موضوع تحریم و هم شیوع ویروس کرونا رو‌به‌رو است، افزود: تعدادی از مسائل مهم نیاز به تصمیماتی دارد که همه این تصمیمات در اختیار قوه مجریه نیست، اختیار کامل دولت در خصوص برخی از تصمیمات در شرایط بحرانی کم است. بنابراین بودن دو قوه در کنار دولت و تفاهم در تصمیمات هم به کوتاه کردن فرآیند تصمیم‌گیری‌ها کمک می‌کند و هم به همکاری در اجرا منجر می‌شود. این نوع همکاری‌ها در شرایط فعلی از ضروریات اجتناب‌ناپذیر این دوره تاریخی است که ملت ایران آن را تجربه می‌کنند.
دولت به دنبال حفظ ثبات و افزایش مقاومت در داخل است
دستیار رئیس‌جمهوری در امور ارتباطات اجتماعی در ادامه درباره افزایش قیمت‌ها و مشخصاً قیمت تخم مرغ و کره و اینکه آیا دولت برای بهبود وضعیت به تحولات خارجی چشم دوخته است، هم توضیح داد: اگر اتفاق بیرونی را به منزله انتظاری برای رابطه یا مسائلی از این قبیل می‌دانید به صراحت اعلام می‌کنم دولت به هیچ‌وجه چنین بنایی ندارد و نه منتظر چنین اتفاقاتی است. برعکس دولت با هزار جان کندن و تحمل زحمت بسیار به دنبال حفظ ثبات و افزایش مقاومت در داخل است. وی با بیان اینکه ما واقعیت تحریم را داریم، گفت: متأسفم که گاهی متن‌هایی حدود ۱۰-۱۵ صفحه درباره اقتصاد ایران می‌خوانم  یا سخنرانی‌هایی را در مورد وضعیت اقتصادی ایران گوش می‌دهم که حتی یک جمله به مسأله تحریم اشاره نمی‌کنند. گویی تحریمی وجود ندارد و گویی این قیمت ارز ناشی از فشار امریکا نیست که دیگر درآمد ۱۲۰ میلیارد دلاری نداشته باشید. سخنگوی دولت گفت: همان‌طور که رهبر انقلاب اسلامی هم به این نکته اشاره کردند و فرمودند اگر در فضای بین‌الملل هر فرصتی ایجاد شود و تصمیم خوب و درستی اتخاذ شود، دولت برای کسب منافع ملی و حمایت از مردم حتماً استفاده هوشمندانه از آن تصمیم خواهد گرفت و در پی ایجاد فرصت‌های خوب در دنیا هم می‌رود اینها در کنار هم و در یک راستا قرار دارند.
وی یادآور شد: زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی کاهش پیدا می‌کند، ارز تخصیصی به کره هم انجام نمی‌گیرد. ما تا به‌حال در انبارها از ارز ۴۲۰۰ تومانی سال گذشته برای کره استفاده کرده‌ایم لذا طبیعی است وقتی ارز کاهش یابد نمی‌توانید به همه کالاهای مورد نیاز مردم پاسخ بدهید. سخنگوی دولت بیان داشت: البته اولویت اول دولت تأمین کالاهای مورد نیاز مردم، و اولویت دوم هم مواد اولیه دارو و اولویت سوم مواد اولیه کارخانجات تولیدی است. با این سه اولویت در تخصیص ارز، آن لفظ جان‌کندن که عنوان کردم لفظ غلطی نبود و دولت با هزار مشقت این تعادل را دنبال می‌کند.
ربیعی تصریح کرد: درخصوص کره ما سالیانه ۴۰ تا ۴۵ هزار تن کره وارد می‌کردیم که اگر قرار بود این را با آن قیمت نیمایی امروز محاسبه کنیم قیمت سر به فلک کشیده‌ای می‌شد. تلاش زیادی صورت گرفت و تصمیمات خوبی هم گرفتیم که ان‌شاءالله آثار آن را مشاهده خواهیم کرد. ما امروز کارخانجات داخلی‌مان را وارد کرده‌ایم و بسیاری از کارخانجات هم دستگاه‌های کره‌گیری وارد کرده‌اند. وی افزود:‌ روز گذشته که من با مسئولان وزارت صنعت و معدن صحبت کردم خوشبختانه همین ظرفیت را در تولید داخل به دست آورده‌ایم و ممکن است در میان‌مدت بتوانیم حتی صادرات هم داشته باشیم. سخنگوی دولت در زمینه تخم‌مرغ هم گفت: قرار بود صادرات تخم‌مرغ انجام شود ولی صادرات بی‌رویه صورت گرفت. امروز توازن برقرار است و جلوی صادرات تخم‌مرغ گرفته شد و در این زمینه به تعادل قیمت خواهیم رسیم.
 وی افزود: مطمئن باشید رنج مردم از سوی تک تک اعضای دولت احساس می شود و این طور نیست که دولت در جای دیگری حکمرانی و مردم در جای دیگری زندگی می کنند. اینگونه نیست که کسی بگوید دولت تعطیل است.
طرح فروش اوراق سلف نفتی همچنان در دستورکار دولت
ربیعی درباره از دستور کار خارج شدن طرح فروش اوراق سلف نفتی، اظهار داشت: این طرح کماکان جزو طرح‌های مهم دولت محسوب می‌شود و دولت آن را دنبال می‌کند. معتقد هستیم که اجرای این طرح در شرایط فعلی چند خاصیت دارد. هم مردمی که پول و دارایی‌های اندک دارند می‌توانند صاحب سرمایه شوند هم این طرح نقدینگی را کاهش می‌دهد و این موضوع تورم را کمتر و امکان سرمایه‌گذاری جدید را فراهم می‌کند. امیدواریم پیرامون این طرح تفاهم صورت گیرد. آنچه  می‌دانم اشکالات جزئی طرح بوده ولی کلیت طرح مورد نظر سرانه قوای دیگر هم بوده است. سخنگوی دولت افزود: دیده‌ام که برخی از دوستان از یک بعد به قضیه نگاه می‌کنند انگار در شرایطی هستیم که همه چیز به حالت خود است و می‌خواهند در این شرایط تصمیمی را نقد کنند. وی درباره آنچه بی‌رغبتی دولت برای معرفی وزیر صمت خوانده شد، هم توضیح داد: اتفاقات دولت خبری نمی‌شود ولی مطمئن باشید زندگی روزمره مردم دلشوره، دلمشغولی و مسأله اصلی همه ماست. نباید به مردم این پیام را بدهیم که ما نسبت به مسائل‌شان چشم‌پوشی داریم، اتفاقاً مسأله بازرگانی در شرایط کنونی موضوع مهمی برای کشور است. سخنگوی دولت با یادآوری تصمیم دولت برای تفکیک وزارت بازرگانی از صمت و تداوم ضرورت آن افزود: برای معرفی وزیر صمت نمی‌توانیم فردی را معرفی کنیم که آشنایی به وزارتخانه ندارد، در جلسه قبل هم اعلام کردم که لیستی از افراد تهیه شده، مصاحبه با نفرات این لیست جریان دارد و رئیس‌جمهوری بزودی فرد مورد نظر را معرفی می‌کند.
تجارت بین‌المللی برق را دنبال می‌کنیم
ربیعی درباره خبر اتصال شبکه برق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان و مزایای آن برای ایران، گفت: این طرح در حال مطالعه است؛ عنوان شرکت را نمی‌دانم، اما این طرح در چند ماه آینده به نتیجه می‌رسد. سیستم یکپارچه شدن برق ایران و روسیه و ظرفیت روسیه که حدود سه برابر برق ایران است نوعی تجارت بین‌المللی برق است و هم به پایداری شبکه برق کمک می‌کند و در فصول مختلف گاهی برق اضافه داریم و می‌تواند به ما کمک کند و خیلی خوشحالیم که مقدار برق تولیدی ما چشمگیر بوده و ما صادرات برق داریم و تا چند سال پیش این ناممکن بود.
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره اعدام نوید افکاری هم گفت: این موضوع در حیطه وظایف قوه قضائیه است و آن بخشی که از باب حقوق شهروندی مدنظر باشد اگر مطالبی باشد حتماً دنبال خواهد شد. آنچنان که قوه قضائیه اعلام کرده جرم این فرد مربوط به سال ۱۳۹۷ و در رابطه با قتل بوده است. این پرونده شاکی خصوصی داشته است. بنابراین فرآیند پیگیری پرونده هم در حیطه اختیارات دولت نبوده البته امکان کسب اطلاعات هم برای دولت در این زمینه وجود ندارد چرا که این مربوط به یک قوه دیگر است و حتماً هم اطلاع‌رسانی صحیح را در این زمینه خواهند داشت. ربیعی همچنین هر تحرکی برای رسمی کردن روابط با رژیم صهیونیستی را خطای راهبردی بزرگ دانست و درباره مذاکرات صلح در افغانستان هم گفت: جمهوری اسلامی ایران از شروع گفت‌و‌گوهای بین‌الافغانی بین دولت افغانستان، گروه‌های سیاسی و طالبان استقبال می‌کند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7445/2/554731/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها