مردم می‌پرسند چرا در سرزمین نفت و گاز دسترسی به سوخت نداریم؟

معمای صف‌های طولانی در شهرهای خوزستان برای کپسول گاز مایع




زهره افشار
 خبرنگار
چند روز است که برخی ساکنان شهر‌های خوزستان از جمله آبادان و خرمشهر نسبت به کمبود کپسول گاز مایع اعتراض دارند و در این شهرها صف‌های کیلومتری برای دریافت کپسول گاز مایع تشکیل می‌شود. آنها می‌گویند خوزستانی‌ها روی مخازن نفتی راه می‌روند اما برای مصارف خانگی و شخصی خود سهمی از گاز ندارند. مشکل تأمین و تهیه گاز مایع در خوزستان البته تازه نیست. فقط این روزها پر رنگ‌تر شده است. مسئولان استانی در پاسخ اعتراض‌ها می‌گویند کپسول گاز مایع حق خانوار‌های فاقد لوله‌کشی گاز است و با طرح کشوری و جدید شرکت ملی پالایش و پخش از این پس کپسول گاز مایع فقط به مصرف‌کنندگان اصلی که خانوارها هستند با نرخ مصوب دولتی داده می‌شود. نکته اینجاست که بخش عمده متقاضیان کپسول‌های گاز کسانی هستند که کپسول‌ها را برای خودروی خود می‌خواهند. خودروهایی که در کارگاه های غیر مجاز و غیر استاندارد مجهز به امکان مصرف کپسول‌های ال‌پی‌جی شده‌اند.
سید زین‌العابدین موسوی،معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان به «ایران» گفت: گازمایع 11 استان از آبادان تأمین می‌شود که ممکن است در برنامه‌ریزی و انتقال این گاز مشکلاتی هم پیش بیاید.
مشکلی که در این چند روزه به‌وجود آمده ناشی از افزایش تقاضا و خراب شدن یکی از ماشین‌های توزیع گاز مایع بود که با جلساتی که با مسئولان شرکت پالایش و پخش و دیگر دست‌اندرکاران در فرمانداری داشتیم در حال حاضر تعداد ماشین‌های پخش کپسول گاز مایع از 2 ماشین به 7 ماشین افزایش یافته، همچنین حجم گاز توزیعی از 60 تن در روز به 90 تن در روز رسیده است. وی خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود این مشکل 2 تا 3 روز دیگر کاملاً مرتفع شود.
اما فرماندار آبادان تأکید کرد: مشکل بزرگ مردم آبادان این است که متأسفانه هنوز حدود 25 تا30 درصد مناطق شهری و روستایی آن به گازلوله کشی وصل نشده‌اند و این چالشی است که با آن روبه‌رو هستیم و مدت‌هاست به دنبال رفع آن هستیم.
به گفته وی ساکنان مناطقی که هنوز گاز لوله‌کشی ندارند باید و حقشان است که از گاز مایع بهره‌مند شوند اما در حال حاضر برخی از کسانی هم که خودرو دارند به جای اینکه ماشین خود را برای استفاده از CNG تجهیز کنند چون با کپسول پول کمتری می‌پردازند بیشتر تمایل دارند از کپسول مایع در ماشینشان استفاده کنند که این مسأله تقاضا را بالابرده است اما با تمهیدی که شرکت پالایش و پخش اندیشیده از این پس کپسول گاز مایع فقط به دست مصرف‌کننده اصلی می‌رسد.ضمن اینکه استفاده از کپسول گاز مایع در خودروها خطر ناک است.
وی در پاسخ به این پرسش که روستاییان برخی نقاط استان خوزستان که گاز به روستایشان رفته و حتی علمک گاز پشت در خانه‌شان نصب شده توان پرداخت حق انشعاب گاز راندارد، آیا برنامه‌ای در این مورد دارید؟ تصریح کرد: در حال بررسی هستیم که این هزینه را برایشان اقساطی کنیم تا مشکلشان زودتر حل شود.
در همین حال «محمد حیدری» فرماندار خرمشهر هم به «ایران» گفت: ما در حال حاضر هیچ مشکلی برای تأمین گاز مایع کسانی که هنوز دارای گاز شهری نیستند، نداریم.
وی افزود: در واقع الان افرادی که برای گاز ماشین شان از کپسول گاز مایع استفاده می‌کنند گلایه‌مند هستند.
به گفته وی طبق اطلاع‌رسانی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی توزیع گاز مایع فقط به کسانی که در سامانه این شرکت ثبت‌نام کنند، داده می‌شود.
وی تصریح کرد: در واقع حق و انصاف هم این است کسانی که هنوز در محل سکونتشان گاز شهری ندارند بتوانند کپسول گاز مایع را به‌راحتی بخرند و دراختیار داشته باشند.
وی تأکید کرد: هر فرد برای خرید این کپسول به سامانه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مراجعه می‌کند که اگر منزل این فرد در منطقه‌ای باشد که گازرسانی شده و یا حتی علمک گاز زده‌شده باشد و خود فرد به هر دلیل نمی‌خواهد از گاز شهری استفاده کند این فرد نمی‌تواند در سیستم ثبت نام کند و سیستم رد می‌کند. چون سیستم می‌گوید این فرد در منطقه‌ای است که گازرسانی شده است و تقاضایش ثبت نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه به اندازه نیاز ، جایگاه CNGدر استان وجود دارد گفت: صاحبان خودرو می‌بایست برای استفاده از سوخت دوم ماشین‌های خود را تجهیز کنند و انصاف نیست که از کپسول گازی که برای واحدهای مسکونی در نظر گرفته شده استفاده کنند.
صاحبان خودرو برای دریافت کپسول گاز مایع وارد سیستم می‌شوند و وقتی سیستم آدرس آنها را می‌خواهد با وارد کردن آدرس منزل مشخص می‌شود که آن منطقه گاز شهری دارد و به آنها کپسول داده نمی‌شود و گلایه صاحبان خودرو هم همین مسأله است.
در همین حال «مجاهد سعدی آل کثیر» مدیر پخش فرآورده‌های نفتی منطقه آبادان هم به «ایران» گفت: طرح کشوری در خواست فرآورده‌های نفتی که کپسول گاز مایع نیز شامل آن می‌شود به منظور جلوگیری از مصارف غیر‌واقعی در سه فاز اجرایی شده است؛فاز اول در یکم مرداد ماه، فاز دوم در 20 مرداد ماه و فاز سوم در یکم شهریور اجرا شده است.
در قالب این طرح شهروندان فاقد انشعاب گاز شهری برای دریافت سیلندر گاز مایع باید در سامانه «سدف» ثبت‌نام کنند.
وی خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح ما کپسول گاز مایع را به کسانی می‌دهیم که مصرف‌کننده واقعی هستند و خانوار‌ها را شامل می‌شود و هدفمان هم جلوگیری از افزایش قیمت و رفاه بیشتر مردم است.
حالا اگر کشاورز یا تولید‌کننده‌ای هم در جایی باشد که گاز شهری ندارند باید به دستگاه متولی خود مانند جهاد کشاورزی یا سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه و با پشتیبانی آنها در سیستم ثبت‌نام کند تا مشمول دریافت کپسول گاز مایع شود.
وی افزود: پس از ثبت نام، متقاضیان به مراکز توزیع سیلندر گاز مایع در مناطق مختلف شهری (طرح سبدی) راهنمایی می‌شوند و از آنجا که از طریق زیر ساخت بانکی مشخصات واجدین شرایط در بانک‌ها تعریف شده، هزینه که نرخ مصوب دولتی است به وسیله دستگاه خودپرداز پرداخت می‌شود.
آل کثیر گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه آبادان در شهرهای آبادان، خرمشهر، ماهشهر، امیدیه، بندر امام، آقاجاری و شادگان در مجموع 20 جایگاه CNG دارد.
«غلامرضا شریعتی» استاندار خوزستان هم با اشاره به مشکل کمبود گاز در خرمشهر و آبادان در گفت‌و‌گویی اعلام کرده با پیگیری‌های انجام شده از سوی فرمانداری‌ها و سایر مسئولان استانی و شرکت پرسی گاز کشور قرار است در 2 تا 3 روز آینده مشکل کمبود گاز مایع شهرهای آبادان و خرمشهر مرتفع شود.
وی دلیل اصلی کمبود گاز مایع را استفاده از این گاز به عنوان سوخت ماشین اعلام کرده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7444/6/554667/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها