‌به نام تاریخ




25 شهریور
می‌شود گفت امروز روز درخشانی است، به دلیل هنرمندان و چهره‌هایی که سالروز تولد و درگذشت‌شان در این روز ثبت شده است و به این بهانه می‌توانیم آثارشان را مرور کنیم.
تولدها
الیور استون: کارگردان امریکایی که به خاطر فیلم‌های ضد جنگ شهرت دارد سال 1946 در چنین روزی به دنیا آمد. الیور استون سال 1965 به عنوان معلم زبان انگلیسی در پایتخت ویتنام جنوبی مشغول به کار شد اما 6 ماه بعد آنجا را ترک کرد و در مکزیک شروع به نوشتن داستانی درباره جنگ ویتنام کرد. سال 1974 اولین فیلمش را به نام «تشنج» ساخت و پس از نوشتن فیلمنامه فیلم‌های «قطار سریع‌السیر نیمه شب»، «کونان بربر» و «صورت زخمی» از سال 1986 کارگردانی را دوباره دنبال کرد. با فیلم «جوخه» در سال 1986 ساخت سه گانه درباره جنگ ویتنام را آغاز کرد و «متولد چهارم جولای» که یکی از شاخص‌ترین فیلم‌های اوست و «زمین و بهشت» دو فیلم دیگرش با این موضوع بودند. «قاتلین بالفطره»، «نیکسون»، «دبلیو»، «وحشی‌ها» و «اسنودن» دیگر آثار شاخص استون هستند. او برای فیلم‌های «جوخه» و «متولد چهارم جولای» برنده اسکار بهترین کارگردانی شد.
شوهی ایمامورا: کارگردان مطرح ژاپنی سال 1926 در چنین روزی به دنیا آمد. شوهی ایمامورا به عنوان دستیار کارگردان کارش را آغاز کرد و پس از مدتی با نوشتن فیلمنامه «خورشید» که از آثار شاخص یوزو کاواستیما است، به شهرت رسید و سال 1958 اولین فیلمش را به نام «آرزوی ربوده شده» ساخت؛ بعد از ساخت چند فیلم که موفقیت چندانی به دست نیاورد در سال 1983 با ساخت فیلم «قصیده نارایاما» برنده نخل طلای جشنواره فیلم کن شد و این جایزه را یک بار دیگر هم برای فیلم «مارماهی» در سال 1997 به دست آورد، البته به صورت مشترک با عباس کیارستمی. ایمامورا در فیلم‌هایش زندگی مردم فقیر ژاپن و مشکلات آنها را بعد از جنگ جهانی دوم به تصویر می‌کشید و در طول سال‌ها فعالیتش با فیلم‌های دیگری مانند «باران سیاه» و «انتقام از آن من است» در ژاپن تحسین شد. او سال 2006 درگذشت.
آگاتا کریستی: نویسنده انگلیسی داستان‌های جنایی و پلیسی سال 1890 متولد شد. آگاتا کریستی ابتدا با نام مستعار «مری وستماکوت» داستان‌های عاشقانه و رمانتیک می‌نوشت اما از سال 1920 و با نوشتن اولین رمان از مجموعه داستان‌های هرکول پوآرو قدم در راه شهرت گذاشت؛ علاوه بر مجموعه داستان‌های هرکول پوآرو او به دلیل خلق شخصیت خانم مارپل و داستان‌هایش شهرت دارد.کریستی 66 رمان جنایی نوشت که «تله موش»، «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» و «مرگ در رودخانه نیل» از مشهورترین آنهاست و برای کریستی لقب «ملکه جنایت» را همراه آوردند. او سال 1955 به عنوان نخستین نویسنده برنده جایزه استاد اعظم از مجمع معمایی‌نویسان امریکا معرفی شد و نامش در کتاب رکوردهای گینس به عنوان پرفروش‌ترین نویسنده کتاب بعد از شکسپیر ثبت شده است. آگا کریستی سال 1976 درگذشت.
  سیدرضا کمال علوی کارگردان تئاتر، سعید بهروزی نمایشنامه‌نویس و کارگردان، حسین عباس‌زاده نمایشنامه نویس و کارگردان، فرزاد صفدری نمایشنامه‌نویس، محسن سراجی بازیگر و کارگردان، امیرحسین شفیعی کارگردان، بهروز آورزمان شاعر، سجاد خالقی داستان نویس، تورج داروگری شاعر، کاوه سلطانی شاعر، مریم فتحی شاعر، فرناز فرازمند شاعر و پونه ندایی شاعر هم متولد امروز هستند.
 درگذشت‌ها
جعفر پتگر: نقاش و نگارگر فرش ایران سال 1384 در چنین روزی درگذشت. جعفر پتگر متولد 1299 بود و ازکودکی به نقاشی علاقه داشت؛ او درسه سالگی همراه پدرش به کارگاه قالیبافی می‌رفت که  قالی‌ها و نقشه‌های قالی او را به سمت این هنر کشاند. پتگر به رغم مخالفت پدرش به تهران آمد و وارد هنرستانی شد که ابوالحسن صدیقی مجسمه ساز آن را اداره می‌کرد؛ پس از آن از یک استاد آلمانی نقاشی با آبرنگ را آموخت و مدتی بعد هم همراه او به آلمان رفت تا تحصیلش را تکمیل کند. پس از بازگشت به ایران و حضور در کلاس‌های طراحی و نقاشی در دانشکده هنرهای زیبا کارش را جدی‌تر به عنوان استاد نقاشی آغاز و اولین آموزشگاه خصوصی نقاشی را در ایران همراه برادرش تأسیس کرد؛ از پتگر نقاشی‌های بسیاری به جا مانده که «رفوگر»، «قالی فرووشان دوره گرد»، «قهوه‌خانه امیرآباد» و «مرغ فروش» از مشهورترین تابلوهای اوست و در موزه هنرهای معاصر نگهداری می‌شوند.
  ابوالقاسم انجوی شیرازی ادیب و پژوهشگر ادبی، مسعود عربشاهی نقاش و تندیس ساز، پرویز خائفی شاعر، اوریانا فالاچی روزنامه‌نگار، ریچارد رایت خواننده و آهنگساز و هری دین استنتون بازیگر امریکایی هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7444/20/554665/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها