کوروش زارعی در گفت‌وگو با «ایران» مطرح کرد

«المسیح فی الطف» در حلب روی صحنه می‌رود





محسن بوالحسنی
خبرنگار
نمایش «المسیح فی الطف» یا «مسیح در کربلا» مهرماه سال گذشته برای اولین بار در عراق روی صحنه رفت که باوجود استقبال بسیار خوب مردم این کشور، در نهایت این اجرا به‌دلیل مشکلات سیاسی عراق ناتمام ماند. طی روزهای گذشته کوروش زارعی کارگردان این اثر، خبر داده که امسال این نمایش در مرحله اول در فضای باز «مشهد الرأس» در شهر حلب سوریه دقیقاً جایی که سر مبارک امام حسین(ع) در آنجا روی سنگی قرار گرفته بود، اجرا خواهد شد. زارعی همچنین توضیح می‌دهد که تیم این نمایش از ایران برای اجرای این نمایش مستقیم به حلب سفر کرده و ۱۰ شب در شهر حلب و پس از آن 10 شب در شهر دمشق و در جوار حرم مطهر حضرت زینب(س) اجرا خواهد داشت. زارعی همچنین در گفت‌وگو با «ایران» دلیل انتخاب شهر حلب برای اجرای این اثر آیینی را این‌طور بیان می‌کند: «حلب معروف است به «شهر اسرا» و البته شهر حضرت زینب(س). در واقع کاروان اسرای کربلا از کوفه حرکت می‌کنند و در نهایت مدتی در شهر حلب و در یک دیر منزل می‌کنند. در همین دیر است که یک راهب مسیحی فرماندهان یزیدی را قانع می‌کند تا سر حضرت سیدالشهدا را در اختیار او بگذارند و بعد از موافقت با این خواسته، راهب آن شب را تا صبح به راز و نیاز با سر بریده حسین‌ابن علی می‌گذراند.» به گفته زارعی، اجرای حلب نمایش «المسیح فی الطف» دقیقاً در همین منطقه جغرافیایی خواهد بود و در همین فضای باز «مشهد الرأس» است که سر مبارک امام حسین(ع) روی سنگی قرار می‌گیرد و از سال 61هجری تا امروز این سنگ، زیارتگاه عاشقان آن حضرت است و دیر به مسجد شیعیان بدل شده است.»
داستان راهب دیر و سر مطهر
زارعی در گفت‌وگو با «ایران» درباره شکل‌گیری ایده این کار می‌گوید: «سازمان هنری و رسانه‌ای اوج سال‌هاست در زمینه‌های هنری و فرهنگی در سوریه کار کرده و فیلم‌های زیادی را هم در حوزه جنگ و مقاومت ساخته و درصدد این بود که در رشته‌هایی مثل تئاتر هم بتواند در این کشور کار کند. در حلب، مکانی وجود دارد که برای ما شیعیان بسیار مقدس است. در این شهر کلیسایی است که وقتی سال 61 هجری کاروان اسرا از کوفه به سمت شام حرکت می‌کنند و شب به حلب می‌رسند، سپاه ابن‌زیاد و معاویه برای گذران شب، تصمیم می‌گیرند در این دیر شب را سکونت کنند و صبح راهی شام و بارگاه یزید شوند. راهب مسیحی و صاحب‌ دیر متوجه مسأله می‌شود که فرماندهان سپاه، درباره صندوقی و محتوای آن حرف می‌زنند و مراقبت‌های ویژه‌ای از آن به عمل می‌آورند. از آنها می‌پرسد در این صندوق چیست که این‌قدر مواظب آن هستید. اعلام می‌کنند که سر دشمن خلیفه مسلمانان است که ما آن را برای خلیفه به هدیه می‌بریم و این سر، سر حسین‌بن‌علی است. اسم حسین(ع) برای راهب آشناست و از انجیل داستان ایشان و امام حسن مجتبی(ع) را به نام‌های شبیر و شبر شنیده است. وقتی راهب متوجه می‌شود سر فرزند پیامبر اسلام است، دگرگون می‌شود و سر اباعبدالله را می‌بیند و با گریه می‌گوید: «به خدا این سر  مسیح است که چنین می‌درخشد.» او پول زیادی به فرماندهان سپاه می‌دهد تا سر را تا صبح در اختیار او قرار دهند و او تا سحر با سر امام راز و نیاز می‌کند و به تحول درونی عظیمی می‌رسد و سپاه هم به شام می‌رود.»
تاریخ تکرار می‌شود
 کارگردان «المسیح فی الطف» ضمن اعلام این خبر که طی روزهای آینده این نمایش اجرا خواهد شد، درباره شرایط تولید آن نیز به «ایران» می‌گوید: «با توجه به آنچه آمد در نهایت تصمیم گرفتیم حالا که این مکان وجود دارد و سال‌هاست تبدیل به مسجد شده، نمایش را با هنرپیشه‌های سوری و بازیگران حلبی و دمشقی تولید و به زبان عربی در همین نقطه اجرا کنیم. ایده مورد وثوق دوستان در سازمان اوج قرار گرفت و متن به عربی ترجمه شد و آمدیم به حلب بازیگران را انتخاب و تمرینات را آغاز کردیم. قصه، قصه‌ای واقعی و مستند است و سعی کردیم آن را پرورش بدهیم و تولید کنیم اما نخواستیم فقط راوی قصه باشیم بلکه در ایده کارگردانی، اجرا و متن داعشی‌های سال 61 هجری را با داعشی‌های 2018 و 2019 تطبیق دادیم و اتفاقات امروزی منطقه را در دل نمایشنامه گنجاندیم که قصه سال 61 این دیر و کلیسا امروزی شود و بگوییم داعشی‌های امروز ادامه همان داعشی‌های سال 61 هستند که سر اباعبدالله را از تن جدا کردند و بر پیکر شریفشان تاختند و تاریخ باز هم دارد تکرار می‌شود و داعشی‌های امروزی به‌نام اسلام سرهای بسیاری دیگر را می‌برند و این ایده‌ای بود که سعی کردیم از ابتدا تا انتهای نمایش در کار بگنجانیم.» او درباره ارتباط این نمایش با روزگار امروز نیز می‌گوید: «در این نمایش حرف از سال 61 هجری قمری است و امروز در سال 2020 یک گروه تئاتری می‌خواهد در همان نقطه یک قصه را بازسازی کند. داعش وقتی به حلب حمله کرد تا نزدیکی‌های دیر آمد تا آن را نابود کند و سنگ «مشهدالرأس» را از بین ببرد اما مدافعین حرم اجازه چنین کاری را به آنها ندادند. پس اگر روزی این منطقه پایگاه ائمه بوده در روزگار ما هم پایگاه مدافعین حرمین شریفین و مقاومت هم بوده است. برای من به‌عنوان هنرمند جذاب است که قصه‌ای را در همان مکانی که اتفاق افتاده اجرا کنم و چنین بختی نصیب هر کسی نمی‌شود و بابت آن خدا را شاکرم.»
تقریب مذاهب در قالب نمایش
زارعی همچنین با اشاره به اینکه در این نمایش شخصیت اصلی یک شخصیت مسیحی است و قصه نمایش را پیش می‌برد، می‌گوید:« ما با این اجرا تقریب مذاهب را هم انجام می‌دهیم و می‌گوییم در این شرایطی که انسان و انسانیت و ارزش‌های انسانی دچار خدشه شده است، تمام ادیان و مذاهب الهی هستند و می‌توانند در کنار هم قرار بگیرند. در واقع این پیامی است که امام حسین(ع) به راهب مسیحی می‌دهد و راهب نیز با جان و دل می‌پذیرد. همه امت اسلام باید در مقابل دشمنان جهان بشریت متحد شویم. در نزدیک سوریه، غزه و فلسطین قرار دارند و سال‌هاست که مردان، زنان و کودکانش مورد ظلم و ستم اشغالگران قدس قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر رژیم آل سعود در یمن که مردمانی مسلمان دارد، نسل کشی به راه انداخته است.» او تأکید می‌کند که اجرای نمایش «المسیح فی الطف» در راستای رساندن پیام جمهوری اسلامی به کشورهای دیگر است. زارعی در پایان گفت‌وگو به این موضوع اشاره می‌کند که ما در پایان‌بندی این نمایش بحث محور مقاومت و جبهه مقاومت اسلامی را مطرح می‌کنیم و به شهادت حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس، عماد مغنیه و شهدای سوریه می‌پردازیم. گفتنی است نمایشنامه «المسیح فی الطف» توسط ابوباسم حیادار نویسنده عراقی نوشته شده و کوروش زارعی دراماتورژی و کارگردانی آن را عهده‌دار است. علیرضا کوه‌فرد تهیه‌کننده، سعید ذهنی آهنگساز، مهدی غفوری طراح صحنه، محمدرضا آزاد طراح نور، بهزاد جاودانفر طراح حرکت، امیرحسین غفاری طراح گریم، علیرضا خدامرادی طراح پوستر و بروشور و حمید جمالیان فیلمبردار و عکاس از جمله عوامل نمایش «المسیح فی الطف» هستند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7444/19/554652/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها