مدیرکل آژانس در نشست شورای حکام:

شرایط برای همکاری سازنده با ایران مهیا است


گروه سیاسی / جدیدترین نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته با این پیام «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس آغاز شد که شرایط برای همکاری سازنده با ایران مهیاست. پیامی که پیشتر به واسطه بروز اختلافات میان ایران و آژانس انتظار نمی‌رفت، در این نشست شنیده شود اما سفر چندی پیش «گروسی» به تهران و رایزنی‌هایی که او پیرامون چند موضوع اختلافی از سر گذراند چنان ثمربخش بود که شورای حکام در نشست اخیر خود روز آرامی را سپری کند.
مدیرکل آژانس در آغاز سخنان روز گذشته‌اش با استقبال از همکاری اخیر میان آژانس و ایران به تداوم راستی‌آزمایی آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران ذیل برجام اشاره کرد و از حل و فصل اختلافات جدید خبر داد. او با اشاره به سفر ماه گذشته به کشورمان گفت که برای یافتن پاسخ سؤال‌های باقی‌مانده آژانس بویژه برای حل کردن مسأله دسترسی به دو محل در ایران با مقام‌های بلندپایه ایرانی گفت‌و‌گو کرده است. «گروسی» در این چارچوب تصریح کرد: «ما برای حل کردن مسائل اجرایی پادمانی که از سوی آژانس مطرح شده بود، به راه حل رسیدیم. آژانس سپس در یکی از دو محل مشخص شده از سوی ما تحت پروتکل الحاقی به دسترسی تکمیلی دست یافت. بازرسان ما از محیط نمونه‌برداری کرده‌اند که مورد بررسی قرار خواهد گرفت. دسترسی تکمیلی به محل دوم بعداً طی ماه جاری انجام خواهد شد». او همچنین با اشاره به بیانیه مشترک ایران و آژانس گفت: «من از توافق میان آژانس و ایران که امیدوارم موجب تحکیم همکاری و افزایش اعتماد دوطرفه شود، استقبال می‌کنم.»
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود که 10 روز پیش در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفته تأیید کرده که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران افزایش یافته است. در گزارش آژانس تصریح شده میزان این ذخایر در حال حاضر ۲۰۱۵ کیلوگرم است که نسبت به گزارش فصلی قبل این نهاد بین‌المللی ۵۳۴ کیلوگرم افزایش یافته است. مسأله دیگر در گزارش این نهاد بین‌المللی، اجازه ایران برای دسترسی به ۲ سایت است. آژانس اتمی در گزارش جدید خود اعلام کرده که ایران اجازه دسترسی به یکی از این دو سایت برای
نمونه‌ برداری‌های محیطی را داده است. طبق این گزارش، بازرس‌های این سازمان طی روزهای آینده در ماه سپتامبر و در تاریخی که بر سر آن با ایران توافق حاصل شده، از سایت دیگر هم دیدن کرده و نمونه‌برداری انجام خواهند داد. نشست شورای حکام در شرایطی برگزار شد که پیشتر ایران و آژانس بر سر موضوعاتی اختلاف نظر پیدا کرده بودند که بعد از ادعاهای اخیر و اسناد ادعایی جدیدی درباره دو مرکز در ایران به وجود آمده بود. دو مرکزی که آژانس براساس آنچه مدارک قابل ارزیابی می‌خواند، خواهان بازرسی و دسترسی به آنها شده بود. ایران که تا پیش از آن مسیر مثبتی را بعد از حل پرونده «پی‌ام‌دی» با آژانس آغاز کرده بود، به دنبال طرح ادعاهای جدید درباره دو مرکز ادعایی، کوشید مانع از بازگشایی پرونده دیگری شود. چه قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران می‌توانست مسیر را برای صدور یک قطعنامه دیگر در نشست روز گذشته شورای حکام و ارجاع این پرونده به شورای امنیت سازمان ملل فراهم کند؛ اما رایزنی‌های «گروسی» در تهران و تفاهماتی که در این مذاکرات حاصل شد فرصت خوبی را برای یافتن راه میانه جهت ایجاد اطمینان به آژانس نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران و رفع مشکلات تازه میان طرفین به وجود آورد. ذیل سفر مدیرکل آژانس به تهران بود که سناریوی جدید علیه ایران در نقطه آغاز شکست خورد و در مواضع مثبت روز گذشته «رافائل گروسی» و فضای آرام شورای حکام بروز یافت.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7444/3/554625/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها