«جو بایدن» سیاست‌های سه گانه خود را درباره ایران تشریح کرد؛

برنده فشار حداکثری ایران بوده نه امریکا



گروه سیاسی/ «جو بایدن»، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا با اشاره به سیاست‌های ترامپ در قبال ایران، فشار حداکثری را به نفع جمهوری اسلامی و به ضرر منافع امریکا دانسته و برنده معادله را ایران معرفی کرده است. او در چند محور سیاست خود در قبال ایران را تشریح کرده است. «بایدن» با اشاره به شکست‌های متوالی ترامپ در قبال ایران از جمله ناکامی در شورای امنیت برای تصویب قطعنامه تسلیحاتی گفت که این سیاست‌ها موجب افزایش سرعت برنامه‌های هسته‌ای ایران و ایجاد شکاف میان امریکا و نزدیک‌ترین متحدانش شده است. به گزارش «ایرنا» او در این رابطه گفت:«یک ماه گذشته نشان داد که سیاست ترامپ در قبال ایران یک شکست خطرناک است. ترامپ در سازمان ملل حتی موفق نشد حتی یکی از نزدیک‌ترین متحدان امریکا را به حمایت از تمدید تحریم تسلیحات متعارف علیه ایران ترغیب کند. پس از آن ترامپ تلاش کرد تا به طور یکجانبه تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را مجدداً اعمال کند و عملاً همه اعضای شورای امنیت را به تشکیل جبهه مشترک در رد موضع‌گیری خود تحریک کرد. اکنون، گزارش‌ها حاکی از آن است که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۱۰ برابر بیشتر از زمانی است که رئیس جمهوری باراک اوباما و من کاخ سفید را ترک کردیم.»
«بایدن» با بیان اینکه «ترامپ درگیر تنش‌های خطرناکی شده است که نیروهای ما را به خطر می‌اندازد  و سپس آسیب‌های مغزی آنها را به‌عنوان «سردرد» کوچک جلوه می‌دهد»، افزود:«با هر معیار عینی، حداکثر فشار ترامپ یک مزیت برای دولت ایران و یک ضربه به منافع امریکا بوده است.»
کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات آینده ریاست جمهوری امریکا با اشاره به واکنش متحدان امریکا درباره سیاست‌های این کشور علیه ایران گفت:«اکنون امریکا تنها است. سیاست‌های ترامپ، روسیه و چین را به ایران نزدیکتر کرده است، در حالی که روابط بین اقیانوس اطلس را به پایین‌ترین حد در دهه‌های اخیر کاهش داده است. وقتی اوایل سال‌جاری تنش‌ها افزایش یافت، متحدان اروپایی ما به جای اینکه از امریکا جانبداری کنند خواستار حداکثر خویشتنداری و مسئولیت‌پذیری همه طرف‌ها شدند. از آنجا که ترامپ توافقی را نقض کرد که خود امریکا در مورد آن مذاکره کرد و سپس بی‌پروا عمل کرد، دیگر قدرت‌های جهانی به جای اینکه در کنار ما برای مقابله با تهران همکاری کنند، انرژی خود را صرف مخالفت با سیاست‌های امریکا می‌کنند. این آمیزه‌ای از تقابل و انزوای ما ، بدترین شرایط است. عدم تحریم تسلیحاتی یا تحریم‌های سریع سازمان ملل و دیگر هیچ توافقی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.»
معاون رئیس‌جمهوری سابق امریکا به رویکرد آتی اش در صورت انتخاب به‌عنوان رئیس‌جمهوری اشاره کرد و گفت: «اول، به‌طور تزلزل‌ناپذیر متعهد خواهم شد مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شوم.» او در تشریح دومین بخش از سیاست خود درباره ایران افزود:«مسیری معتبر برای بازگشت به دیپلماسی برای ایران فراهم خواهم آورد. اگر ایران به پیروی دقیق از توافق هسته‌ای برگردد، ایالات متحده هم مجدداً به‌عنوان نقطه آغاز مذاکرات بعدی، به توافق می‌پیوندد. ما با هم پیمانان خود در جهت تقویت و گسترش مفاد توافق هسته‌ای تلاش خواهیم کرد. این، شامل تلاش برای آزادی امریکایی‌های بازداشت شده در ایران نیز می‌شود و ما تلاش خواهیم کرد تا به شرکای خود در کاهش تنش‌ها و پایان دادن به درگیری‌های منطقه‌ای از جمله جنگ فاجعه بار در یمن کمک کنیم. بایدن همچنین در سومین قسمت از سیاست‌های خود پیرامون ایران ادعا کرد که با تلاش های بی‌ثبات کننده آن در منطقه مقابله خواهد کرد.»
این انتقادات علیه رویکرد سیاست خارجی دولت ترامپ در حالی مطرح شده است که صفحه وزارت امور خارجه امریکا با انتشار بخشی از اظهارات مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا در صفحه توئیترش به نقل از او نوشت: «ما زندگی را برای جمهوری اسلامی ایران سخت کرده‌ایم. ما به اعمال فشار بر آنها ادامه خواهیم داد.»
 سخنان بایدن درباره تلاش برای جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای در حالی است که ایران بارها تأکید کرده که هدفی برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای ندارد و برنامه هسته‌ای اش صلح‌آمیز خواهد بود. فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرام دانستن استفاده از سلاح‌های هسته‌ای محکم‌ترین سند در این باره است. درباره ادعای اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه هم توضیح این نکته ضروری است که آنچه تحت عنوان حضور منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌شود، حضور اجباری و سلطه‌ای نیست بلکه براساس خواست دولت‌های منطقه از جمله عراق و سوریه است. با این همه آنچه در برنامه ارائه شده از نامزد دموکرات‌ها در انتخابات امریکا قابل تأمل است اذعان وی به شکست سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ علیه ایران و نتایج عکس آن به نفع تهران است. با این همه مایک پمپئو وزیر خارجه دولت امریکا نوشت: «ما زندگی را برای جمهوری اسلامی ایران سخت کرده‌ایم.
ما به اعمال فشار بر آنها ادامه خواهیم داد. رئیس‌جمهوری ترامپ به وضوح گفته است که ایران هیچ گاه یک سلاح هسته‌ای نخواهد داشت.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7444/3/554623/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها