طرح انتخابات ریاست جمهوری بزودی راهی صحن مجلس می‌شود



گروه سیاسی/ مجلس یازدهم به وضوح نشان داده برای تغییر قانون انتخابات بر اساس مدلی که نمایندگان جدید تدوین کرده‌اند، اصرار دارد. تا حالا موج انتقادات فراگیر سیاسیون و حتی صاحبنظران حقوقی هم باعث توقف و بازنگری در طرح مجلسی‌ها نشده. حالا در آخرین تحولات دیروز محمدحسن آصفری، نایب رئیس کمیسیون شوراها به «ایلنا» خبر داده که طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بزودی راهی صحن مجلس خواهد شد.
همین دو هفته قبل بود که امیرحسین قاضی‌زاده، نایب رئیس اول مجلس به «خانه ملت» گفت که قصد نمایندگان این است تا به صورتی کار تغییرات قانون انتخابات را پیش ببرند که این تغییرات در مهلت آذرماه به عنوان بخش‌های تازه قانون، ابلاغ شوند. اتفاقی که اگر رخ بدهد شکل، فرآیند و ملاک‌های بررسی و تأیید صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری را با تغییراتی بسیار بزرگ مواجه می‌کند. خلاصه این تغییرات در چهار سرفصل قابل بیان است؛ افزوده شدن 25 شرط جدید برای احراز صلاحیت، امکان برگزاری مصاحبه و آزمون حضوری توسط شورای نگهبان از نامزدها، الزام ارائه برنامه مدون نامزدها به شورای نگهبان و معرفی شش مشاور در حوزه‌های مختلف هنگام نام‌نویسی.
دیروز در توضیحاتی که آصفری ارائه داده بود باز هم بر بررسی سریع طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس تأکید کرده و گفته است: «بند به بند این تغییرات را در کمیسیون در جلساتی فشرده مورد بررسی قرار می‌دهیم تا ان‌شاءالله به‌موقع به صحن علنی برسانیم که در نهایت پس از تصویب، مورد تأیید شورای نگهبان واقع شود.» روز شنبه هم محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها همین موضوع را به شکل دیگری در گفت‌وگو با «ایران» مطرح کرد و گفت: «بزودی هم  طرح به صحن خواهد آمد چرا که معتقدیم این مصوبه تا پایان فصل پاییز مصوب شود و بشود برای انتخابات 1400 آن را استفاده کرد.»
او گفته است: «تمام جلسات کمیسیون با حضور نماینده شورای نگهبان از حقوقدانان و اعضای دیگر، دولت، مدیرکل سیاسی انتخابات و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و موارد اصلاحی با حضور این اشخاص مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7444/2/554617/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها