وزیر ارتباطات:

راهکار به‌روز بودن در تولید داخلی، ورود به بازار بین‌المللی است



وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه راهکار به‌روز بودن در تولید داخلی، ورود به بازار بین‌المللی است، گفت: اگر تولیدکنندگان داخلی حاضر شوند خدمات خود را در کلاس بین‌المللی ارائه کنند امکان ورود تولیدکنندگان داخلی صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات به بازار بین‌المللی وجود دارد. ​
به‌گزارش «ایران»، محمدجواد آذری جهرمی در مراسم معرفی دستاوردهای بومی‌سازی تجهیزات پیشرفته شبکه ملی اطلاعات با بیان اینکه در اقتصاد دیجیتال حوزه صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از محورهای اصلی، تولید داخلی است گفت: وقتی می‌گوییم سهم ارتباطات و فناوری اطلاعات از تولید ناخالص داخلی به ۶.۵ درصد رسیده منظور بخشی مرتبط با حوزه تولیدات ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
وزیر ارتباطات با اشاره به کیفیت نامطلوب خدمات پس از فروش برخی اپراتورهای اینترنت ثابت و همراه گفت: یکی از دلایل ماندگاری مشتریان در خدمات ارتباطی همین کیفیت خدمات پس از فروش است. این نیاز به ارتقای فرهنگ، آموزش، توجه و اعتقاد به این دارد که حق با مشتری است.
وی افزود: نمی‌شود در شرایطی که نرخ ارز بواسطه تحریم‌ها و فشار حداکثری نوسان دارد ما هم هزینه ارائه خدمات را افزایش دهیم و به مردم بگوییم که کاری نمی‌توانیم بکنیم. نمی‌شود که یک مودم ۲۰۰ هزار تومانی به یکباره دو میلیون تومان بشود.
آذری جهرمی ادامه داد: راهکار این مسأله ایجاد وفور در بازار است. در تولید داخلی امروز چشم خیلی از مردم به دست تولیدکنندگان داخلی است. اگر محصولی با قیمت ارزانتری به بازار عرضه شود برکت خودش را هم خواهد داشت. امروز به ما گزارش دادند که «صاایران» پس از درخواستی که از وزارت دفاع داشتیم برای تولید گوشی داخل، ورود خوبی داشته است و اولین پارت گوشی‌های تولیدی خود را تحویل ایرانسل داده است.
در ادامه وزیر ارتباطات از ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات درخواست کرد: خط اعتبار ۵۰۰ میلیاردی که قرار شد به اپراتورها وام داده شود تا آنها بتوانند گوشی‌های تلفن همراه را به مردم اقساطی ارائه کنند، پیگیری کند تا زنجیزه تولید تا عرضه تکمیل شود.
وی افزود: زمانی این اقدامات شیرین خواهد بود که سرانجام کار دست مردم برسد. بارها درباره گوشی ایرانی صحبت کرده‌ایم و به من درباره خطوط تولید آن گزارش می‌دهند اما محصول آنها باید سریع‌تر دست مردم برسد. موجودی بازار در شرایط فعلی بویژه در شرایط آغاز سال تحصیلی باید حفظ شود. اگر برای تولید هم مشکلی وجود دارد منتقل کنید تا ما آن را حل کنیم.
آذری جهرمی ادامه داد: در سند شبکه ملی اطلاعات هم با سه دیدگاه مسأله تولید داخل مورد توجه قرار گرفته است. یک دیدگاه هدف اقتصادی است که باید 10 درصد سهم تولید ناخالص کشور را به حوزه اقتصاد دیجیتال اختصاص دهیم. شما به‌عنوان تولیدکنندگان محصولات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک ستون تولید داخلی هستید.
وی تصریح کرد: یک دیدگاه دیگر سند شبکه ملی اطلاعات از منظر استقلال است. ما به‌ هرحال تحت تحریم‌های ظالمانه‌ای قرار گرفته‌ایم و برخی از تولیدکنندگان خارجی بعد از فشارهای یکجانبه امریکا بازار ایران را ترک کردند. ولی چون از قبل نسبت به این حوزه برنامه‌ریزی‌ شده بود دچار مشکل نشدیم.
وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه دیدگاه سوم در حوزه شبکه ملی اطلاعات امنیت است گفت: ما می‌بینیم که هر روز جنگ تکنولوژی وجود دارد و سیاستمداران درباره تکنولوژی و سوءاستفاده‌هایی که در این زمینه می‌شود
صحبت می‌کنند. بنابراین در حوزه امنیت بخشی در فضای تبادل کشور هم سند شبکه ملی تکلیف قرار داده است. آذری جهرمی افزود: از این روست که ما موضوع تولید داخل را هم از بعد اقتصاد مقاومتی، هم از بعد اسناد بالادستی و سند کلان شبکه ملی اطلاعات و هم از دید اقتصادی مردم مورد توجه قرار داده‌ایم.
آذری جهرمی در ادامه دو خبر مهم را بیان کرد و گفت: من قبلاً از کیفیت پایین ارتباطات همراه اول در البرز و تهران گلایه کرده بودم، امروز با توجه به برطرف شدن مشکل از عوامل تشکر می‌کنم.
وی در ادامه بیان خبر دوم گفت: رئیس پژوهشگاه فضایی گزارش داد کار آزمایش‌های نهایی برای تحویل ماهواره «پارس۱» که پیشرفته‌ترین ماهواره تولید داخل است به سرانجام رسیده است و این ماهواره هفته آینده برای طی مراحل بعدی تحویل سازمان فضایی خواهد شد. می‌خواهم همه تمرکزشان را بگذارند برای تکمیل ماهواره «ناهید ۲» که آن‌هم ماهواره مخابراتی مهمی است و امیدوارم همین مسیر پیشرفت در عرصه فناوری اطلاعات با جدیت ادامه پیدا می‌کند تا به سرانجام نهایی برسد.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7444/17/554592/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها